[Tour] Een slachtveld

Kitteltje was heel ver weg
Want zijn trein lag in de prak
Dus won voor de eerste keer
Greipeltje op zijn gemak

Toen ik de eerste beelden zag dacht ik: waarom rijden de renners van Giant Shimano al op130 kilometer van de finish met een aantal mensen op kop van het peloton? Dat was tot nu toe nog niet gebeurd. Zouden de ploegen van de andere sprinters eindelijk eens wakker zijn geworden en gedacht hebben: laat die ploeg het werk maar opknappen?

Ik zat ook te wachten of er iets met de wind zou gebeuren. Dat was namelijk de algemene verwachting. Maar er kwam maar niets en gelukkig was het vandaag mooi weer, want nu kon ik in de tuin nog een beetje bijbruinen tijdens de rit.
Het bleef dan ook lange tijd een status quo. De kopgroep en het peloton bleven in de loopgraven.

Maar terwijl ik in de zon zat begon het tijdens de rit te regenen. Maar goed dat Froome al letterlijk uitgevallen was, anders was hij beslist weer gevallen.
Dus kwamen er valpartijen. Demare, Jeanneson, Slagter, de een na de ander stuiterde over de weg en in het gras. Wat voor fietsen hebben ze tegenwoordig? Heel Garmin lag op de grond en the Sky is deze Tour niet the limit, maar leert wel de limieten kennen.

Tussendoor was ook nog een tussensprint. Wat raar, waar was Coquard? Die reed toch ook voor de groene trui? Sagan was trouwens ook al gewond. Het lijkt wel of alle renners wel ergens gewond zijn. Het is niet te geloven. Als het even regent vallen ze bij bosjes. Ook als er geen bosjes zijn. Ik zag vele gewonden van het slachtveld komen.
Herbert Dijkstra dacht dat Coquard op achterstand was gereden toen hij de Fransman samen met Sagan in een tweede peloton zag. Sagan was juist een van de eersten in die tussensprint en die reed nu ook op achterstand. Dan zegt het toch niets dat Coquard daar ook zat? Wanneer leert Herbert het nou eens.

En dan waren ineens andere ploegen op kop van het peloton. De wind! Bij le Chemin des Dames. Maar de wind was maar een windje. Misschien wilden ze gewoon indruk maken op Hollande. Die stapte daar namelijk in een volgauto om de koers te volgen.

Maar uiteindelijk was er toch wind!. Het was meteen het einde van de kopgroep.
En het peloton ging alsnog op de kant. Het was twaalf kilometer van de streep. Pinot was de pineut. En daarna kwamen er ook nog eens een paar duizend rotondes.
Het werd daar duidelijk dat Kittel het niet zou winnen. Hij kwam op achterstand aan. De massasprint was leuk om te zien. Kwiatkowski probeerde nog weg te komen, maar werd voorbij gereden door een kudde renners die was losgeslagen. Er waren een paar bijnavalpartijen, maar uiteindelijk bleef iedereen overeind. Greipel was echt te sterk voor de rest. Is eindelijk die verdomde Kittel er niet bij, wint er een andere Duitser.

Pechvogel van de dag: Er waren vandaag meerdere pechvogels van de dag. Zandio, Silin en Hernandez komen er voor in aanmerking.

Leukste tweet van de dag: Todd Norbury - Voeckler's voice is always a surprise. I expect him to sound like Kermit.


De rit van morgen.

Het venijn zit morgen in de staart. Op vijf kilometer voor de eindstreep in Nancy is en colletje van 4e categorie, maar wel met een stuk van 8%. Daar gaan de meeste sprinters er zeker af. De kopmannen moeten opletten en het peloton zal breken. De punchers kunnen hun slag misschien slaan.
Nancy is ook weer zo'n bekende stad in Noord Frankrijk. Vanaf de 11e eeuw was het de hoofdstad van Lotharingen. Het heeft een van de meest interessante pleinen van Europa, aangelegd door Stanislas Leszczinski (hoge woordwaarde), een afgezet Poolse koning. Lotharingen is dus korte tijd onder Pools gezag geweest, maar na de dood van Stanislas verviel het hertogdom weer aan de Franse kroon. Het prachtige plein hield echter de herinnering aan Stanislas levend. In 2005 is het plein gerenoveerd en sindsdien is het autovrij.

Even voor Nancy ligt trouwens een plaatsje dat minstens even interessant is. Het heet Toul. Het ligt op de linkeroever van de Moezel en het barst van de forten, vestingwerken en batterijen. Die forten maken onderdeel uit van het Systeem Séré de la Rivière, genoemd naar de generaal die het heeft bedacht. Dat systeem bestond uit heel veel forten, vestingwerken en batterijen langs de hele grens en om grote steden en moest bescherming bieden tegen de vijand. Het is gebouwd in 1874. Het werd dus al vrij snel getest. Het plaatsje is beslist een bezoekje waard als je er toch in de buurt bent.
De renners zullen zich daar in de buurt bezighouden met hun eigen aanval en verdediging, want Nancy en de twee bergjes van de 4e categorie naderen.