DVD: Maigret

Maar weinig mensen zullen weten dat er een nauwe relatie is tussen de Franse detective Maigret en de Groningse havenplaats Delfzijl. Het was namelijk in 1931 dat de Belgische auteur Georges Simenon in Delfzijl verbleef en daar zijn inspiratie opdeed voor het eerste boek over Maigret, Pietr-le-Letton. De serie boeken die hij daarna schreef werd al vrij snel populair en er zouden in de daaropvolgende 41 jaar nog zo'n 103 verhalen met Maigret in de hoofdrol verschijnen. En zoals dat gaat bij een goede detective werden ook de verhalen van Maigret herschreven voor een verfilming. Dit gebeurde twee maal. Voor het eerst tussen 1961 en 1963, waarbij er in totaal 49 afleveringen werden gemaakt met Jean Richard in de hoofdrol. Later, in 1992, werden er opnieuw afleveringen opgenomen. Bruno Cremer nam de rol van Maigret op zich en zou deze rol tot 2005 blijven spelen. Deze serie wordt nu in meerdere delen op dvd uitgebracht. Het eerste deel van zes afleveringen kwam in april op de markt en nu volgt een tweede deel met wederom zes afleveringen.

Het Parijs na de oorlog lijkt maar op weinig op het Parijs zoals we dat nu kennen. De stad heeft een flinke klap gekregen en de stad straalt maar weinig vrolijkheid uit. Het levert een donker decor op voor de pijprokende inspecteur Maigret. Zelfs als het oorlogsgeweld is verdwenen uit de stad vallen er nog regelmatig moorden te betreuren en het is aan Maigret om de daders te ontmaskeren. Zijn speurwerk verschilt echter behoorlijk met dat van het politiekorps van tegenwoordig. Geen sporen van DNA, kentekens natrekken of het uitpluizen van iemands harde schijf, nee, Maigret moet het hebben van ouderwets gepuzzel en denkwerk. Het levert een serie op waarin Maigret vooral de plaats delict analyseert, getuigen hoort en volhardend psychologisch te werk gaat. Het maakt het werk van de Franse inspecteur visueel sterk minder spectaculair dan de moderne detective-series. Toch betekent dat in dit geval zeker niet dat Maigret minder interessant is. Au contraire, Maigret biedt een spannend psychologisch spel tussen verdachte en speurder, tussen vermoeden en bevestiging.

In april werden de eerste zes afleveringen van de nieuwe Maigret op dvd uitgebracht. Die box bestond uit zes dvd's, die per drie schijfjes verpakt waren in een wat groot uitgevallen doosje. Die werden vervolgens per twee weer samengehouden in een kartonnen hoes. Opmerkelijk is het dan ook dat uitgever Just Entertainment bij de tweede reeks afleveringen wel weer gekozen heeft voor zes dvd's, maar deze nu per twee heeft verpakt. Doordat ook deze dvd's weer verpakt zitten in een kartonnen hoes, zie je geen groot verschil, maar mooi is anders. Naast de afleveringen bevat alleen de eerste release een extraatje, namelijk de pilotaflevering van de serie Judge John Deed: Exacting Justice. De afleveringen van Maigret zijn vermoedelijk rechtstreeks overgezet van de originele banden, want met name de beeldkwaliteit is niet altijd even sterk.

Voor het liefhebbers van het wat zwaardere speurwerk is Maigret een regelrechte topper. Het is niet vaak zo dat een tweede vertolker van een bepaalde rol ook de beste is, maar Bruno Cremer is onbetwist dé Maigret op televisie. De release op dvd is kwalitatief niet hoogstaand en qua extra's kun je ook al niets verwachten. Dan is de adviesprijs van 20 euro per zes afleveringen wel erg aan de hoge kant. De serie Maigret is een aanrader, de release is echter matig.

Label: Just Entertainment Releasedatum: 22 juni 2007 Kijkwijzer:
Waardering film: Waardering extra's: