Vliegangst

Als je nog plannen hebt om een last-minute reisje naar de zon te boeken nu de Nederlandse zomer definitief schijnt te zijn afgelopen, denk dan even goed na welke vliegtuigmaatschappij je neemt. Gisteren was in het nieuws dat internationale pilotenorganisaties veel strengere controle van de veiligheid en arbeidsomstandigheden bij de prijsvechters in Europa eisen en dit werd ongelukkigerwijs nog extra kracht bijgezet door de crash van de Boeing 737 van de Griekse prijsvechter Helios.

Volgens Griekse kranten zijn er de afgelopen maanden herhaaldelijk problemen geweest met de airconditioning en de luchtdruk van het verongelukte toestel. Al eerder zouden daarbij passagiers bewusteloos zijn geraakt. Verder zijn er werktuigkundigen van Helios ontslagen omdat zij weigerden goedkeurende verklaringen over de veiligheid van de toestellen af te geven.

Na de eerdere rellen rond Onur Air lijkt het erop dat prijsvechters alle veiligheidseisen aan hun laars lappen en dat een vlucht met een prijsvechter weliswaar goedkoop is, maar verder gelijk staat aan Russische roulette, althans als we de media moeten geloven. Ik vraag me echt af of het werkelijk zo slecht gesteld is met de vliegtuigen en piloten van de prijsvechters. In alle Europese landen wordt toch toezicht gehouden op het onderhoud van vliegtuigen en ook piloten staan volgens mij onder voortdurende controle. De huidige berichtgeving in de media lijkt wat mij betreft dan ook meer op een hetze en het zou goed zijn wanneer één en ander nu eens door een onafhankelijke organisatie zou worden onderzocht. Of zou de negatieve berichtgeving geen hetze zijn, maar gewoon een hype?