FOK!auto: de Ferrari Testarossa

De Ferrari Testarossa is een van de bekendste en succesvolste Ferrari's aller tijden. In totaal zijn er bijna tienduizend Testarossa's van de band gerold.

Begin jaren tachtig zocht de Italiaanse sportwagenfabrikant een opvolger voor de Ferrari Berlinetta Boxer. Pininfarina werd weer aan het werk gezet en het befaamde ontwerphuis tekende een bloedstollende coupé met een vast dak. De auto zag in 1984 het levenslicht op de Auto Show in Parijs en werd Testarossa gedoopt, hetgeen Italiaans is voor roodhoofd. Deze naam slaat op de rode cilinderkoppen van het motorblok van de Ferrari, maar kan ook worden opgevat als 'roodharige vrouw'. Ferrari en Pininfarina stonden erom bekend hun modellen te verwijzen naar het vrouwelijk lichaam.

Oer-TestarossaDe originele Testarossa (foto: Wikipedia, user Michael Price)

De aandrijving
De eerste Testarossa's waren voorzien van een twaalfcilinder boxermotor met een cilinderinhoud van maar liefst 4943 cc die een vermogen had van 390 pk. Met de handgeschakelde vijfbak wist de Ferrari een voor die tijd enorme topsnelheid van 290 km/h te bereiken. De standaardsprint van stilstand tot honderd kilometer per uur werd door de Testarossa in slechts 5,3 seconden afgerond.

De oer-Testarossa
De  'echte' Testarossa is geproduceerd van 1984 tot en met 1991. Van dit type zijn maar liefst 7.177 exemplaren de fabriek uitgereden. De eerste twee modeljaren had deze Ferrari slechts één buitenspiegel, halverwege de linker A-stijl. Na klachten besloot de fabrikant de auto te voorzien van twee buitenspiegels onderop de A-stijl.

Diverse varianten
Na 1991 was de koek nog niet op bij Ferrari. Het model werd hier en daar grondig opgefrist en omgedoopt tot 512 TR. Hoewel de cilinderinhoud gelijk bleef, wist de 512 TR 428 pk uit het motorblok te persen. Goed voor een sprintje naar 100 km/h in vijf seconden en een topsnelheid van maar liefst 314 kilometer per uur. Dit model werd geproduceerd van 1991 tot 1994 en er werden 2.280 stuks aan de man gebracht.

512 TRDe 512 TR, met een gewijzigd front

De allerlaatste stuiptrekking van de Ferrari Testarossa was de F512 M. Ditmaal werd de auto echt gondig verbouwd. De karakteristieke klapkoplampen moesten helaas plaatsmaken voor vierkante koplampen en ook de achterlichten werden vervangen. Het totaalgewicht van de Ferrari werd teruggebracht tot 1455 kilogram. De F512 M wist de standaardsprint af te ronden in 4,7 seconden. De topsnelheid werd verhoogd tot 315 km/h. Uiteindelijk zijn van de F512 M vijfhonderd stuks geproduceerd. In 1996 viel dan toch echt het doek voor de Testarossa, waarna deze legenarische auto werd opgevolgd door de Ferrari 550.

F 512MDe F512 M, met conventionele koplampen

Televisieheld
De Ferrari Testarossa werd onsterfelijk door haar hoofdrol in de jaren '80-serie Miami Vice. De auto was echter niet rood, maar wit. De Testarossa loste de Ferrari Daytona met ingang van seizoen drie af. De wereldberoemde Testarossa geniet inmiddels van haar welverdiende rust bij The Fort Lauderdale Swap Shop, die er maar liefst 750.000 dollar voor heeft betaald. Een bod van een miljoen dollar heeft hij afgewezen, want de witte Testarossa is niet te koop.

De witte Testarossa in Miami Vice