Patiënt overlijdt door toedienen verkeerde bloed

Medisch • Geschreven door thijsltc op 12-02-2008 @ 20:17
print 
Icoon MedischIn het UMC St. Radboud ziekenhuis in Nijmegen is vorige week een patiënte overleden die bloed, dat eigenlijk voor een andere patiënt bestemd was, kreeg toegediend.

Ondanks dat de fout snel werd ontdekt is de transfusie de vrouw fataal geworden omdat ze al in een zeer slechte conditie verkeerde. Een woordvoerder betreurt het ongeval en spreekt van een drama want ondanks alle veiligheidsmaatregelen zouden er 1 op de 15000 bloedtransfusies fout gaan.

Volgens de woordvoerder zijn alle protocollen wat betreft bloedtransfusies gevolgd, maar is het op het laatste moment toch mis gegaan doordat de verpleegkundige naar het verkeerde bed is gelopen. Deze verpleegkundige is inmiddels professioneel opgevangen.

Wat de verdere gevolgen voor haar zijn is nog niet duidelijk. Op dit moment bekijkt het ziekenhuis of de desbetreffende protocollen aangepast moeten worden.

Met dank aan Ericolo voor de submit.

Bron: NU.nl


Lees ook:

» 24/05 Ziekenhuizen opereren beter7
» 22/05 Kleinste kunsthart ooit geïmplanteerd20
» 21/05 Veel jongeren kiezen voor orgaandonatie35
» 17/05 Universeel mechanisme dag/nachtritme ontdekt17


delen | eKudos nujij

10755 views / 49 reacties
Reacties op dit bericht
49  van 49 reacties op deze pagina. Pagina  1
userIcon
Da's weer het grote voordeel van koningin zijnde, die heeft blauw bloed.
userIcon
Ben bloeddonor.

Hoop nu toch niet dat...
Wat raar, in het ziekenhuis waar ik werkte moest je altijd nog een 2e check doen aan het bed (met 2 personen) of je wel de goeie zak voor de goeie patient had... misschien dat het St. Radboud idd gewoon oude protocollen heeft.
userIcon
heb er ook altijd schrik voor dat zoiets gebeurt .. daarom vraag ik altijd aan de verpleging wat ze er aanhangen
userIcon
Iedereen maakt wel eens een foutje op het werk. Voor de een heeft dat meer gevolgen dan voor de ander.
Sterkte voor de verpleegkundige.
Dit keer geen gebrekkig gedesinfecteerd materiaal, maar een verpleger die naar het verkeerde bed loopt
Een op het oog klein foutje, maar met zulke grote gevolgen
userIcon
En weer is het radboud in het nieuws

Der wordt daar anders wat aangeklooid. Dat ze nog patienten overhouden
userIcon
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 @ 20:19 schreef neegij het volgende:
Da's weer het grote voordeel van koningin zijnde, die heeft blauw bloed.


userIcon
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 @ 20:19 schreef neegij het volgende:
Da's weer het grote voordeel van koningin zijnde, die heeft blauw bloed.
WTF, hoe kom je er op
Ik mag toch aannemen dat die verpleegster wordt aangeklaagd voor moord ! vuile trut, bewust iemand het verkeerde bloed geven. De cel in met dat monster !!!
foutje, bedankt!
userIcon
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 @ 20:19 schreef neegij het volgende:
Da's weer het grote voordeel van koningin zijnde, die heeft blauw bloed.
Nee, dat is een nadeel. Want wel ziekenhuis heeft nou blauw bloed op voorraad?
userIcon
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 @ 20:29 schreef DeRat1 het volgende:
Ik mag toch aannemen dat die verpleegster wordt aangeklaagd voor moord ! vuile trut, bewust iemand het verkeerde bloed geven. De cel in met dat monster !!!
zozo case closed dus

waar heb je gelezen dat ut bewust was dan

zo te lezen is ze er zelf ook behoorlijk van ondersteboven,
waarom moet ze anders worden opgevangen
userIcon
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 @ 20:36 schreef Wer-Al_Zwowe het volgende:

[..]

Nee, dat is een nadeel. Want wel ziekenhuis heeft nou blauw bloed op voorraad?
Vandaar die aanstaande smurfenhype. Sommige types moet je ook alles uitleggen.
quote:
Op Tuesday 12 February 2008 @ 20:37 schreef sushiwausi het volgende:

[..]

zozo case closed dus

waar heb je gelezen dat ut bewust was dan

zo te lezen is ze er zelf ook behoorlijk van ondersteboven,
waarom moet ze anders worden opgevangen
die kut is naar het verkeerde bed gelopen, terwijl zoiets normaal bij het juiste bed door 2 man gecheckt wordt ( verdiep je in de materie sukkel). Ze heeft dus doelbewust nagelaten een 2e college te vragen haar te assisteren en is bewust in haar eentje die zak gaan toedienen, met het risico dat het fout ging. Bewust dus.

Allicht dat ze wordt opgevangen, gewoon toneelspel. Ze kan moeilijk gaan lopen juichen en roepen dat ze geen hulp nodig heeft he, dat is ook verdacht.

Zou me niks verbazen als ze was omgekocht ofzo om iemand om te leggen !
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 @ 20:42 schreef santax het volgende:

[..]

Ik mag toch aannemen dat het gemiddelde IQ in Nederland te hoger ligt.
Waar mensen werken maken mensen fouten. Dat het in de gezondsheidszorg vaak meteen vreselijke gevolgen heeft doet daar niets aan af. Als je die regel zoals jij dat daar zo zegt zou invoeren... denk je dat we dan nog mensen vinden die uberhaubt dit onderbetaald zeer belangrijk werk nog willen doen?

En zo een vrouw monster durven te noemen vind ik buiten alle proporties.
het zou je moeder maar zijn kankerkneus
wie verwijdert mijn reacties ? vuile hypocriete kutmod !!! smerige sp stemmer !!!
Ben ik blij dat ik vandaag mijn stage daar heb afgerond
Verdiep je zelf in de materie, Er is voor dergelijke zaken inderdaad een double-check. Voor bloedtransfusies is die op verscheidene plaatsen:

1) De bloedgroep van een patiënt moet ALTIJD 2x bepaald zijn, op 2 verschillende tijdstippen. Als jij op de eerste hulp binnen komt, en je hebt een transfusie nodig, dan zal er NU en over 5 minuten een bloedafname plaatsvinden. Mocht 1 van de 2 keer dan fout gaan (foute sticker, foute formulier) dan komt dat direct aan het licht

2) Je haalt het bloed op, het lab checkt met jou welke patiënt het is, jij checkt zelf dat je de juiste zak krijgt

3) Je komt bij de patiënt. Je toont de zak aan een tweede persoon, die verifiëert wat jij zegt: "Deze zak A-positief bloed is voor mevr. X". Check.

Je loopt volgens die 2e verpleegster naar het juiste bed. Ziet ze alleen net niet meer dat jij niet de vrouw aan je linker- maar aan je rechterhand de zak bloed geeft. Kleine spraakverwarring onderling.

Protocollen kunnen nooit 100% perfect nageleefd worden zolang er mensen bij betrokken zijn. Zodra een protocol net niet goed gaat, maar alle intenties ogenschijnlijk goed waren, moet je je afvragen of het protocol niet aangepast moet worden. Niet of je de verpleegster eens flink moet afstraffen.
Goh, dat krijg je nou als de gemiddelde Nederlandser verpleegster nauwelijks kan lezen en schrijven...

"Deze verpleegkundige is inmiddels professioneel opgevangen. "

Dit is de omgekeerde wereld.
De patient is gedood door criminele nalatigheid/dood door schuld en juist de dader wordt beschermd en haar criminele daad met de mantel der liefde gedekt. Dokters, verpleegsters, de politieagenten, ze sluiten altijd de rijen af om vervolging te voorkomen.
userIcon
Is het niet _verkeerd_ bloed inplaats van verkeerde?
Daar gaat mijn bloed
userIcon
quote:
Op Tuesday 12 February 2008 @ 20:53 schreef Super7fighter het volgende:
"Deze verpleegkundige is inmiddels professioneel opgevangen. "

Dit is de omgekeerde wereld.
Doe niet zo simpel. Alsof er ook maar enige opzet in het spel is. Als door een vergissing van jou iemand om het leven komt laten je vrienden je toch ook niet meteen barsten?
userIcon
gelukkig heb ik AB+ zoiets zal mij dus niet snel overkomen
userIcon
Eindelijk weer eens een bloedstollend bericht.


Sterkte aan de nabestaande
userIcon
quote:
Een woordvoerder betreurt het ongeval en spreekt van een drama want ondanks alle veiligheidsmaatregelen zouden er 1 op de 15000 bloedtransfusies fout gaan.
quote:
Op dit moment bekijkt het ziekenhuis of de desbetreffende protocollen aangepast moeten worden.
Of de protocollen aangepast moeten worden...
userIcon
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 @ 20:53 schreef Super7fighter het volgende:
Goh, dat krijg je nou als de gemiddelde Nederlandser verpleegster nauwelijks kan lezen en schrijven...

"Deze verpleegkundige is inmiddels professioneel opgevangen. "

Dit is de omgekeerde wereld.
De patient is gedood door criminele nalatigheid/dood door schuld en juist de dader wordt beschermd en haar criminele daad met de mantel der liefde gedekt. Dokters, verpleegsters, de politieagenten, ze sluiten altijd de rijen af om vervolging te voorkomen.
Wat ben jij een simpel figuur zeg.
is de enige gepaste reactie op jouw 'betoog'.
Hmmmm... eigenlijk zouden ze aan het bed nog een kruisproef moeten doen...
userIcon
Kan me nog herinneren uit een film. Daarin zei een soldaat dat je je eigen bloedgroep op je arm moet markeren.
quote:
Vandaar die aanstaande smurfenhype. Sommige types moet je ook alles uitleggen.
Hahahaha geniaal!
userIcon
Een neefje van mij is ook verleden in het ziekenhuis omdat ze hem 10 x de dosis medicijnen gaven die hij hebben moest. Werd door de arts telefonisch aan de leerlingverpleegkundige meegedeeld. Het was nog maar een baby en hij overleed daardoor. Kom je als moeder nooit meer echt overheen.

Dat is meer dan 30 jaar geleden, ik dacht dat tegenwoordig alles dubbel gecheckt werd. Is toch wel heel dom en heel slordig als je niet goed controleert of je wel aan het juiste bed staat.
userIcon
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 @ 20:49 schreef Alta_Alatis het volgende:
Verdiep je zelf in de materie, Er is voor dergelijke zaken inderdaad een double-check. Voor bloedtransfusies is die op verscheidene plaatsen:

1) De bloedgroep van een patiënt moet ALTIJD 2x bepaald zijn, op 2 verschillende tijdstippen. Als jij op de eerste hulp binnen komt, en je hebt een transfusie nodig, dan zal er NU en over 5 minuten een bloedafname plaatsvinden. Mocht 1 van de 2 keer dan fout gaan (foute sticker, foute formulier) dan komt dat direct aan het licht

2) Je haalt het bloed op, het lab checkt met jou welke patiënt het is, jij checkt zelf dat je de juiste zak krijgt

3) Je komt bij de patiënt. Je toont de zak aan een tweede persoon, die verifiëert wat jij zegt: "Deze zak A-positief bloed is voor mevr. X". Check.

Je loopt volgens die 2e verpleegster naar het juiste bed. Ziet ze alleen net niet meer dat jij niet de vrouw aan je linker- maar aan je rechterhand de zak bloed geeft. Kleine spraakverwarring onderling.

Protocollen kunnen nooit 100% perfect nageleefd worden zolang er mensen bij betrokken zijn. Zodra een protocol net niet goed gaat, maar alle intenties ogenschijnlijk goed waren, moet je je afvragen of het protocol niet aangepast moet worden. Niet of je de verpleegster eens flink moet afstraffen.
Op de zak bloed moet de naam van de patient staan, maar de verpleegkundige moet ook de armband van de patient nakijken waar zijn of haar naam op staat toch???
userIcon
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 @ 20:20 schreef Mof het volgende:
Ben bloeddonor.

Hoop nu toch niet dat...
Dan zou jij indirect de dood hebben veroorzaakt

(zal wel meevallen hoor)
userIcon
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 @ 20:19 schreef neegij het volgende:
Da's weer het grote voordeel van koningin zijnde, die heeft blauw bloed.
lol, zij is geen smurf, dombo!
userIcon
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 @ 20:36 schreef Wer-Al_Zwowe het volgende:

[..]

Nee, dat is een nadeel. Want wel ziekenhuis heeft nou blauw bloed op voorraad?
smurfen lol
userIcon
sowieso een klote ziekenhuis,wens de familie v/h slachtoffer veel sterkte toe met dit grote,onnodige verlies.
userIcon
quote:
Op woensdag 13 februari 2008 @ 01:15 schreef fokhamsterscaviaszijnin het volgende:
Neegij blijft geniaal
steek die veer er nog wat dieper in zou ik zeggen.....

wat een slijmbalreactie
Ik heb de studie medische microbiologie gedaan.
Ze zeggen wel eens dat als je bij een fricandellenmakerij werkt, je NOOIT meer een fricandel in je mond durft te stoppen.

Nou... als je ook maar iets van opleiding in de medische wereld hebt gedaan dan weet je wel dat hete r van buiten mooier uitziet dan het in werkelijkheid is.
Mijn conclusie is dat er per patient iets van 25 mensen aan je hebben zitten werken.
Dus de verschillende artsen, verschillende verpleegster maar ook achter de schermen de mensen in de laboratoria bijvoorbeeld.

En, kijk nu eens om je heen. Neem eens 25 mensen uit je omgeving en bedenk dan hoeveel van die 25 mensen echt hun werk goed doen.
Bijvoorbeeld als een vriend van je een bakker is en een andere vriend is een metselaar... Ga je je brood dan bij die vriend halen of heb je zoiets van; nou.. de albert heyn bakt beter brood... en die metselaar: eehh sorry ik ga wel naar een ander.
Ik denk dat van de 25 ik al blij ben als er 5 zijn die hun werk ECHT goed doen, er 15 hun werk 'normaal' doen en er zijn er 5 waar ik van denk: wat ben ik blij dat jij mijn collega niet bent!

Zo is het dus ook in dat ziekenhuis he.
Van de 25 man die aan je zitten prutsen zitten er heus wel 5 bij waar je liever niet van hebt dat die ook maar in je buurt komen.
userIcon
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 @ 20:19 schreef neegij het volgende:
Da's weer het grote voordeel van koningin zijnde, die heeft blauw bloed.
Niet helemaal.
Is gemixt met duits bloed
quote:
Deze verpleegkundige is inmiddels professioneel opgevangen.
Dat is allemaal leuk en aardig, maar dat brengt de overleden mevrouw niet terug. Ik mag toch hopen dat haar op zijn minst dood door schuld ten laste gelegd wordt. Vergissen is menselijk, maar een dergelijke vergissing is onvergeeflijk. Laat haar maar lekker een paar jaartjes brommen.

Ik zie trouwens liever professionele hulp voor de nabestaanden...
userIcon
quote:
Op Wednesday 13 February 2008 @ 01:15 schreef fokhamsterscaviaszijnin het volgende:
Neegij blijft geniaal

Gay, you are
Dood door schuld? Stelletje kortzichtige kindjes zijn jullie.
Ik durf te wedden dat de gemiddelde verpleegkundige een stuk meer weet dan mensen die dit durven te beweren, zo makkelijk is het niet om er een te worden.
Zelf zul je écht wel een keer een formulier fout hebben ingevuld, of een brief naar het verkeerde adres gestuurd hebben. Als het hier gebeurt is het mogelijk fataal, maar vind inderdaad nog maar eens mensen die dit belangrijke werk willen doen als je zo gaat denken! Dat het zo vaak goed gaat is fantastisch. Hetzelfde geldt voor artsen trouwens.
Ik dacht al: 'only in' en ja hoor.

Ik vind het opmerkelijk dat we vaker dit soort berichten lezen.
userIcon
quote:
Op woensdag 13 februari 2008 @ 08:16 schreef woessie het volgende:

[..]


Gay, you are
quote:
Op woensdag 13 februari 2008 @ 08:16 schreef woessie het volgende:

[..]


Gay, you are
Al die mensen die roepen om straffen van de verpleegkundige, de volgende keer dat jij in levensgevaar bent in het ziekenhuis, denk er dan ff over na dat de mensen die je helpen daar alleen maar zijn omdat niet iedereen zoals jij is. Als een verpleegkundige bij een fout op het werk de gevangenis in draait, kan je er donder op zeggen dat niemand nog bereid is het risico te nemen jou te verplegen. Deze mensen nemen een gigantische verantwoordelijkheid op zich, en overal waar gewerkt wordt worden fouten gemaakt. Dat verpleegkundigen bereid zijn dit risico te accepteren, is een groot offer, want na het maken van een fout is het verdomd moeilijk hiermee te leren leven.
Als je vindt dat een fout maken in deze sector onvergeeflijk is, zit er niks anders op dan jezelf te verplegen, dan ben jij de enige die verantwoordelijk is over je eigen welzijn.
49  van 49 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 24/05 Ziekenhuizen opereren beter7
» 22/05 Kleinste kunsthart ooit geïmplanteerd20
» 21/05 Veel jongeren kiezen voor orgaandonatie35
» 17/05 Universeel mechanisme dag/nachtritme ontdekt17


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden