Alien Rage

Tijdens GamesCom zagen we veel developers die reboots maakten van oude games. Full Control gaat een remake maken van Jagged Alliance en Devolver komt met Shadow Warrior. Er zijn echter ook bedrijven die de oldschool-gamestijl terug willen brengen. Alien Rage is zo'n spel.

Alien Rage

City Interactive komt met Alien Rage met een oldschool fastpaced spaceshooter: Quake met moderne technieken. Health regen zit er bijvoorbeeld wel gewoon in, in tegenstelling tot de oude shooter uit de jaren 90. De singleplayer zal twaalf verschillende levels bevatten waar je doorheen moet knallen. De multiplayer moet het met een stuk minder doen: vier mappen in totaal.

alien rage

De singleplayer-mappen zijn redelijk wat we verwachten van een shooter. De mappen zijn lineair en enkele onderdelen zijn te vernietigen om zo vijanden neer te knallen. Op weg naar het einddoel komen we een reeks van 21 verschillende soorten vijanden tegen en acht boss fights. De AI van de vijand leek redelijk gevarieerd. Sommige komen recht op je af rennen en zijn relatief makkelijk neer te krijgen. Anderen verschuilen zich en zullen sporadosch hun kop omhoog steken. Daarnaast hebben enkele vijanden enkele 'krachten' zoals onzichtbaarheid of de mogelijkheid om te vliegen.

alien rage

Het is zaak om slim om te springen met je health want de game is brutal. Er zijn in totaal drie moeilijkheidsgraden: normal, hard en extreme. Ik ben redelijk wat gewend en besloot om op Hard te beginnen. Stomme fout. De eerste twee vijanden waren nog maar net neer te krijgen, omdat ze één voor één kwamen. De groep erna was wat groter en ik kwam er maar niet langs. Tikje terug naar normal dan maar. De maker van de game legde zelf de link met Quake maar die kon ik nog niet helemaal vinden. De singleplayer bestond uit cover zoeken, schieten, cover zoeken, schieten, ammo oppikken en doorlopen naar het volgende doel. 

 alien rage

Het was helaas niet mogelijk om de multiplayer te testen maar toen ik in gesprek was met de developer leek de link met Quake sneller gelegd. Vier verschillende maps waarbij iedereen met een pistool en ander wapen begint. Dit tweede wapen varieert van snipers tot submachine guns. Deze loadout stel je in voordat de game begint. In de map zelf liggen her en der ook nog wapens verstopt, waaronder bazooka's. Volgens de developer is de actie in de multiplayer sneller en met meer chaos dan de singleplayer.