Consument kan rekeningen niet meer betalen

Economie • Geschreven door ANP op 11-02-2012 @ 14:04 - gepost door harry64
print 

Nederlandse consumenten en bedrijven hebben een recordbedrag van 6,3 miljard euro aan schulden openstaan bij incassobureaus. De bedragen bij consumenten staan steeds langer open en het bedrag dat de bureau's konden innen, nam door betalingsproblemen het laatste kwartaal van 2011 flink af.

Dit blijkt uit een analyse door ANP en Sargasso.nl van zaterdag gepubliceerde cijfers van de Nederlandse Vereniging van gecertificeerde Incasso-ondernemingen (NVI). ,,Ik schrok toen ik de cijfers zag,” zegt Jet Creemers, voorzitter van de NVI. ,,We zijn nu kennelijk op het punt aangekomen dat het spaarpotje van mensen leeg is, er ontstaan behoorlijke betalingsproblemen.”

Bij de consumenten steeg aantal openstaande dossiers met 7 procent. Het aantal nieuwe dossiers nam echter met 6 procent af. De dossiers die er zijn, staan dus steeds langer open. Het bedrag dat incassobureaus konden innen is het vierde kwartaal van 2011 met 26 procent afgenomen. Creemers: ,,Hieruit mogen we concluderen dan het voor consumenten moeilijker wordt om aan hun financiële verplichtingen te voldoen.”

Dat het aantal nieuwe dossiers van consumenten afneemt, duidt op twee dingen. ,, Aan de ene kant zijn consumenten voorzichtiger geworden met het aangaan van schulden en aan de andere kant zijn bedrijven kritischer geworden in het accepteren van klanten die kopen op krediet”, aldus de voorzitter van de NVI. Bedrijven onderling zijn ook voorzichtiger geworden, ze schakelen voor steeds kleinere bedragen een incassobureau in.

Het totaal van openstaande bedragen, bij zowel consumenten als bedrijven, lag eind 2011 op 6,3 miljard, een record. Het aantal dossiers is met 3,5 miljoen ook hoog, maar dit is vergelijkbaar met de stand in het laatste kwartaal van 2010.

Consument kan rekeningen niet meer betalen
Consument kan rekeningen niet meer betalen (Foto: ANP)


Bron: ANP


Lees ook:

» 07/02 'Veel woningbezitters met restschuld'59
» 03/02 'OV duurder door schulden TLS'38
» 19/01 Klant mag torenhoge rekening verscheuren27
» 07/01 Studieschuld belemmering hypotheek164


delen | eKudos nujij

9813 views / 197 reacties
Reacties op dit bericht
46  van 197 reacties op deze pagina. (4 verborgen.Registreer en log in om deze berichten te kunnen zien)
Pagina  1 2 3 4
userIcon
De eerste effecten van dit kabinetsbeleid worden dus langzaam zichtbaar.
Ja en mede door de krankzinnige bedragen die incassobureaus rekenen...

Altijd leuk die dreigende toon in hun brieven en zeggen dat ze gerechtelijk handelen terwijl ze vaak geen poot hebben om op te staan, wanneer het daadwerkelijk voor het gerecht komt.
userIcon
quote:
Op zaterdag 11 februari 2012 @ 14:06 schreef SickPuppiesNeedLove2 het volgende:
De eerste effecten van dit kabinetsbeleid worden dus langzaam zichtbaar.
ja plus van wat daarvoor ook openstond he natuurlijk. maar goed een beetje gelijk heb je wel.
userIcon
Voor economische vooruitgang/welvaart is nu eenmaal veel geld nodig, wat er nu gebeurt is dat mensen dat geld niet meer kunnen opbrengen. Dat gaat even goed, maar daarna stort alles genadeloos in.
userIcon
Heerlijk, om je vingers bij af te likken.
Ben benieuwd of ome greet hier ook een klachtensite voor open gaat stellen!
userIcon
Rekening van 40 euro die je niet kan betalen wordt ineens 300 euro door incasso kosten en nog eens 50% wettelijke rente daarboven op
Inderdaad beginnen de gevolgen van het rechtse kapot bezuinigingsbeleid nu zichtbaar te worden en dan mag iedereen (nou ja behalve de VVD grootgraaiers) op de nul-lijn blijven zitten. Wat volgens mij betekent 4 a 5 procent erbij om op de nul te blijven.
Volgens het kabinet niets erbij, maar die snappen niet dat je dan niet op de nul lijn blijft maar zwaar de min ingaat.
userIcon
We geven liever het geld weg aan kansloze landen in plaats van het te investeren in onze eigen economie. Dat staat zo goed op ons CV.
userIcon
Volgens de oplichters van de Rabobank lossen mensen massaal hun hypotheek af.
1 van de partijen liegt dus.
userIcon
Veel mensen hebben moeite hun bestedingspatroon aan te passen aan hun nieuwe economische situatie.
userIcon
quote:
Op zaterdag 11 februari 2012 @ 14:10 schreef PufPuf het volgende:
Inderdaad beginnen de gevolgen van het rechtse kapot bezuinigingsbeleid nu zichtbaar te worden en dan mag iedereen (nou ja behalve de VVD grootgraaiers) op de nul-lijn blijven zitten. Wat volgens mij betekent 4 a 5 procent erbij om op de nul te blijven.
Volgens het kabinet niets erbij, maar die snappen niet dat je dan niet op de nul lijn blijft maar zwaar de min ingaat.
Jankert.
userIcon
VVD / PVV bedankt.
De tering naar de nering zetten?

Of zullen we gewoon allemaal lekker het huidige kabinet de schuld geven of griekland of de polen die onze baan jatten of de moslims of de corrupte banken ... of... misschien toch eerst eens een spiegel in de spiegel kijken?
Incassobureaus daar werken toch wel de grootste klootzakken die enkel geïnteresseerd zijn grof geld te verdienen over de rug van diegene die het al niet makkelijk hebben. Ik snap niet dat er überhaupt mensen te vinden zijn om voor zo'n bedrijf te willen werken.
userIcon
quote:
Op zaterdag 11 februari 2012 @ 14:11 schreef thumbnail het volgende:
Volgens de oplichters van de Rabobank lossen mensen massaal hun hypotheek af.
1 van de partijen liegt dus.
Als ik m'n hypotheek in grotere stappen zou aflossen zou ik m'n rekeningen niet meer kunnen betalen.

Het één sluit het ander niet uit.
userIcon
Ach we helpen de Grieken toch met miljarden........
Nederlanders lenen ook gewoon heel veel, het land met meest aantal mensen die lenen.. en je krijgt er zelfs subsidie op (HRA).

quote:
Op zaterdag 11 februari 2012 @ 14:10 schreef PufPuf het volgende:
Inderdaad beginnen de gevolgen van het rechtse kapot bezuinigingsbeleid nu zichtbaar te worden en dan mag iedereen (nou ja behalve de VVD grootgraaiers) op de nul-lijn blijven zitten. Wat volgens mij betekent 4 a 5 procent erbij om op de nul te blijven.
Volgens het kabinet niets erbij, maar die snappen niet dat je dan niet op de nul lijn blijft maar zwaar de min ingaat.
Dat is de grootste reden waarom mensen hun rekening niet meer kunnen betalen.. maar het gaat vooral om de huishoudens met de laagste inkomens, die worden getroffen door de bezuinigingen. En dat terwijl geld voor die mensen méér waard is (je kan van 3 euro al eten). Huur hoger, huurtoeslag minder, GGZ eigen risico 200 euro meer, vrouwen met kinderen moeten werken en kind op kinderopvang doen, zodat ze er 400 euro op achteruit (!!!) gaan, zorgtoeslag wordt minder, PGB gaat verdwijnen, je moet meer betalen als je gehandicapt bent, uitkeringen worden lager enz..
quote:
Op zaterdag 11 februari 2012 @ 14:12 schreef thumbnail het volgende:
[..]

Jankert.
Jij krijgt nog zakgeld van je pappa mag ik aannemen.
userIcon
Sommige reacties Is wel heel makkelijk om de regering de schuld te geven zeg. Dit komt echt niet zomaar uit de lucht vallen ofzo hoor.

Zelf heb ik ook wel eens de discipline niet gehad om mijn spaarrekening te spekken. Gelukkig is dat de laatste jaren wel beter aan het lukken.

Zouden in principe meer mensen moeten doen. Consuminderen het woord van het jaar 2012
quote:
Op zaterdag 11 februari 2012 @ 14:11 schreef thumbnail het volgende:
Volgens de oplichters van de Rabobank lossen mensen massaal hun hypotheek af.
1 van de partijen liegt dus.
Rabobank is ook een oplichtersbende, ik heb van veel topmensen aldaar de privegegevens met telefoonnummer en foto's van hun woning...en ooit gooi ik dit online zodat een ieder weet waar de mensen van list & bedrog zich bevinden...

Denk dat ik nu alvast ga speuren naar aantal kopstukken uit de politiek want die moeten ooit ook aan de schandpaal komen.

Al jaren ben ik aan het verzamelen en aan het checken of mijn gegevens nog up to date zijn...dat gegraai gaat ooit hoop onrust onder burgers brengen en als de burgers pissed zijn dan is DAT het moment om alle gegevens van de firma's List&Bedrog online te gooien!!
quote:
Op zaterdag 11 februari 2012 @ 14:14 schreef Devz het volgende:
[..]


Ja, want met een ander kabinet had er geen crisis geweest en al helemaal geen schulden. Kritiek hebben is prima, maar simpelweg het kabinet overal de schuld van geven is wel erg makkelijk.
De crisis heeft deze verergerde armoede niet veroorzaakt, wél deze bezuinigingen. Zie mijn vorige post.

Bezuinigingen moeten evenredig worden verdeeld over de bevolking, niet bij de armste groep.
hoe armer de armen worden, hoe rijker de rijken worden. Als dit zo door gaat wordt Nederland een ontwikkelingsland.

[ Bericht gewijzigd door Jasmijnthee op zaterdag 11 februari 2012 @ 14:24 ]
je zou is een enquete moeten houden waarin duidelijk wordt hoe veel nederlanders nou daadwerkelijk met financiele problemen kampen.
userIcon
quote:
Op zaterdag 11 februari 2012 @ 14:16 schreef --ThePriest-- het volgende:
[..]


Rabobank is ook een oplichtersbende, ik heb van veel topmensen aldaar de privegegevens met telefoonnummer en foto's van hun woning...en ooit gooi ik dit online zodat een ieder weet waar de mensen van list & bedrog zich bevinden...

Denk dat ik nu alvast ga speuren naar aantal kopstukken uit de politiek want die moeten ooit ook aan de schandpaal komen.

Al jaren ben ik aan het verzamelen en aan het checken of mijn gegevens nog up to date zijn...dat gegraai gaat ooit hoop onrust onder burgers brengen en als de burgers pissed zijn dan is DAT het moment om alle gegevens van de firma's List&Bedrog online te gooien!!
Wordt je al herkend op straat
quote:
Op zaterdag 11 februari 2012 @ 14:12 schreef rutger05 het volgende:
Veel mensen hebben moeite hun bestedingspatroon aan te passen aan hun nieuwe economische situatie.
als het al kaal is geplukt en je zat al onder het break even point dan kan je niet anders meer. De onderkant is al lang berijkt maar er zijn er nog steeds een paar bij die dat niet inzien. kapot is kapot. wat je niet heb kan je ook niet betalen. nu lachen die incassoburo's maar dat lachen zal ook niet lang meer duren. btw er zijn ook gerechtstdeurwaarders die dit flikken en dan staan ze met 5 man voor je deur die ze dan zelf volgens de wet mogen openen.
quote:
Op zaterdag 11 februari 2012 @ 14:14 schreef eltopo2010 het volgende:
Incassobureaus daar werken toch wel de grootste klootzakken die enkel geïnteresseerd zijn grof geld te verdienen over de rug van diegene die het al niet makkelijk hebben. Ik snap niet dat er überhaupt mensen te vinden zijn om voor zo'n bedrijf te willen werken.
zoiets heet straks een volksverrader. voorheen hete zoiets een beul. daarom heet het ook een executie.
userIcon
quote:
Op zaterdag 11 februari 2012 @ 14:15 schreef PufPuf het volgende:


Jij krijgt nog zakgeld van je pappa mag ik aannemen.
Nee ik werk.
Dat zou jij ook eens moeten doen.
userIcon
quote:
Op zaterdag 11 februari 2012 @ 14:16 schreef --ThePriest-- het volgende:


Rabobank is ook een oplichtersbende, ik heb van veel topmensen aldaar de privegegevens met telefoonnummer en foto's van hun woning...en ooit gooi ik dit online zodat een ieder weet waar de mensen van list & bedrog zich bevinden...

Denk dat ik nu alvast ga speuren naar aantal kopstukken uit de politiek want die moeten ooit ook aan de schandpaal komen.

Al jaren ben ik aan het verzamelen en aan het checken of mijn gegevens nog up to date zijn...dat gegraai gaat ooit hoop onrust onder burgers brengen en als de burgers pissed zijn dan is DAT het moment om alle gegevens van de firma's List&Bedrog online te gooien!!
userIcon
quote:
Op zaterdag 11 februari 2012 @ 14:18 schreef OpperTokkie het volgende:

En ja ook ik wordt keihard geraakt door dit kabinet ben er 130,- netto per maand op achteruit gegaan dit jaar door de bezuinigingen.
Als ik zo vrij mag zijn, wat hou je nu netto per maand nog over?
Ongeveer, hoeft niet het precieze bedrag te zijn.
quote:
Op zaterdag 11 februari 2012 @ 14:14 schreef Devz het volgende:
[..]


Ja, want met een ander kabinet had er geen crisis geweest en al helemaal geen schulden. Kritiek hebben is prima, maar simpelweg het kabinet overal de schuld van geven is wel erg makkelijk.
het zijn de voorgangers geweest die ons jarenlang hebben zitten te likken en de zooi leeg hebben gesloopt met spendering aan verkeerde dingen die nooit goed konden komen. het systeem is al jaren in aan het storten. nu is de val zichtbaar aan het worden.
,,We zijn nu kennelijk op het punt aangekomen dat het spaarpotje van mensen leeg is, er ontstaan behoorlijke betalingsproblemen."

Missie bijna geslaagd . Nog iedereen nog wat dieper in de schulden en de banken hebben via de politiek helemaal vrij spel te eisen en te doen en laten wat ze willen.
userIcon
Slijten we de tijd tot de volgende iFoon uitkomt met dit gejammer over hoe slecht we het wel niet hebben
userIcon
quote:
Op zaterdag 11 februari 2012 @ 14:09 schreef Mystic_HBC het volgende:
Heerlijk, om je vingers bij af te likken.
Ben benieuwd of ome greet hier ook een klachtensite voor open gaat stellen!
Met een heel klein beetje manipulatie moet dat lukken: overtuig ze ervan dat incassobureaus eigenlijk socialistische Grieks-islamitische Oost-Europeanen zijn. Wedden dat ze happen?
ja geen rekeningen kunnen betalen maar wel een nieuwe i phone, en winterjas van 400 euro.
ik weet zelf van een gescheiden vrouw van ca 34 met 2 kids die geen euro heeft om aan haar kont te krabben maar wel rubber tieten heeft laten zetten.
userIcon
quote:
Op zaterdag 11 februari 2012 @ 14:20 schreef almostdone het volgende:
[..]
als het al kaal is geplukt en je zat al onder het break even point dan kan je niet anders meer. De onderkant is al lang berijkt maar er zijn er nog steeds een paar bij die dat niet inzien. kapot is kapot. wat je niet heb kan je ook niet betalen. nu lachen die incassoburo's maar dat lachen zal ook niet lang meer duren. btw er zijn ook gerechtstdeurwaarders die dit flikken en dan staan ze met 5 man voor je deur die ze dan zelf volgens de wet mogen openen.
Eh... Wacht even... Jij was toch PVV'er? Jij zou dan toch van keihard rechts beleid moeten houden? Of vergis ik me?
userIcon
quote:
Op zaterdag 11 februari 2012 @ 14:27 schreef Postoost het volgende:
ja geen rekeningen kunnen betalen maar wel een nieuwe i phone, en winterjas van 400 euro.
ik weet zelf van een gescheiden vrouw van ca 34 met 2 kids die geen euro heeft om aan haar kont te krabben maar wel rubber tieten heeft laten zetten.
Als dat een rijke kerel oplevert lijkt het me wel een redelijke investering.
userIcon
quote:
Op zaterdag 11 februari 2012 @ 14:14 schreef Devz het volgende:
[..]
Ja, want met een ander kabinet had er geen crisis geweest en al helemaal geen schulden. Kritiek hebben is prima, maar simpelweg het kabinet overal de schuld van geven is wel erg makkelijk.
Ik schrijf toch heel duidelijk dat ik het over dìt kabinetsbeleid heb en niet over de crisis, dus ja, dit effect relateer ik specifiek aan dit kabinetsbeleid en niet aan een ander kabinetsbeleid. Leer nou 'ns lezen !
userIcon
quote:
Op zaterdag 11 februari 2012 @ 14:23 schreef BasOne het volgende:
[..]

Als ik zo vrij mag zijn, wat hou je nu netto per maand nog over?
Ongeveer, hoeft niet het precieze bedrag te zijn.
Je bedoeld wat er netto binnen komt of wil je weten wat ik overhoudt als ik mijn rekeningen betaald heb?
userIcon
quote:
Op zaterdag 11 februari 2012 @ 14:28 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Als dat een rijke kerel oplevert lijkt het me wel een redelijke investering.
Lol, je stemt VVD ook zeker?
userIcon
quote:
Op zaterdag 11 februari 2012 @ 14:28 schreef OpperTokkie het volgende:
[..]


Je bedoeld wat er netto binnen komt of wil je weten wat ik overhoudt als ik mijn rekeningen betaald heb?
quote:
Op zaterdag 11 februari 2012 @ 14:28 schreef OpperTokkie het volgende:
[..]


Je bedoeld wat er netto binnen komt of wil je weten wat ik overhoudt als ik mijn rekeningen betaald heb?
Voorkom onduidelijkheid. Post gewoon beide!
quote:
Op zaterdag 11 februari 2012 @ 14:22 schreef thumbnail het volgende:
[..]
Ja....allemaal gaan ze voor schut en iedereen mag me mailen.
Ik genoeg info, dus wil je je gal kwijt bij de directie or raad van bestuur omdat je kapotloopt tegen een de muur van de klantservice dan moet je mij berichten.
Ik heb info van: rabo,ing,aegon,paypal, ebay,tnt, postnl, londonverzekeringen,voorschotbank,intrumjustitia,kpn, provider alice, provider online, bankgiroloterij, postcodeloterij,hostnet, interpolis, snsbank..om maar even aantal te noemen waar burgers het meeste mee te maken hebben.
Ik doe ook aan verzoekjes hoor dus heb je een dubieus bedrijf of andere firma van list en bedrog stuur dan bericht en dan zoek ik uit waar de top zich bevind
userIcon
quote:
Op zaterdag 11 februari 2012 @ 14:23 schreef Bierie het volgende:
[..]


Nederlanders zijn goed in klagen over hoe slecht ze het hebben. Maar ondertussen wel op vakantie gaan, dikke auto voor de deur en een flatscreen tv.
Even serieus. Ik heb twee jaar geleden eens voor de grap geprobeerd om een nieuwe ouderwetse, niet platte CRT-televisie te kopen omdat die platte dingen een beeld geven alsof je in een pan met groentesoep zit te staren. Nergens meer te vinden
Om dus zo'n flatscreen als statussymbool aan te duiden is een tikje achterhaald
Bovendien vreet de incassobranche niet zoveel van auto's en tophypotheken maar meer van de mensen die over hun financiele zorgen lopen te janken middels hun smarlappenfoon met zo'n uiterst voordelig abonnement van 32 euro per maand (gedurende de eerste drie maanden dan)
tijdelijk met gratis datalimiet
userIcon
quote:
Op zaterdag 11 februari 2012 @ 14:29 schreef Bierie het volgende:
[..]


Lol, je stemt VVD ook zeker?
O, moet ik er bij zeggen dat het nogal cynisch bedoeld was?
userIcon
quote:
Op zaterdag 11 februari 2012 @ 14:28 schreef OpperTokkie het volgende:
[..]


Je bedoeld wat er netto binnen komt of wil je weten wat ik overhoudt als ik mijn rekeningen betaald heb?
Vrij besteedbaar bedrag, dus als alle rekeningen betaald zijn.
46  van 197 reacties op deze pagina. (4 verborgen.Registreer en log in om deze berichten te kunnen zien)
Pagina  1 2 3 4


Lees ook:

» 07/02 'Veel woningbezitters met restschuld'59
» 03/02 'OV duurder door schulden TLS'38
» 19/01 Klant mag torenhoge rekening verscheuren27
» 07/01 Studieschuld belemmering hypotheek164


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden