Kamer tegen opheffen verbod Mein Kampf

Politiek • Geschreven door Rob (R@b) op 12-09-2007 @ 17:32
print 
Icoon PolitiekEen Kamermeerderheid van CDA, SP, PVV, ChristenUnie en SGP is tegen het opheffen van het verbod van Adolf Hitlers boek Mein Kampf, waarvoor PvdA-minister Ronald Plasterk deze week opperde. Eerder gaven CDA en Wilders al aan niets te zien in het vrijgeven van dit ''haatzaaiende'' boekwerk.

De SP zegt uit respect voor de nazi-slachtoffers voorstander te zijn van een verbod. Ook de ChristenUnie en de SGP zien geen reden om het verbod op te heffen.

Plasterk kwam met het idee om het verbod op Mein Kampf op te heffen als reactie op Wilders' verzoek de Koran te verbieden omdat het heilige boek aan zou zetten tot gewelddadig gedrag. ''De Koran verbieden, dat gaat de mensen te ver. Maar Wilders heeft gelijk dat het vreemd is dat Mein Kampf wèl verboden is'', zei de minister in een interview.

Plasterks eigen partij PvdA, VVD, GroenLinks en D66 zijn het in grote lijnen wel eens met de gedachtengang van de minister. VVD-leider Mark Rutte zei gisteren in het tv-programma Pauw en Witteman dat het boek ook heel simpel is te vinden op internet. Toch is geen enkele partij voor het zomaar in de verkoop gooien van het boek. Zo zou Femke Halsema de vrije verkoop kunnen billijken mits het zorgvuldig wordt ingeleid en uitgelegd.

Geen plan
Minister Plasterk kwam overigens vandaag nog terug op zijn uitlatingen. Hij benadrukte dat hij als minister niet van plan is het verbod op Mein Kampf op te heffen. Plasterk zegt te begrijpen dat de uitlating tot commotie heeft geleid. ''Mein Kampf is het symbool van alle gruwelijkheden tijdens de Tweede Wereldoorlog''. De minister wijst er wel op dat het boek gewoon op internet te bestellen is via landen die het niet hebben verboden.

Mein Kampf, Hitlers politieke pamflet uit 1924, mag sinds het einde van de Tweede wereldoorlog in Nederland niet verkocht worden. Bovendien bezit de Nederlandse staat de rechten op de enige vertaling die in 1939 door NSB'er Steven Barends is gemaakt.

Een nieuwe Nederlandse vertaling maken om onder het rechtenverhaal uit te komen, zou in principe kunnen maar daarvoor is wel toestemming nodig van de Duitse deelstaat Beieren. Die bezit namelijk de rechten op de Duitse versie. En Beieren staat bepaald niet welwillend tegenover een nieuwe vertaling.

Bovendien is buiten het herdrukken óók het handelen in Hitlers boek verboden, op grond van artikel 137e van het Wetboek van Strafrecht. Het aanzetten tot haat.

FOK!kers zijn in meerderheid wel van mening dat het boek vrijgegeven zou moeten worden, zo blijkt uit een FOK!-poll. Rond de 67% is daar zondermeer voor.


Blijft verboden lectuur

Bron: NOS e.a


Lees ook:

» 05:57 Kunduz weer centraal op GroenLinks-congres2
» 10/02 Elfstedenkoorts had ook Rutte in greep31
» 10/02 Opmeer verzet zich tegen Oostblokmeldpunt PVV66
» 10/02 'Onvrede binnen VVD om samenwerking PVV'52


delen | eKudos nujij

8665 views / 96 reacties
Reacties op dit bericht
50  van 96 reacties op deze pagina. Pagina  1 2
userIcon
Hmm, ja blijft het als nog verboden. Verbod op de Koran
userIcon
quote:
Op woensdag 12 september 2007 @ 17:33 schreef Roflpantoffel het volgende:
Hmm, ja blijft het als nog verboden. Verbod op de Koran
Verbod op de Koran is wel oke volgens jou dus. Ik zou je argumenten wel eens willen weten?
userIcon
quote:
Op woensdag 12 september 2007 @ 17:33 schreef Roflpantoffel het volgende:
Hmm, ja blijft het als nog verboden. Verbod op de Koran
Ook een poll van maken.
userIcon
quote:
Op woensdag 12 september 2007 @ 17:36 schreef Ikook het volgende:

[..]

Verbod op de Koran is wel oke volgens jou dus. Ik zou je argumenten wel eens willen weten?
Word ook haat uitgezaait?
userIcon
quote:
Op woensdag 12 september 2007 @ 17:36 schreef DaanA het volgende:

[..]

Ook een poll van maken.
DOEN
userIcon
Mijn kampf : bijbel van het nationaal-socialisme
Lekker hyprocriet
userIcon
Primitief zeg. In het westen houden we toch van argumenten? Boeken verbieden/verbranden past meer bij de oosterse wereld volgens mij.
userIcon
Een verbod op een boek, het is toch absurd en lachwekkend, thought police op volle toeren.
Waarom moet het boek verboden zijn? Staat er zoveel goeds in en dusdanig gevaarlijke informatie in dat mensen het er misschien mee eens kunnen zijn? Waar is men zo bang voor? Voor een historisch document?

Gewoon bij elke bieb in het niet uitleenbare gedeelte te verkrijgen, te downloaden op het internet, te koop op vele websites en hier in Ierland gewoon in de winkel te koop bij elke grote boekenwinkel.

userIcon
quote:
Op woensdag 12 september 2007 @ 17:39 schreef laforest het volgende:
Een verbod op een boek, het is toch absurd en lachwekkend, thought police op volle toeren.
Waarom moet het boek verboden zijn? Staat er zoveel goeds in en dusdanig gevaarlijke informatie in dat mensen het er misschien mee eens kunnen zijn? Waar is men zo bang voor? Voor een historisch document?

Gewoon bij elke bieb in het niet uitleenbare gedeelte te verkrijgen, te downloaden op het internet, te koop op vele websites en hier in Ierland gewoon in de winkel te koop bij elke grote boekenwinkel.

Mee eens.
userIcon
quote:
Op woensdag 12 september 2007 @ 17:37 schreef Dreetje74 het volgende:
Mijn kampf : bijbel van het nationaal-socialisme
userIcon
quote:
Op woensdag 12 september 2007 @ 17:37 schreef Roflpantoffel het volgende:

[..]

DOEN
Wie weet.
userIcon
quote:
''De Koran verbieden, dat gaat de mensen te ver. Maar Wilders heeft gelijk dat het vreemd is dat Mein Kampf wèl verboden is'', zei de minister in een interview.
Uuuh... : Wilders en CDA tegen vrijgeven Mein Kampf
userIcon
quote:
Op woensdag 12 september 2007 @ 17:37 schreef Dreetje74 het volgende:
Mijn kampf : bijbel van het nationaal-socialisme
Nog niet eens, meer het onsamenhangende verhaal van een gek.
userIcon
quote:
Op woensdag 12 september 2007 @ 17:41 schreef Malibu-06 het volgende:

[..]

Uuuh... : Wilders en CDA tegen vrijgeven Mein Kampf

Omdat hij vind dat de Koran ook haait uitzaait net als Mein Kampf. Ben je zo dom
Mooi zo, laat een rechter maar uitzoeken of de koran vanwege dezelfde passages ook verboden moet worden.

Dat zou pas een mooi voorbeeld van rechtsorde zijn.

Rechters die bepalen dat de koran net zo slecht is als mein kampf en dat daarom de koran ook verboden moet worden, of in het andere geval dat het verbod van mein kampf onrechtmatig is.

Ik zou er niet op durven gokken dat een rechter tot de conclusie komt dat de koran inderdaad dezelfde strekking heeft als mein kampf.

Ik zie de islam steeds verder afbrokkelen, nog even en je hoort er als moslim niet meer bij.
userIcon
Kunnen we de kamer niet opheffen?

Waarom zou een boek van een gek verboden moeten zijn? Iedereen mag toch zelf weten wat hij wel of niet wil lezen?
userIcon
quote:
Op woensdag 12 september 2007 @ 17:39 schreef laforest het volgende:
Een verbod op een boek, het is toch absurd en lachwekkend, thought police op volle toeren.
Waarom moet het boek verboden zijn? Staat er zoveel goeds in en dusdanig gevaarlijke informatie in dat mensen het er misschien mee eens kunnen zijn? Waar is men zo bang voor? Voor een historisch document?

Gewoon bij elke bieb in het niet uitleenbare gedeelte te verkrijgen, te downloaden op het internet, te koop op vele websites en hier in Ierland gewoon in de winkel te koop bij elke grote boekenwinkel.

Tja, er zitten ook vele zieke dingen in de Koran... maar daar mag je niet aankomen, das van onze lieve gasten..
userIcon
Waar gaat dat boek over.
userIcon
quote:
Op woensdag 12 september 2007 @ 17:44 schreef wiers het volgende:
Waar gaat dat boek over.
dus.
userIcon
quote:
Op woensdag 12 september 2007 @ 17:43 schreef Leffedubbel het volgende:

[..]

Tja, er zitten ook vele zieke dingen in de Koran... maar daar mag je niet aankomen, das van onze lieve gasten..
Is de democratie zo zwak dat men boeken moet verbieden omdat ze anders bedreigt wordt? Nou dan is democratie niets anders dan een duur woord voor dictatorschap. Je mag denken, lezen en doen binnen de gestelde stippeltjes en kom je er buiten dan ben je de lul of verbied men het gauw.
userIcon
quote:
Op woensdag 12 september 2007 @ 17:44 schreef wiers het volgende:
Waar gaat dat boek over.
Woonwagenkamp
userIcon
Kunnen ze dan niet beter alle boeken over Noord-Korea, Lenin, Stalin, Mao Tse Tung enzovoorts verbieden? Misschien doen mensen wel zieke ideeën op uit deze boeken. In tegenstelling tot het nazi gedachtengoed (op een kleine groep neo-nazi's na) zijn de gedachten van eerder genoemde politieke leiders in bepaalde landen nog steeds in leven
userIcon
Het is gewoon vrijelijk te downen hoor... Ff googlen en klaar... Ik ben er wel benieuwd naar wat dan zo erg is, waarom het verboden is. Als het haatzaaiend is, ok. Maar ik bepaal zelf toch wel of ik er door verander? Of is het boek ZO goed geschreven dat je er automatisch in meegaat?

Ik ben toch wel nieuwsgierig naar een boek geschreven door de grootste dictator van de vorige eeuw, misschien wel aller tijden. De man was geniaal en dom tegelijk, spoorde niet en toch kreeg ie bijna alles voor elkaar...
userIcon
quote:
Op woensdag 12 september 2007 @ 17:37 schreef Dreetje74 het volgende:
Mijn kampf : bijbel van het nationaal-socialisme
Eerder Koran van het nationaal-socialisme.
userIcon
quote:
Op woensdag 12 september 2007 @ 17:36 schreef Ikook het volgende:

[..]

Verbod op de Koran is wel oke volgens jou dus. Ik zou je argumenten wel eens willen weten?
wegens het aanzetten tot haat, dezelfde reden waarom ook mein kampf verboden is..
userIcon
Als Mein Kampf verboden is dan moeten ook al die walgelijke religeuze kut boeken verboden worden. Godverdomme wat haat ik mensen die in god geloven
userIcon
Waarom nog langer verbieden? Als je internet hebt kun je hem met google binnen een minuut downloaden in het nederlands. Mag dat wel?
userIcon
quote:
Op woensdag 12 september 2007 @ 17:42 schreef Roflpantoffel het volgende:

[..]


Omdat hij vind dat de Koran ook haait uitzaait net als Mein Kampf. Ben je zo dom
Ja dus zou ie moeten vinden dat als de Koran wel mag, Mijn Kampf ook mag!
userIcon
De enige juridische basis voor het verbod is het rechtsbezit van de nederlandse vertaling door de Nederlandse staat.

Koran kan dus niet verboden worden mensen!
quote:
Op woensdag 12 september 2007 @ 17:36 schreef DaanA het volgende:

[..]

Ook een poll van maken.
Ja Daan maak die poll maar eens of de Koran verboden zou moeten worden.
userIcon
quote:
Artikel 137e | Sr, Boek 2, Titel 5
1.
Hij die, anders dan ten behoeve van zakelijke berichtgeving:

1°.
een uitlating openbaar maakt die, naar hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden, voor een groep mensen wegens hun ras, hun godsdienst of levensovertuiging of hun hetero- of homoseksuele gerichtheid beledigend is, of aanzet tot haat tegen of discriminatie van mensen of gewelddadig optreden tegen persoon of goed van mensen wegens hun ras, hun godsdienst of levensovertuiging, hun geslacht of hun hetero- of homoseksuele gerichtheid;
Als ik dat zo lees mag de Koran ook niet. Of het de oplossing is.., verbieden? Ik denk het niet, maar het moet dan ook verboden worden als je letterlijk kijkt...
quote:
Op woensdag 12 september 2007 @ 17:36 schreef Roflpantoffel het volgende:

[..]

Word ook haat uitgezaait?
Ik stem voor een verbod op Mein Kampf, Koran, Bijbel en elk ander boek die door de lezer verkeerd geïnterpreteerd kan worden of de lezer op andere achterlijke ideeën kan brengen.

Kijk niet alleen naar jezelf er lopen genoeg achterlijke zwaar psychologisch gestoorde mensen rond.
quote:
Op woensdag 12 september 2007 @ 17:53 schreef gohan16 het volgende:
De enige juridische basis voor het verbod is het rechtsbezit van de nederlandse vertaling door de Nederlandse staat.

Koran kan dus niet verboden worden mensen!
Een wet kan je echt gemakkelijk aanpassen duurt effe misschien maar het is mogelijk
userIcon
Koran, bijbel, en Torah verbieden uit restpect voor de slachtoffers
userIcon
quote:
Op woensdag 12 september 2007 @ 17:53 schreef gohan16 het volgende:
De enige juridische basis voor het verbod is het rechtsbezit van de nederlandse vertaling door de Nederlandse staat.

Koran kan dus niet verboden worden mensen!
Mein kampf is niet verboden om in je bezit te hebben, het mag alleen niet verkocht worden in nederland.
Ik denk dat de kamer niet tegen is uit principe, maar dat politieke overwegingen zwaarder wegen. De regering is gewoon bang voor de reacties uit het buitenland. (lees: Amerika)
quote:
Op woensdag 12 september 2007 @ 17:36 schreef Roflpantoffel het volgende:

[..]

Word ook haat uitgezaait?
Dan moet je Fok! en de 'Gubbels' van Fok!, te weten R@b, óók verbieden, want die zaaien en verkondigen al jaren stelselmatig antimoslim en anti-allochtoonse geluiden, denkbeelden en selectieve nieuwsberichgeving.
userIcon
Het rode boekje ook maar verbieden dan?
userIcon
quote:
Op woensdag 12 september 2007 @ 17:56 schreef TheCamel het volgende:
Ik stem voor een verbod op Mein Kampf, Koran, Bijbel en elk ander boek die door de lezer verkeerd geïnterpreteerd kan worden of de lezer op andere achterlijke ideeën kan brengen.

Kijk niet alleen naar jezelf er lopen genoeg achterlijke zwaar psychologisch gestoorde mensen rond.
K hoop dat je zelf in de gaten hebt, dat je nu roept, dat ALLE boeken verboden moeten worden.
man Ferdo (Eindredactie Frontpage) 12-09-2007 @ 18:06 fotoboek homepage
userIcon
quote:
De SP zegt uit respect voor de nazi-slachtoffers voorstander te zijn van een verbod.
Uit respect voor de vele slachtoffers van de verschillende communistische regimes van toen (DDR, USSR, Roemenië) en nu (Noord-Korea, China) zou een verbod op het Rode Boekje van Mao Zhedong en Das Kapital van Karl Marx ook op zijn plaats zijn. Meer dan genoeg mensen die vaak op gruwelijke wijze zijn omgekomen door toedoen van de mensen die zich door deze boekwerken lieten leiden. Daar valt met de SP vast ook wel over te praten.
userIcon
Het Haags Kookboek zou ook verboden moeten worden. Bij onoordeelkundig gebruik wordt je er toch een partij ziek van
userIcon
quote:
Op woensdag 12 september 2007 @ 17:51 schreef thedude0 het volgende:
Als Mein Kampf verboden is dan moeten ook al die walgelijke religeuze kut boeken verboden worden. Godverdomme wat haat ik mensen die in god geloven
Om de verdommenis over iets uit te roepen zul je er eerst in moeten geloven Iets zegt me dat je hier zelfhaat zit te prediken maak er een boek van
userIcon
quote:
Op woensdag 12 september 2007 @ 17:52 schreef Malibu-06 het volgende:

[..]

Ja dus zou ie moeten vinden dat als de Koran wel mag, Mijn Kampf ook mag!
Nee want hij is TEGEN Mein Kampf, net als de KORAN.
Dringt het door? Hij wil het allebei verboden hebben. Hij noemt het alleen als argument.
quote:
Op woensdag 12 september 2007 @ 17:43 schreef Yi-Long het volgende:
Kunnen we de kamer niet opheffen?

Waarom zou een boek van een gek verboden moeten zijn? Iedereen mag toch zelf weten wat hij wel of niet wil lezen?
De koran is ook van een gek.

Je kunt die passages toch niet serieus nemen?

Daarom allebei verbieden!
userIcon
quote:
Op woensdag 12 september 2007 @ 17:48 schreef GrapeFruit het volgende:

[..]

Eerder Koran van het nationaal-socialisme.
Ik wou het niet zeggen,..

Zelf heb ik ,m ook..1e druk (hoop centjes gekost)
Maar ik doelde op het feit dat het mensen die niet al te sterk in hun schoenen staan op vreemde ideeën kan brengen.

En nee,ik ben geen neonazi..
50  van 96 reacties op deze pagina. Pagina  1 2


Lees ook:

» 05:57 Kunduz weer centraal op GroenLinks-congres2
» 10/02 Elfstedenkoorts had ook Rutte in greep31
» 10/02 Opmeer verzet zich tegen Oostblokmeldpunt PVV66
» 10/02 'Onvrede binnen VVD om samenwerking PVV'52


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden