België en Nederland lijden aan een ziekte die populisme heet. Dit heeft het Franse dagblad Le Monde zondag in een commentaar op de mislukking van de kabinetsformaties geschreven. "De beide Europese democratieën ondergaan een ongekende crisis", stelde de krant vast.
In België en Nederland hebben traditionele partijen populistische protestpartijen laten opbloeien en zich er zelfs mee ingelaten. Le Monde noemde de Vlaamse christendemocraten die destijds onder leiding van Yves Leterme "de boodschap van de radicale Vlaamse separatisten legitimeerden, maar nu door hen worden verslonden".
"De christendemocraten en liberalen hebben in Nederland gepoogd een pact met de duivel te sluiten, dat wil zeggen met extreem rechts van de islamofobe raddraaier Geert Wilders". Maar die heeft volgens Le Monde vrijdag "het kaartenhuis zelf al weer omver geblazen".
quote:Dus dan loop je te klagen over populisme en dan ga je zulke dingen schrijven..."De christendemocraten en liberalen hebben in Nederland gepoogd een pact met de duivel te sluiten, dat wil zeggen met extreem rechts van de islamofobe raddraaier Geert Wilders".
quote:Welk deel klopt niet dan?Op zondag 5 september 2010 @ 11:35 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dus dan loop je te klagen over populisme en dan ga je zulke dingen schrijven...
ArchEnemy (Redactie Frontpage) 05-09-2010 @ 11:37
quote:..dus de democratie moet zich tegen het volk richten om zichzelf te beschermen.Op zondag 5 september 2010 @ 11:35 schreef GrotePierFR het volgende:
Populisme is als je het ongebreideld laat tieren een groot gevaar voor de democratie. Maar dat heeft het volk die zich laat meevoeren door het populisme geen boodschap en/of geen weet van en aan.
Fascisme is ook groot geworden dankzij het volk. Hoedt u voor de gevaren.
quote:De tijd dat Le Pen machtiger was dan het zwaard ligt gelukkig alweer even achter onsOp zondag 5 september 2010 @ 11:36 schreef Haagse-Harry het volgende:
Vrijheid van meningsuiting kennen ze zeker niet in Frankrijk. Volgens mij kampt Frankrijk met precies dezelfde problemen dus daar kan het niet aan liggen.
quote:Hij staat inmiddels op zo'n 180 tweedekamerzetelsOp zondag 5 september 2010 @ 11:38 schreef 2030rd het volgende:
hoppa, weer 10 zetels erbij voor Wilders
quote:Dit was inderdaad exact wat ik dacht. Overigens vervallen veel traditionele Nederlandse partijen ook in populisme. D66 heeft hier (helaas) een handje van.Op zondag 5 september 2010 @ 11:35 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dus dan loop je te klagen over populisme en dan ga je zulke dingen schrijven...
quote:Behalve de SGP, die zeggen precies wat God volgens hen graag wil horen.Op zondag 5 september 2010 @ 11:42 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Dit was inderdaad exact wat ik dacht. Overigens vervallen veel traditionele Nederlandse partijen ook in populisme. D66 heeft hier (helaas) een handje van.
ArchEnemy (Redactie Frontpage) 05-09-2010 @ 11:44
quote:"Fascisme is ook groot geworden dankzij het volk. Hoedt u voor de gevaren."
quote:De Lage Landen waren volgens het commentaar ooit ,,een voorbeeld van de kunst van het compromis met drie klassieke stromingen, sociaaldemocraten, christendemocraten en liberalen". Maar de politiek versplintert en ,,protestpartijen bedreigen het evenwicht". En in Nederland ,,hebben de traditionele partijen de dreiging van het anti-islampopulisme, dat van iedere buitenlander een zondebok maakt, volstrekt niet zien aankomen".
,,De media, gulzig naar nieuwigheden", hebben volgens Le Monde ,,de stem van het egoïstische en anti-Europese populisme versterkt en daarmee geloofwaardigheid gegeven". Zo is het parlement er, mede door het proportionele kiesstelsel, ,,een echo geworden van karikaturale visies op belangrijke politieke vraagstukken", stelde Le Monde ongerust vast.
quote:Het is niet alleen het falen (illusie er van) van de oudere partijen maar ook de mensen die het niet snappen dat je in een land met 16 miljoen mensen je niet altijd je zin kan krijgen (zeg maar nooit). Iedereen is zich zelf te belangrijk gaan vinden en zijn stem moet wet zijn. Zie bijvoorbeeld in het extreme nu de pvv aanhangers die roepen dat zei serieus genomen moeten worden over alle andere meningen en partij programma's heen. Dit land is groot geworden door concessies en zal alleen groot blijven als er altijd naar een midden weg gestreefd wordt. Better een oplossing waar 80% van de mensen mee kan leven dan een oplossing dat voor 45% van de mensen een nacht merrie is.Op zondag 5 september 2010 @ 11:39 schreef Atheist. het volgende:
[..]
Succesvol extremisme is het falen van de gematigde krachten.
En aangezien de gematigde krachten in Nederland het 30 jaar lang te druk hebben gehad met het negeren van de bevolking, het regelen van wachtgeld en het volgen van starre partijdogma's, was het onvermijdelijk dat mensen hun heil in het extreme gaan zoeken.
Dat de PVV opkomt is slechts te danken aan de VVD, CDA, PvdA en D66.
En flikker op met je fascisme-onzin.
quote:De PVV kan niet regeren. Nu staan ze in de weekpeiling op 34 zetels, maar ze moeten er zoveel weten te halen dat ze samen met de VVD meer dan 75 zetels halen aangezien er geen enkele andere partij blijkt te zijn die met ze samen kan werken. Dat zie ik niet gebeuren.Op zondag 5 september 2010 @ 11:50 schreef Brabiliaan het volgende:
Het is een fase waar we doorheen moeten. De PVV wordt heus nog wel de grootste partij en zal dan gaan regeren. Vanaf dat moment zal die populariteit snel verdwijnen. Veel geschreeuw, weinig wol en zo
quote:Jij moet verder kijken dan je neus lang is. Al zou het zo zijn dat het volk zich mee laat voeren door populisme dan nog is het te kort door te bocht om te stellen dat ze er geen weet of van hebben of er zelfs maar geen boodschap aan hebben. Misschien hebben ze de afgelopen dertig jaar al te veel praatjes mogen horen vanuit Den Haag.Op zondag 5 september 2010 @ 11:35 schreef GrotePierFR het volgende:
Populisme is als je het ongebreideld laat tieren een groot gevaar voor de democratie. Maar dat heeft het volk die zich laat meevoeren door het populisme geen boodschap en/of geen weet van en aan.
Fascisme is ook groot geworden dankzij het volk. Hoedt u voor de gevaren.
quote:Socialisme ook.. de ideologie met de meeste moorden op haar geweten...Op zondag 5 september 2010 @ 11:35 schreef GrotePierFR het volgende:
Populisme is als je het ongebreideld laat tieren een groot gevaar voor de democratie. Maar dat heeft het volk die zich laat meevoeren door het populisme geen boodschap en/of geen weet van en aan.
Fascisme is ook groot geworden dankzij het volk. Hoedt u voor de gevaren.
quote:Socialisme? Communisme bedoel je denk ik. En dan nog: nergens op de wereld is ooit sprake geweest van communisme. Feitelijk zou je de ellende in de Sovjet-Unie en Noord-Korea beter onder fascisme kunnen scharen.Op zondag 5 september 2010 @ 11:58 schreef en_agua het volgende:
[..]
Socialisme ook.. de ideologie met de meeste moorden op haar geweten...
wat is je punt?
quote:Zo is dat! Het is een links complot!Op zondag 5 september 2010 @ 11:54 schreef Sepulveda het volgende:
Dit komt omdat de berichten, die het ANP aan het buitenland doorgeeft, door een enorm links filter gaan.
Regelmatig tref ik dergelijke gekleurde berichtgeving aan in buitenlandse kranten die de door het ANP aangeleverde berichtgeving klakkeloos overnemen.
quote:Het hedendaagse populisme is groot geworden door laakbaar optreden van de zittende regeringen. En met die actie van het CDA in het achterhoofd, zou een PVV een volgende keer nog een stuk groter kunnen worden.Op zondag 5 september 2010 @ 11:35 schreef GrotePierFR het volgende:
Populisme is als je het ongebreideld laat tieren een groot gevaar voor de democratie. Maar dat heeft het volk die zich laat meevoeren door het populisme geen boodschap en/of geen weet van en aan.
Fascisme is ook groot geworden dankzij het volk. Hoedt u voor de gevaren.
quote:Eh... Nee. Wilders overdrijft veel meer, herhaalt veel meer en gebruikt veel meer absurde beeldspraak dan de andere vier.Op zondag 5 september 2010 @ 12:02 schreef eltopo2010 het volgende:
En vergis je niet.. echt wezenlijk verschil zit er niet tussen de one-liners van Wilders of iemand als Roemer, Pechtold, Cohen of Halsema.
harry64 (Redactie Frontpage) 05-09-2010 @ 12:05
quote:Op zondag 5 september 2010 @ 11:42 schreef GrotePierFR het volgende:
[..]
De politiek vertegenwoordigt het volk, dat is wat anders dan zeggen wat het volk wil horen en doen wat het volk wilt.
quote:Andere stijl... zelfde doelstellingOp zondag 5 september 2010 @ 12:05 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Eh... Nee. Wilders overdrijft veel meer, herhaalt veel meer en gebruikt veel meer absurde beeldspraak dan de andere vier.
quote:Zelfde doelstelling? Wat dan?Op zondag 5 september 2010 @ 12:06 schreef eltopo2010 het volgende:
[..]
Andere stijl... zelfde doelstelling
quote:QFTOp zondag 5 september 2010 @ 12:02 schreef eltopo2010 het volgende:
Politiek bedrijven is één en al populisme.
Sommige beweren dat Wilders de grootste populist is. Gek genoeg zijn dit ook vaak de mensen, wanneer Wilders groeiende populariteit wordt aangehaald, die beweren dat 80% van de bevolking niet op hem gestemd heeft.
Wie is nu de grootste populist; diegene die roept wat 20% van de bevolking graag wil horen of diegene die roept wat 80% wil horen. En vergis je niet.. echt wezenlijk verschil zit er niet tussen de one-liners van Wilders of iemand als Roemer, Pechtold, Cohen of Halsema. Allemaal proberen ze zoveel mogelijk volk achter hun partij te scharen.
quote:Ik krijg de indruk dat alles wat jij niet goed vind,meteen fascisme is...Op zondag 5 september 2010 @ 12:01 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Socialisme? Communisme bedoel je denk ik. En dan nog: nergens op de wereld is ooit sprake geweest van communisme. Feitelijk zou je de ellende in de Sovjet-Unie en Noord-Korea beter onder fascisme kunnen scharen.
quote:Slechter dan dit kan het niet? Dan zou ik naar ongeveer willekeurig ander land op de wereld gaan, het kan echt veel en veel slechter.Op zondag 5 september 2010 @ 12:05 schreef Haagse-Harry het volgende:
De meeste mensen stemmen op Wilders omdat hij de problemen in Nederland durft te benoemen. De huidige politiek heeft al decennia geen contact meer met het volk en gaat met oogkleppen op zijn eigen weg om de schijn naar buiten hoog te houden en Wilders legt dit bloot.
Ook Wilders zal anderen nodig hebben om 40 jaar falend beleid weer ongedaan te maken. Ik zou zeggen geef hem de kans om te laten zien wat hij kan en ga daarna pas zeiken. Slechter dan wat er nu zit kan hij het niet doen. Dat heeft niets met populisme te maken.
De huidige politiek heeft zich m.i. juist schuldig gemaakt aan populisme door 40 jaar te roepen wat het volk wil horen en 40 jaar iets anders te doen.
quote:Waarheid als een koe. En een zeer kwalijke zaak natuurlijk.Op zondag 5 september 2010 @ 11:54 schreef Sepulveda het volgende:
Dit komt omdat de berichten, die het ANP aan het buitenland doorgeeft, door een enorm links filter gaan.
Regelmatig tref ik dergelijke gekleurde berichtgeving aan in buitenlandse kranten die de door het ANP aangeleverde berichtgeving klakkeloos overnemen.
quote:Maar je kunt moeilijk stellen dat kiezers proberen te trekken sowieso populistisch is.Op zondag 5 september 2010 @ 12:09 schreef eltopo2010 het volgende:
[..]
Dat schreef ik al in mn orginele bericht: kiezers binden aan hun partij.
quote:Huh!? Sinds wanneer zijn wij het eens?Op zondag 5 september 2010 @ 12:08 schreef Atheist. het volgende:
[..]
Daar ben ik het 100% mee eens.
[..]
Problemen die juist zijn ontstaan onder besturen die bestonden uit middenpartijen en nog steeds groeien onder besturen die bestaan uit middenpartijen. Het is daarmee dus eigenlijk empirisch bewezen dat de middenpartijen die problemen niet kunnen of willen oplossen.
Moet men die problemen dan maar laten groeien?
Er is een mechanisme dat dat voorkomt. En dat mechanisme is de ruk naar het extremisme. Nogmaals: die ruk is onvermijdelijk als de gematigde krachten (de middenpartijen hier) falen.
Op het moment dat dat gebeurt hebben de middenpartijen een keuze: of onderkennen dat de kiezer hun falen zat is en de weg van de minste van twee kwaden te bewandelen, of star aan hun dogma's en idealen vasthouden en als gevolg uiteindelijk moeten toezien dat dat het extremisme het voor hen zal doen.
[..]
Klopt. Ik kan niet ontkennen dat de PVV een ernstige fobie heeft tegen de islam, dubbele standaarden wil en dat deze punten grote stemmentrekkers zijn. En ik heb daar problemen mee.
Ik kan echter ook niet ontkennen dat dit de enige partij is die criminaliteit keihard wil aanpakken.
En ik kan ook niet ontkennen dat bepaalde groeperingen voor buitensporig veel overlast zorgen.
Dus als de gematigde partijen nu eens voor wetgeving zouden zorgen waarbij strenger zou worden gestraft ongeacht de afkomst van de daders, in plaats van buurtcoaches in te zetten en activiteiten te organiseren zoals klompendansen bij problemen inghetto'swijken, dan zou de populariteit van de PVV al snel afnemen.
Maar ja, partijdogma's he? Die zijn belangrijk. Te belangrijk om op te offeren voor het welzijn van het land.
quote:Nou, da's leuk voor je. Moet ik daar nog wat mee?Op zondag 5 september 2010 @ 12:11 schreef Electrood het volgende:
[..]
Ik krijg de indruk dat alles wat jij niet goed vind,meteen fascisme is...
quote:Genaaid.Op zondag 5 september 2010 @ 12:14 schreef heracles het volgende:
Jullie kunnen heel veel mooie woordjes gebruiken maar het komt er gewoon op neer dat het Nederlandse volk zich genaait voelt door de grote drie partijen.
quote:Wat dacht je van de kwestie van de Armeense Genocide?Op zondag 5 september 2010 @ 12:13 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
D66 is niet populistisch, maar Pechtold heeft op een redelijk populistische manier geageerd tegen Wilders, waardoor je wel weer een punt hebt.
quote:En hoe kan het dan dat zo'n groot deel van het volk kenbaar maakt dat ze niet tevreden zijn. En dat deel groeit. Met name doordat het steeds gezelliger wordt met al die schietpartijen en lage straffen.Op zondag 5 september 2010 @ 12:17 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Genaaid.
En nee, niet het hele Nederlandse volk voelt zich genaaid door de grote drie partijen. Sterker nog: meer dan de helft heeft bij de laatste verkiezingen op één van die drie partijen gestemd.
harry64 (Redactie Frontpage) 05-09-2010 @ 12:24
quote:Op zondag 5 september 2010 @ 12:08 schreef Atheist. het volgende:
[..]
Daar ben ik het 100% mee eens.
[..]
Problemen die juist zijn ontstaan onder besturen die bestonden uit middenpartijen en nog steeds groeien onder besturen die bestaan uit middenpartijen. Het is daarmee dus eigenlijk empirisch bewezen dat de middenpartijen die problemen niet kunnen of willen oplossen.
Moet men die problemen dan maar laten groeien?
Er is een mechanisme dat dat voorkomt. En dat mechanisme is de ruk naar het extremisme. Nogmaals: die ruk is onvermijdelijk als de gematigde krachten (de middenpartijen hier) falen.
Op het moment dat dat gebeurt hebben de middenpartijen een keuze: of onderkennen dat de kiezer hun falen zat is en de weg van de minste van twee kwaden te bewandelen, of star aan hun dogma's en idealen vasthouden en als gevolg uiteindelijk moeten toezien dat dat het extremisme het voor hen zal doen.
[..]
Klopt. Ik kan niet ontkennen dat de PVV een ernstige fobie heeft tegen de islam, dubbele standaarden wil en dat deze punten grote stemmentrekkers zijn. En ik heb daar problemen mee.
Ik kan echter ook niet ontkennen dat dit de enige partij is die criminaliteit keihard wil aanpakken.
En ik kan ook niet ontkennen dat bepaalde groeperingen voor buitensporig veel overlast zorgen.
Dus als de gematigde partijen nu eens voor wetgeving zouden zorgen waarbij strenger zou worden gestraft ongeacht de afkomst van de daders, in plaats van buurtcoaches in te zetten en activiteiten te organiseren zoals klompendansen bij problemen inghetto'swijken, dan zou de populariteit van de PVV al snel afnemen.
Maar ja, partijdogma's he? Die zijn belangrijk. Te belangrijk om op te offeren voor het welzijn van het land.
quote:Zo, nu is deze prachtige redenatie door iedereen te begrijpen.Op zondag 5 september 2010 @ 12:14 schreef heracles het volgende:
Jullie kunnen heel veel mooie woordjes gebruiken maar het komt er gewoon op neer dat het Nederlandse volk zich genaaid voelt door de politiek.
quote:Heet dat populisme?Op zondag 5 september 2010 @ 12:21 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Wat dacht je van de kwestie van de Armeense Genocide?
quote:Wat is nou je vraag?Op zondag 5 september 2010 @ 12:23 schreef heracles het volgende:
[..]
En hoe kan het dan dat zo'n groot deel van het volk kenbaar maakt dat ze niet tevreden zijn. En dat deel groeit. Met name doordat het steeds gezelliger wordt met al die schietpartijen en lage straffen.
harry64 (Redactie Frontpage) 05-09-2010 @ 12:26
quote:Begrijpelijk dat het onbegrijpelijk is voor jou.Op zondag 5 september 2010 @ 12:21 schreef Hoy het volgende:
Goede analyse, het is werkelijk onbegrijpelijk vooreen buitenstaandermijwat voor rare keuzes er in Nederland gemaakt worden momenteel. Ongekende welvaartsziekte of massale volksgekte?
quote:D'66 wilde zich hier niet over uitspreken en kreeg uiteindelijk als beloning stemmen van Turkse Nederlanders. Duidelijk genoeg dacht ik.Op zondag 5 september 2010 @ 12:24 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Heet dat populisme?
Het is trouwens wel een bizar iets. Eerst had geen hond er ooit over gehoord, toen bleek dat Turkije die hele zaak ontkent en tegenwoordig moet iedereen daar ineens een mening over hebben.
quote:Da's absoluut waar.Op zondag 5 september 2010 @ 12:27 schreef thedeedster het volgende:
[..]
D'66 wilde zich hier niet over uitspreken en kreeg uiteindelijk als beloning stemmen van Turkse Nederlanders. Duidelijk genoeg dacht ik.
Niet het schoolvoorbeeld van populisme, maar dessalniettemin hebben ze zekers kiezers naar de mond gepraat.
Ferdo (Eindredactie Frontpage) 05-09-2010 @ 12:31
quote:Dat dus.Op zondag 5 september 2010 @ 11:46 schreef Bekkers_ het volgende:
De traditionele partijen in Nederland zijn zelf verantwoordelijk voor de opkomst van LPF en PVV...
quote:en PVV stemmers voelen zich niet genaaid nadat wilders AL zijn breekpunten op 1 na en zijn hele economische en sociale programma boekje laat vallen zodra het het er ook maar enigszins op lijkt dat hij kan regeren?Op zondag 5 september 2010 @ 12:14 schreef heracles het volgende:
Jullie kunnen heel veel mooie woordjes gebruiken maar het komt er gewoon op neer dat het Nederlandse volk zich genaaid voelt door de politiek.
harry64 (Redactie Frontpage) 05-09-2010 @ 12:40
quote:Dat is een bewezen slechte methode van opvoeden.Op zondag 5 september 2010 @ 12:31 schreef rrobin het volgende:
[..]
Populisme is een slechte basis voor het bepalen van het beleid. Met populisme krijg je enkel nog belastingverlagingen, ongeacht of dat goed is voor het volk - zodra het kind begint te jengelen krijgt het een snoepje.
quote:Hangt er van af wie je als we beschouwt.
Populsime is dat je een campagne op TV ziet die je moet overtuigen om een mening over te nemen. Zoals Poetin zei, in het Westen krijg je niets geregeld zonder een zak geld.
Democratie zoals we het willen; wel een stem, geen invloed.
quote:Wat een gezanik zeg,het ligt dus niet aan de politiek maar aan de mensen die de goede bedoelingen verkeerd interpreteren ,ja jammer he..Op zondag 5 september 2010 @ 11:50 schreef slein13 het volgende:
[..]
Het is niet alleen het falen (illusie er van) van de oudere partijen maar ook de mensen die het niet snappen dat je in een land met 16 miljoen mensen je niet altijd je zin kan krijgen (zeg maar nooit). Iedereen is zich zelf te belangrijk gaan vinden en zijn stem moet wet zijn. Zie bijvoorbeeld in het extreme nu de pvv aanhangers die roepen dat zei serieus genomen moeten worden over alle andere meningen en partij programma's heen. Dit land is groot geworden door concessies en zal alleen groot blijven als er altijd naar een midden weg gestreefd wordt. Better een oplossing waar 80% van de mensen mee kan leven dan een oplossing dat voor 45% van de mensen een nacht merrie is.
Het populisme is dus de brandstof voor die mensen om te denken dat het nu eens niet de midde weg moet worden genomen maar een oplossing die misschien de meerderheid heeft maar niet verdragen kan worden door een grote minderheid.
Daarnaast hebben schijnbaar 1.5 miljoen (of zo iets) mensen het idee in hun hoofd gekregen dat je wettelijke Nederlands (met een paswoord) anders mag straffen dan andere Nederlanders simpel weg omdat ze een 2de paspoort hebben gekregen bij hun geboorte. Iets waar ze zelf trouwens niet eens actief voor hebben gekozen. Dit is gewoon puur en simpel discriminatie.
quote:Dit kun je niet menen, anders ben je wel enorm achterlijk. Ga maar lekker in een land als India wonen of zo, daar is het allemaal een stuk beter geregeld, aldus jouw redenatie.Op zondag 5 september 2010 @ 12:05 schreef Haagse-Harry het volgende:
De meeste mensen stemmen op Wilders omdat hij de problemen in Nederland durft te benoemen. De huidige politiek heeft al decennia geen contact meer met het volk en gaat met oogkleppen op zijn eigen weg om de schijn naar buiten hoog te houden en Wilders legt dit bloot.
Ook Wilders zal anderen nodig hebben om 40 jaar falend beleid weer ongedaan te maken. Ik zou zeggen geef hem de kans om te laten zien wat hij kan en ga daarna pas zeiken. Slechter dan wat er nu zit kan hij het niet doen. Dat heeft niets met populisme te maken.
De huidige politiek heeft zich m.i. juist schuldig gemaakt aan populisme door 40 jaar te roepen wat het volk wil horen en 40 jaar iets anders te doen.
quote:Eigenlijk een beetje wel ja, maar niet zozeer "tegen" maar meer als beschermen tegen zichzelf.. ja dát wel degelijk.Op zondag 5 september 2010 @ 11:37 schreef ArchEnemy het volgende:
[..]
..dus de democratie moet zich tegen het volk richten om zichzelf te beschermen.
Ach zo.
quote:Het volk is ALTIJD ontevreden over de politiek, dat is helemaal niet iets unieks van deze tijd. Deze ontevredenheid aanmerken als HET argument om te stemmen en ondertussen al die ontevredenheid op één specifieke minderheidsgroep in de samenleving richten is belachelijk, onrechtvaardig en ziek. Alle vergelijkingen met de opkomst van Hitler zijn volkomen terecht.Op zondag 5 september 2010 @ 12:23 schreef heracles het volgende:
[..]
En hoe kan het dan dat zo'n groot deel van het volk kenbaar maakt dat ze niet tevreden zijn. En dat deel groeit. Met name doordat het steeds gezelliger wordt met al die schietpartijen en lage straffen.
quote:Haha. Schitterend verwoord.
"De christendemocraten en liberalen hebben in Nederland gepoogd een pact met de duivel te sluiten, dat wil zeggen met extreem rechts van de islamofobe raddraaier Geert Wilders". Maar die heeft volgens Le Monde vrijdag "het kaartenhuis zelf al weer omver geblazen".
quote:Hee.. 40 jaar falend beleid, en wat was er dan 40 jaar geleden? Ach verhip inderdaad, toen hadden we het allerlaatste linkse kabinet. Sindsdien heeft links nooit meer de macht gehad en hebben we volgens jou dus alleen maar 'falend beleid' gekend.Op zondag 5 september 2010 @ 12:05 schreef Haagse-Harry het volgende:
Ook Wilders zal anderen nodig hebben om 40 jaar falend beleid weer ongedaan te maken.
quote:Nee hoor. Het is vooral een teken van intellectuele luiheid. De opmars naar WO II is meer als 70 jaar geleden voltrokken. Er zijn meer mensen die deze gebeurtenissen niet hebben meegemaakt dan mensen die het bewust hebben meegekregen. Het is ook geen 1985 meer, dus het trekken van de fascisme kaart maakt geen indruk.Op zondag 5 september 2010 @ 13:28 schreef dadoc het volgende:
[..]
Deze ontevredenheid aanmerken als HET argument om te stemmen en ondertussen al die ontevredenheid op één specifieke minderheidsgroep in de samenleving richten is belachelijk, onrechtvaardig en ziek. Alle vergelijkingen met de opkomst van Hitler zijn volkomen terecht.
quote:QFTOp zondag 5 september 2010 @ 12:24 schreef harry64 het volgende:
[..]
![]()
Goede argumentatie. Ik voeg er even een PVV ondertiteling aan toe:
[..]
Zo, nu is deze prachtige redenatie door iedereen te begrijpen.
quote:Dit.Op zondag 5 september 2010 @ 11:35 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dus dan loop je te klagen over populisme en dan ga je zulke dingen schrijven...
quote:Alles wordt groot dankzij het volk. GodwinOp zondag 5 september 2010 @ 11:35 schreef GrotePierFR het volgende:
Fascisme is ook groot geworden dankzij het volk. Hoedt u voor de gevaren.
quote:Ja of het komt natuurlijk door de harde aanpak van de politie. Daarmee probeer je de gevolgen aan te pakken, maar niet het probleem zelf. Een hardere aanpak, betekend ook een hardere reactie van de probleemjeugd.Op zondag 5 september 2010 @ 14:49 schreef beehaa het volgende:
Nee in frankrijk gaat ?ie lekker, ze zijn die " relletjes " in hun voorsteden zeker vergeten...
Precies dat is wat er gebeurt als je je kop jaren land in het zand blijft steken onder de noemer van " politieke correctheid" ...
Laten wij dus ook vooral op deze weg doorgaan met alles met de mantel der liefde te bedekken en maar hopen dat het wel goedkomt met onze jeugd...
Ook in Nederland móet iedereen zich welkom voelen, maar dan móet ook iedereen zich fatsoenlijk gedragen, zachte heelmeesters maken immers stinkende wonden...
quote:Extreem-rechts is een groot woord. Een racist, nationalist en populist is het wel. Om de zoveel jaar zijn er altijd veel mensen die in zo'n praatjesmaker geloven en hun oogkleppen weer opzetten. Straks gaat het een keer fout door allerlei spanningen in de samenleving en dan zijn we er weer een paar jaar van genezen.Op zondag 5 september 2010 @ 11:35 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dus dan loop je te klagen over populisme en dan ga je zulke dingen schrijven...
quote:Ze zeggen anders gewoon hoe het zit. Vaak heeft een buitenstaander er meer kijk op dan bevooroordeelde Nederlanders.Op zondag 5 september 2010 @ 11:54 schreef Sepulveda het volgende:
Dit komt omdat de berichten, die het ANP aan het buitenland doorgeeft, door een enorm links filter gaan.
Regelmatig tref ik dergelijke gekleurde berichtgeving aan in buitenlandse kranten die de door het ANP aangeleverde berichtgeving klakkeloos overnemen.