CD: Janet - Damita Jo

We schrijven 16 mei 1966. Janet Damita Jackson ziet het levenslicht in het Amerikaanse plaatsje Gary, gelegen in de staat Indiana. Dat haar ouders blij met haar zijn laten ze al gauw weten: Haar naam, afkomstig uit het Hebreeuws, betekent Gods Hoffelijk Geschenk.

Alvorens de jongste telg van de Jackson familie de muziekwereld induikt doet ze een aantal rollen in verschillende tv-series. Zo was Damita als tienjarige te zien in de serie ‘Good Times’, en maakte ze niet veel later de opwacht in ‘Diff’rent Strokes’, ‘A New Kind Of Family’ en ‘Fame’. Indrukwekkend, maar haar - zoals ze het zelf noemt - ‘passie’, zou ze later pas uiten.

Janet Jackson

In 1982 kwam de Amerikaanse namelijk met haar eerste eigen muziekalbum. Het bloed kruipt tenslotte waar het niet gaan kan, en aan voorbeelden heeft ze niet tekort. Haar eerste succes heeft ze echter pas met haar derde album ‘Control’. Janets eerste Nederlandse hit is daar dan ook van afkomstig. 'What Have You Done For Me Lately' staat in mei 1986 op nummer 1. In totaal worden er van het album zes singles getrokken. Allen halen in Nederland de Top 20. Vier er van worden goud in de Verenigde Staten.

Niet alleen Janet haar cd’s verkopen goed. Ook de tournees worden massaal bezocht, met ‘The Rhythm Nation World Tour’ als topje van de ijsberg. Ook zullen velen zich nog het duet herinneren, wat Janet en broerlief Michael samen opnamen. Ja, de pas 37-jarige zangeres heeft op zijn zachtst gezegd een succesvolle geschiedenis achter zich liggen. Toch heeft ‘Damita Jo’ het niet allemaal aan zichzelf te danken. Een blik achter de schermen doet denken aan de laatste ronde van een wereldtalentenjacht, met namen als Dallas Austin (TLC – Madonna), Kenneth ‘Babyface’ Edmonds, Kayne West (Jay-Z – Alicia Keys) en Murlyn Music (Jennifer Lopez – Ricky Martin).

Ruim twintig jaar later. Het is februari 2004. Het is al een tijdje stil rondom Janet, en ze zit te schreeuwen om aandacht. Het is pauze in de Amerikaanse Super Bowl. Amerika schudt op zijn grondvesten, letterlijk. Waarom? Een inmiddels volwassen Janet Jackson laat een van haar borsten zien, en heel televisie kijkend Amerika huivert. Er wordt gesproken van een schande, en Janet en haar publieke ongereptheid gaan samen met de Super Bowl productierechten van MTV de kist in. Een nieuwe Janet komt er echter voor in de plaats. Frisser, sensueler en vooral een blad voor haar mond armer...