Boek: Murphy's law - Arthur Bloch

Toen kapitein Ed Murphy in 1949 zag dat de bedrading in zijn testvliegtuig verkeerd was aangelegd, mopperde hij op de verantwoordelijke technicus: "Als er een manier is om iets fout te doen, zal hij het doen". Dat deze uitspraak binnen de kortste keren wereldwijd verkeerd geciteerd werd als "Als er iets fout kan gaan, zal het ook fout gaan", illustreert de juistheid van die laatste stelling.

In dit boekje heeft Arthur Bloch talloze voorbeelden, varianten en gevolgtrekkingen van de inmiddels beroemde wet van Murphy bij elkaar verzameld. Voor iedere situatie - kantoor, huishouden, wetenschap - is er een hoofdstukje met toegepaste murphologie voor dat gebied. Enkele pareltjes van doemdenken:

De wet van Sweeney: De lengte van een voortgangsrapportage is omgekeerd evenredig aan de voortgang.

De wet van Wilkie: Een goede slogan kan gezond verstand vijftig jaar tegenhouden.

De relativiteitswet van Davies: Als je toestand beter lijkt te worden, komt dat waarschijnlijk doordat je dokter ziek wordt.

Zoals je ziet hebben lang niet al deze overwegingen direct betrekking op de wet van Murphy; het zijn eerder pessimistische spreuken in het algemeen. Bij iedere bespiegeling staat de veronderstelde bedenker ervan vermeld: de wet van Hunter, de stelling van Hampton, de observatie van T.S. Eliot, etcetera. Dat een aantal van deze wijze mannen leefden en werkten decennia voordat Murphy in zijn cockpit zat, en dus onmogelijk Murphy's wet in gedachten kunnen hebben gehad, valt wel te vergeven. Irritanter is het dat 95% van de namen geen enkele bel doen rinkelen, en dat er niet achter valt te komen wie die persoon was, waarom hij dat zei en of hij wel echt bestaan heeft.

Wat je in ieder geval niet moet doen met dit boekje, is het in één keer uitlezen. Naast pessimistisch (wat op zich nog niet zo onverstandig is) word je van 1500 stellingen, axioma's en gevolgtrekkingen ook behoorlijk vreemd in je hoofd. Het is beter om je favoriete hoofdstuk uit te zoeken en dat eens goed te verwerken. Dat zijn meestal de hoofdstukken waarin je je eigen situatie kan herkennen: wetenschaps-murphologie voor studenten, bureaucratie en commissies voor witte boorden-slaven en huishoud-murphologie voor moeders. Eén belangrijk hoofdstuk ontbreekt echter, en dat is oude-mensen-murphologie. Op z'n minst moet in de volgende editie van dit standaardwerk de klassieker "Vroeger was alles beter" worden toegevoegd.

Murphy's law is een heel leuk boekje om cadeau te doen, vooral aan notoire klagers. Het is niet echt iets om voor jezelf te kopen en te lezen, behalve op het station, als je voor de honderdste keer op het nippertje de trein hebt gemist.

Titel: Murphy's law
Auteur: Arthur Bloch
Oorspronkelijke titel: Murphy's law