Numblast

Numblast is een puzzelgame die verschenen is voor de PS3 en de PSP. Het verhaal, voor zover je daarvan kan spreken, gaat over een professor en zijn beste student, die onderzoek doen naar explosieve blokjes. Er gaat echter iets mis bij een experiment en de professor verandert in een aap. Door het spel te spelen en blokjes te laten exploderen en vervolgens door het aapje op te laten eten, kan je de professor weer in zijn eigen menselijke gedaante terug laten keren. Zo af en toe braakt hij ook een ei uit met daarin een speciale beloning voor het behalen van een bepaalde score of andere bijzondere mijlpaal. Um. Okee.

Het spel is best lastig onder de knie te krijgen. Het gaat erom dat je de blokjes op je scherm, voorzien van de cijfers 1 tot 4, draait om combinaties te vormen. Heb je een vierkantje van vier blokjes met dezelfde cijfers, dan worden de cijfers in dat vierkant met een cijfer opgehoogd en exploderen ze. Maar als de cijfers in het vierkant na het ophogen aansluiten bij twee (of meer) andere blokjes met datzelfde cijfer, dan vorm je een kettingreactie en is je score hoger. Na een tijdje veranderen de blokjes een voor een in stenen die niet meer gedraaid kunnen worden, en alleen door een combinatie nog weggespeeld kunnen worden. Hoe hoger het level, hoe sneller dit gebeurt. De in het spel aanwezige tutorial legt dit slecht uit en je zult dus vooral zelf moeten uitvogelen hoe je het beste te werk kan gaan en hoe je de hoogste scores behaalt. Met veel geluk en een flinke portie planning kom je na een beetje oefenen een heel eind.

Er zijn drie verschillende spelmodi: een \'oneindige\' modus die doorgaat tot alle blokjes in stenen zijn veranderd, een tijdsmodus waarin je in drie minuten een zo hoog mogelijke score probeert te krijgen, en de puzzelmodus waarin je binnen een bepaald aantal zetten alle blokjes weg moet spelen. Af en toe komen er speciale blokjes voorbij die bij iedere draaibeurt een nummer ophogen of verlagen, en die alle blokjes met het zelfde nummer als het vierkant dat je gevormd hebt laten exploderen. Dit verhoogt je score aanzienlijk.

Numblast is een pittig puzzelspel waarin je even wat tijd moet steken om door te krijgen hoe het in elkaar zit. Het achtergrondverhaal is bizar en de figuren zullen niemand erg aanspreken. Kijk je daar doorheen dan is het puzzelen zelf best aardig, maar zeker niet meer dan dat. Er zijn veel leukere puzzelspellen verkrijgbaar.