Journalisten beginnen online persbank

Een aantal journalisten, verenigd rond de mailinglijst “Journaille”, hebben een gratis initiatief ontwikkeld, dat Pressurge heet en dat zich richt op freelance journalisten en redacties. Het is te vinden op het internetadres http://pressurge.org.

De meeste freelance journalisten verkopen niet hun artikel, maar de rechten voor eenmalige plaatsing. Op dit moment bieden de meeste uitgevers een klein bedrag boven op deze vergoeding om ook de rechten voor hergebruik te verkrijgen. Artikelen verschijnen dan op cd-roms of zijn op te vragen op internet; op de site van een krant of in een archief zoals de Persdatabank.

Doordat er voor journalisten geen mogelijkheden zijn om hun artikelen zelf digitaal te (her)gebruiken, heeft een aantal freelance journalisten de koppen bijeen gestoken. Ook dat gebeurde digitaal. Op de mailinglijst Journaille hebben ze een concept uitgedacht voor een persbureau dat de distributie van nieuwe en “gebruikte” artikelen via internet verzorgt.

Via dit persbureau, dat geheel kosteloos werkt, worden beide zijden van de markt bediend. Journalisten kunnen hun persoonlijke en bedrijfsgegevens invoeren en zijn dan direct via een aantal geavanceerde zoekmogelijkheden te traceren. Datzelfde geldt voor de gegevens over de artikelen die ze graag zouden willen verkopen.