'Hogere maximumsnelheid maar op paar wegen'
De maximumsnelheid kan maar op een paar snelwegen worden verhoogd naar 130 kilometer per uur. De ANWB wijst donderdag op een aantal praktische bezwaren die kleven aan het voornemen van het nieuwe kabinet. Zo moet rekening worden gehouden met de verkeersveiligheid, geluidshinder en luchtkwaliteit.
De bond heeft in kaart gebracht op welke wegen het gaspedaal wel en niet wat harder zou kunnen worden ingedrukt. Dat blijkt alleen op delen van de A2, A4, A12 en A16 te kunnen. Op andere wegen is het te gevaarlijk en leidt de maatregel tot geluidsoverlast of overschrijding van de normen voor fijnstof.
Een hogere maximumsnelheid is daarnaast niet verantwoord op snelwegen met maar twee banen, omdat dan de snelheidsverschillen tussen vrachtwagens en inhalende auto's te groot zijn, vertelt een woordvoerder.
Hoewel de maximumsnelheid niet overal omhoog kan, wil de ANWB toch aan de slag met de maatregel, omdat het in het regeerakkoord staat. Voor veel Nederlanders appelleert het idee van een hogere maximumsnelheid daarnaast aan een 'gevoel van vrijheid', stelt de woordvoerder. "Wij herkennen dat gevoel, maar als ANWB is het onze taak om ook te wijzen op de consequenties."
Oh wacht da's waar ook, de ANWB is ook gewoon een verlengstuk van de 'linkse elite' natuurlijk, was ik even vergeten
I still hesitate to use spaces
in file names.
Het Circus van de overheid gaat weer beginnen ,dus neem plaats en geniet weer van de fantastische capariolen van politiek Den Haagie....
Het is niet zo makkelijk om gewoon alles omhoog te gooien. Er spelen meer factoren mee dan je zou denken... Langere remweg = meer tussenruimte nodig; meer ongelukken, meer kans op files; geluidsnormen; onderhoud en ga zo maar door.
We hebben het verdomme over een snelheidsverschilletje van 10km/h.
[ Bericht gewijzigd door fcbt op donderdag 14 oktober 2010 @ 23:57 ]
En auto's worden elk jaar beter, dus die stoten elk jaar minder uit. Hoe oud zijn de gegevens die gebruikt zijn? Ons wagenpark is toch ontzettend vernieuwd na de slooppremie?
Volgens mij valt het allemaal wel mee met die normen. Tenzij al die andere maatregelen de afgelopen jaren alleen maar geld in het laatje van deze of gene heeft gebracht, maar eigenlijk niks hebben uitgemaakt op milieugebied.
A73? A6 door de polder? A32? A28 noord van Zwolle? Kun je makkelijk harder dan 130.
De ANWB maakt hun naam weer eens niet waar.
[ Bericht gewijzigd door Schepseltje op donderdag 14 oktober 2010 @ 18:54 ]
De rest van europa kan het ook.
En ja daar is misschien wat minder verkeer maar daar zal ook niet erg veel verschil in zitten
Als je er geen verstand van hebt zeg dan niks. Het opschroeven van de max in de begrenzer is 2 minuten werk. Gaat gewoon via de laptop en de tachograaf. Kost verder niet meer dan een nieuw loodje voor de tacho.
Mwah dat valt best wel mee. Millieulobbies willen ons dat doen geloven maar de gemiddelde spits in Nederland is een eitje vergeleken bij Frankrijk, Duitsland, Spanje of Engeland. Zelfs België heeft een hogere verkeerdruk. En ik spreek uit ervaring heb alles al meegemaakt van Ierland tot Malta en ver achter Moskou.
Tenminste 1 iemand die gewoon nadenkt en relativeerd.
(Fabio Capello)
De stopafstand bij 130 km/u is 118 meter uitgaande van een optimale situatie droogwegdek, goede remmen en een alerte bestuurder.
De remweg is 81,4 meter (dus zonder reactiesnelheid), terwijl bij 100 km/u deze maar 48,2 meter. Iets meer dan de helft! Dat scheelt een hoop ongelukken. Verder zijn auto's efficiënter met hun brandstof op 100 km/u.
Nogal een populistische maatregel zonder duidelijke voordelen.
hahaha HOAX!!!!
melk komt uit de fabriek!!!!
Alle andere wegen die ik kan bedenken, oa A6 en A7 kan het wel naar 160km/u na 20:00
Rij eens tussen 05:30 en 06:30 als je 120km rijd dan vliegen ze je hier voorbij van Gouda > Rotterdam omdat daar geen traject controle plaats vindt.
En rij eens voor de gijn Rotterdam > Gouda na 21:00uur 180km is geen uitzondering meer
Volgens mij zijn dat heel wat problemen uit de wereld.
Ook op autowegen zorgt dat voor stukken minder foute inhaalmanoeuvres.
"A computer is like airconditioning, as soon as you open Windows, it becomes useless!"
bij 120 zit ik echt te suffen in de auto, als ik harder rij let ik echt een heel stuk beter op. ik hou me meestal in (140/150 waar je 120 mag), maar ik let daardoor wel direct beter op. dat gaat automatisch.
80 kilometer zone rotterdam val ik vaak nog net niet in slaap.
In Nederland is de officieële max voor de begrenzer 85km/u, maar een begrenzing op 90km/u wordt vaak niet naar gekeken ivm rijden naar het buitenland. Veel vrachtwagens kunnen nu dus al 90km/u en het optrekken van de max voor vrachtwagens zou dus in principe niet al te veel moeten kosten.
Toch vind ik het goed dat er maximale snelheden zijn, vooral in drukke gebieden. Er is niet echt een reden om hard te rijden in een klein land als Nederland. Het zorgt vooral voor meer onveiligheid.
Between their legs
(Don't you find ?)
Bij de ANWB zitten tegenwoordig te veel milieufreaks en ani-auto figuren. Te vaak vergaderd met Koos de Lul waarschijnlijk.
Ik denk er hard over om mijn lidmaatschap maar eens op te zeggen.
Nee, gewoon dynamisch maken. Met zijn allen in de file is nog veel slechter voor zowel mens (interessant) als milieu (niet interessant). Maar ik rijd vaak 's nachts en wil gewoon 170 kunnen in plaats van 160
Edit: Overigens ben ik van mening dat het veilig is. Als ik 120 rij op een lange snelweg waar geen enkele andere auto te bekennen is, en het enige wat ik moet doen is mijn auto tussen de 2 witte streepjes houden wil ik nog wel eens afdwalen met de gedachten. Rij ik 160 of 170 móét ik me wel concentreren op de weg. Gaat stukken beter.
Op stukken waar er knooppunten zijn, veel op en afritten (Denk aan het Ruhrgebied) is er gewoon een snelheidslimiet.
Live like you'll die today...
JD
Welke landen precies als ik vragen mag? Wellicht kom je er nog op terug
Live like you'll die today...
JD
M.a.w. net zo'n bullshit dus
Live like you'll die today...
JD
Live like you'll die today...
JD
Stukje initiatief zeg maar....
Ik noem even een voorbeeld: Frankrijk, 130, op tolwegen. Ander scenario dus.
Duitsland Autobahn, stukken waar er een adviessnelheid is, zal je zien dat de linkerbaan bijna altijd erg goed onderhouden wordt. Ze onderhouden en maken juist met het gegeven dat er hard op gereden kan worden. Andere situatie ook weer.
En welke landen zijn dat eigenlijk waar we dan gelijk mee komen te staan?
Live like you'll die today...
JD
De zogenaamde 100 kilmoeter zone's bleven in Nederland oorspronkelijk vanwege de grote steden. Het punt is alleen dat het daar allang niet meer voor geldt tenzij Culemborg ondertussen ook al bij Utrecht hoort. Daar waar je pas geleden bv nog 120 mocht rijden (tussen Utrecht en Amsterdam) mag nu ineens niet meer terwijl ze er een 5 baans monster hebben neergelegd.
Het is typische Nederlandse bullshit regeltjes mentaliteit. Ja meer banen maar dan alleen als er zachter gereden wordt.
Heb je wel eens gekeken naar al die TDI's al ze een beetje gas geven,grote wolken met fijn stof!Goed,de nieuwe hebben een filter,maar dat zijn er nog niet zoveel.En heb vandaag ook nog meerdere auto's in gehaald die grote wolken produceerden,maar dan gewoon door slechte motor.Dat blijft allemaal hetzelfde als er 130 wordt gereden...En ik rij steevast harder dan 100 of 120,vandaag als het ging continu 140.Maarja,dan kom je weer eens vast te zitten in een treintje achter een auto die met 100 km links blijft rijden......
-Catbert: Evil director of HR
Edit: hmm DieRadical claimt wat anders. Nja, weer opzoektijd dan maar weer. Pff gedoe
Edit: de uitstof van fijnstof is landelijk afgenomen, maar fijnstof door verkeer is sterk toegenomen sinds 1980, en verkeer is nu de belangrijkste bron van fijnstof: http://www.limburg.nl/nl/(...)waliteitfijnstof.asp
[ Bericht gewijzigd door sangdrax op donderdag 14 oktober 2010 @ 22:04 ]
Ook is 130 km/u veel slechter voor het milieu, voor de eigen portemonnee (brandstofverbruik stijgt flink!) en maakt het geen zak uit qua tijd. Als je vervolgens na de afslag een minuut voor het stoplicht staat is je winst alweer verloren.
Bullshit dus, de snelheid verhogen met de korte afstanden die wij rijden in NL.
En dat van Barbie.
Jammer dat die stijging hooguit enkele centimeters is. En anders loopt de randstad onder water. Dat mist toch niemand. De helft van Brabant en heel Limburg blijven intact, dus dat is meer dan genoeg
En hier kun je tenminste wel gewoon 160.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken