Boek: Herinneringen van een denkbeeldig vriendje - Matthew Dicks

De autistische Max heeft op de hele wereld maar een vriend, die vriend is Budo. Max en Budo gaan samen naar school, spelen samen en Budo blijft bij de wc's staan als Max moet poepen zodat Budo hem kan waarschuwen als er iemand aan komt.

Dan wordt Max ontvoerd, de enige die weet waar Max is en die Max kan helpen is Budo, maar Budo is niet zomaar Max z'n vriendje, Budo is Max z'n denkbeeldige vriendje, Max heeft Budo verzonnen. Hoe help je een ontvoerde jongen ontsnappen als die jongen de enige is die jou kan zien?

herinneringen van een denkbeeldig vriendje

Herinneringen van een denkbeeldig vriendje vertelt het verhaal van Budo, en dus in zekere zin ook het verhaal van Max en van alle andere denkbeeldige vriendjes die Budo kent en tegen komt, een verhaal over vriendschap en de moed van een klein jongetje dat met de hulp van Budo in zichzelf blijft geloven als niemand anders dat doet. Een ontroerend verhaal, van lachen naar huilen en weer terug naar lachen in slechts een paar pagina's.

Budo is - zoals hij zelf zegt - goed verzonnen, zo goed dat je als lezer af en toe vergeet dat hij denkbeeldig is, auteur Matthew Dicks heeft het voor elkaar gekregen een boek te schrijven waarin je als lezer mee gaat denken en voelen met een jongen die niet bestaat. Het is ook voor de lezer frustrerend dat Budo niet met de politie kan praten en dat Budo niet kan ingrijpen als er iets gebeurt.

Matthew DicksMatthew Dicks

Auteur Matthew Dicks is naast schrijver ook docent en groeide op in een klein dorpje. Zijn moeder had regelmatig pleegkinderen die zij opving. Tijdens een gesprekje onder het eten van de lunch kwam Matthew er op twaalfjarige leeftijd achter dat het vriendje waar hij een hele vakantie mee heeft gespeeld geen pleegkind was maar een vriendje dat hij zelf had bedacht. Het denkbeeldige vriendje van Matthew Dicks heeft model gestaan voor Budo.

Herinneringen van een denkbeeldig vriendje is een heel bijzonder boek, een heerlijk boek om in de koude wintermaanden mee op de bank te zitten, kopje thee, dekentje, kachel aan en lezen maar, dit boek leg je niet zomaar meer weg.