Regen zorgt voor enerverende MotoGP-race Duitsland

Marc Marquez heeft een bizarre Grand Prix van Duitsland in de MotoGP gewonnen. Op de Sachsenring vertrok men in natte omstandigheden, maar de opdrogende baan zorgde tijdens de race voor flinke chaos. Marquez profiteerde daar optimaal van en won voor de zevende keer op rij op de Sachsenring.  

Marquez pakte de kop bij de start, maar moest dat al snel inleveren bij Valentino Rossi. Regenspecialist Andrea Dovizioso kwam eveneens goed naar voren zetten en nam plek twee over, terwijl Danilo Petrucci zich voor in de strijd kwam mengen. Hector Barbera kende vanaf plek twee een mindere start en viel terug naar plek vijf, voor de fantastisch vertrokken Jack Miller - gestart vanaf plek zestien. Dovizioso liet zijn regenkunsten al snel zien en pakte de leiding, die hij kort daarna af moest staan aan nóg een echte regenrijder: Petrucci.

Ondertussen was de baan nat en dus bakte wereldkampioen Jorge Lorenzo er niet heel veel van. De Spanjaard is niet bepaald fan van het rijden in de regen en dat bleek: na enkele ronden lag hij op de dertiende plek, nog wel voor toppers als Maverick Viñales. Marquez wist voorin niet wat hem overkwam, want Miller kwam ineens voorbij de Spanjaard. De Australiër won weliswaar de drijfnatte race in Assen, doorgaans is hij in de top-10 nauwelijks te vinden. 

Na tien ronden was het ineens even chaos op de baan, want uitgerekend de knappe leider Petrucci ging onderuit. Daar bleef het niet bij, want een paar bochten later reed Marquez op volle snelheid het grind in, maar hij kon overeind blijven en kwam terug op de baan op plek negen. Barbera profiteerde en greep gelijk een podiumpositie door Miller in te halen, terwijl Petrucci naar binnen ging voor een nieuwe motor. 

Barbera had er goed de sloffen in, want terwijl de baan langzaam iets droger begon te worden pakte hij tigvoudig wereldkampioen Rossi in en nam hij de tweede plek over. Twaalf ronden voor het einde was het Marquez die als eerste het lef toonde om naar binnen te gaan en op een motor met slicks - de droogweerbanden - te stappen. Dat leek gelijk uit te betalen, want al snel was hij maar liefst vier á vijf seconden per rondje sneller dan de rest. 

Het team van Rossi had inmiddels de motor met slicks klaarstaan, maar Il Dottore leek een blunder te begaan en het team te negeren: hij reed nog een ronde door, net als Dovizioso, Barbera en de rest. Marquez lag inmiddels al op plek zes en bleef alleen maar versnellen: zeven seconden per rondje was het verschil al. Zeven ronden kwam ook de rest van de kopgroep naar binnen, behalve Miller. De Australiër lag op kop maar zag Marquez razendsnel naderen, terwijl Rossi en co terugvielen tot plek vier en verder.

Opvallend genoeg bleek dat Rossi wéér op intermediates naar buiten was gestuurd, wat hem alsmaar meer tijd leek te kosten. Scott Redding lag - mijlenver achter Marquez - op de tweede plek, maar reed nog wel op half-kapotte intermediates. Hij werd achtervolgd door een groep met Dovizioso, Cal Crutchlow, Iannone en Pedrosa. 

Crutchlow was degene die in de slotronden een geweldig tempo vond en hij kon in de laatste ronde dan ook zijn landgenoot Redding aanvallen en de tweede plek overnemen. Marquez kwam staand op zijn motor als eerste over de finish, voor Crutchlow en Dovizioso, die in de laatste bochten nog voorbij Redding reed. Iannone pakte plek vijf, voor Pedrosa, Miller, Rossi en Barbera.