Vroege paasdagen goed voor supermarkten

Dat Pasen dit jaar zo vroeg valt, is gunstig voor supermarkten. De omzet in de week voorafgaand aan Pasen is naar verwachting met 780 miljoen euro 3 procent hoger dan vorig jaar, meldt het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) woensdag.

Vanwege het weer zoeken volgens het CBL veel mensen de gezelligheid nog binnen met vrienden en familie. In 2008 viel Pasen voor het laatst net zo vroeg als dit jaar. Toen viel er zelfs nog sneeuw. De paasomzet was dat jaar zelfs 9 procent hoger dan het jaar ervoor.

Het CBL denkt dat de consument zich laat verleiden door het speciale aanbod luxe paasproducten en feestelijke recepten in supermarktmagazines. ,,De maaltijden tijdens Pasen zijn inmiddels vergelijkbaar met die van de kerstdagen", aldus het CBL. Mensen beperken zich niet meer tot het traditionele paasontbijt of de brunch, maar pakken tegenwoordig ook tijdens het diner uit. Net als met Kerst is ook gourmetten populair tijdens Pasen.

De verwachte omzet van 780 miljoen euro komt overigens redelijk overeen met de 776 miljoen euro waar marktonderzoeker GfK eerder deze maand aangaf op te rekenen.

Vroege paasdagen goed voor supermarkten
Vroege paasdagen goed voor supermarkten (Foto: ANP)