Killzone: Mercenary

Begin september komt Killzone: Mercenary uit, de eerste Killzone voor PS Vita. Hopelijk ook de eerste echt goede shooter voor Vita, want voorgaande shooters (Resistance, Call of Duty en Unit 13) waren niet zo top als verwacht werd. Vreemd, want Vita is juist één van de eerste handhelds waar een shooter zich perfect voor leent, met zijn dubbele thumb sticks. Wij hoefden gelukkig niet te wachten tot september en mochten één level rondknallen.

Wat een teamplayer!
Het verhaal van deze game speelt zich af net na de ontwikkelingen van de eerste Killzone. Jij speelt als Arran Danner, een (niet verrassend gezien de titel) huurmoordenaar die niet van de kanten kiezen is. Daar waar geld te verdienen is, is Danner te vinden. Dit betekent dat je voor het eerst ook als Helgast zal gaan spelen. 

Het wordt bij de start al gelijk duidelijk dat er niet één directe route te vinden is. Ik loop op een gebouw af waar enkele vijanden te vinden zijn. Ik kan gun blazing naar binnen marcheren en elk wezen dat ademt neerknallen of ik kan via daken en zijgangen proberen om iedereen voorzichtig om te blazen. Ik kies voor de laatste optie, laten we rustig beginnen. 

Ik knal een paar gastjes om en de chaos begint. Zijn teamgenoten hebben door dat er iets gebeurt en gaan driftig op zoek naar mijn locatie. Ik houd me even koest en wacht tot alles weer bedaard is. Wat wel gelijk opvalt, is dat vijanden al snel redelijk koeltjes weer rondlopen. Aan de rand van een kamer knal ik drie vijanden neer. Een vierde loopt op de kamer af. Ik kan ervoor kiezen om hem neer te schieten voordat hij weer alarm slaat. Maar misschien loopt hij wel rechtdoor en ziet hij de lijken niet. Voordat ik een keus heb kunnen maken, loopt de soldaat de ruimte in en aan de andere kant weer eruit. Geen kik. Vreemd. Ik zou toch wel enigszins wat paniek hebben verwacht.

Aan het eind van het level kom ik een grote kist tegen: Blackjack. Dit is een wapenhandelaar die overal in de levels verstopt zit. Via Blackjack kun je wapens, upgrades en armor kopen. Ook met deze keuzes kun je een eigen stijl creëren: ik koos voor lichte bepantsering die mijn voetstappen wegmoffelt. Je kunt er ook voor kiezen om een heavy armour te kiezen: hierdoor loop je minder schade op maar maak je wel meer lawaai. Ik besluit toch maar weer voor het sneaken te gaan.

Killzone Mercenary Sjun sjun!
De game komt alleen maar uit op Vita en dat betekent natuurlijk dat er veelvuldig gebruik wordt gemaakt van de capaciteiten van de handheld. Er zijn flink wat elementen te vinden waarbij je de touchpad of de touchscreen gebruikt. Tijdens het hacken van computers moet je, met behulp van de touchscreen, puzzelstukjes matchen met een afbeelding in het midden van je scherm. Het zoomen van een sniper gebeurt met de touchpad aan de achterzijde. Komt dit je bekend voor? Inderdaad, Uncharted: Golden Abyss speelde op dezelfde wijze. Dit is overigens geen klacht, want Uncharted was een prima Vita-titel.

Wat verder opvalt zijn de looks van het spel. Ik durf zelfs te stellen dat dit de best uitziende shooter is voor Vita tot vandaag de dag. Er zijn zo nu en dan wat framerate-issues, voornamelijk als er veel tegelijk gebeurt. Soms vielen er wat textures weg, maar dit is ook maar een previewversie. De game komt pas over anderhalve maand uit, dus er kan nog genoeg veranderen. Dat wat we gezien hebben, zag er in ieder geval erg goed uit.

Killzone Mercenary Melee
Conclusie
Tot nu toe zijn we erg positief over de game. De game ziet er prima uit, ook al hebben we maar één level mogen spelen. Er waren zo nu en dan wat graphics-issues, maar de game komt dan ook pas in september uit. Het spel speelt verder ook goed, de afwisseling tussen reguliere controls en touch-controls wordt goed afgewisseld. De herspeelbaarheid van het spel (in ieder geval dit level) is door de vele manieren van spelen en de meerdere routes ook flink verhoogd. We hebben maar één level mogen spelen, maar deze is al dik vijf keer doorlopen op vijf verschillende manieren. Het is afwachten of de game niet te eentonig wordt en lang genoeg is om je echt uren te boeien, maar hiervoor moeten we wachten tot september.