Westerborkpad - In het spoor van de Jodenvervolging

22. Etappe 19: Hattem - Zwolle

Zoals gezegd liepen we na de vorige etappe direct door met deze etappe. Allereerst komen we langs de Dijkpoort, de enige nog overgebleven stadspoort van Hattem. Toen de poort rond 1400 gebouwd werd, was het een enkelvoudige poort. Later werd aan de buitenkant een buitenpoort en een rondeel gebouwd. (Foto 1). Achter de poort vinden we nog een deel van de poort (foto 2) met daarop een plaquette die herinnert aan de komst van 3 manschappen van het 1st Canadian Scottisch Regiment op 17 april 1945. Op 18 april 1945 was Hattem weer een vrije stad. (Foto 3). 

We lopen verder richting de door mij zo gevreesde Hanzebrug. Onderweg komen we nog een klein monument tegen (Foto 4) met daarbij een (gesealde) kindertekening (Foto 5). We lopen verder en in de verte zien we de brug al opdoemen (Foto 6). We nemen de trap richting de brug (foto 7) en voor ons ligt dé monsterbrug (Foto 8). Ging ik dit echt doen? Ik moest wel als ik verder wil met het pad; teruggaan is geen optie en dus daar gaan we ervoor. Voor één keer een selfie gemaakt als bewijs dat ik dat kreng ben overgestoken (Foto 9). 

Aan het eind van de brug hielden we een korte pauze, met uitzicht op het spooremplacement bij Zwolle. (foto 10). Vervolgens lopen we dan toch eindelijk Zwolle in (foto 11). We komen aan bij de IJsselbrug. (Foto 12). In de vroege ochtend van 10 mei 1940 verlieten 791 Joodse vluchtelingen het Centraal Vluchtelingenkamp Westerbork. Volgens plan zouden ze vanuit Hooghalen naar Sluis in Zeeuws-Vlaanderen worden gebracht, om daar per schip naar Groot-Brittannië te vertrekken. Het transport zou echter nooit verder komen dan Zwolle, de opgeblazen IJsselbruggen verhinderden de verdere evacuatie. De GPS-track leidt hier onder de brug door, maar wij kozen ervoor om voor de brug langs te lopen, aangezien we geen zin hadden in natte voeten. 

Hierna bereiken we de Katerveersluizen. (Foto 13 tot en met 17). Het Katerveer was een veerdienst op de IJssel ten westen van Zwolle, die Overijssel met Gelderland verbond. De geschiedenis gaat terug tot de tiende eeuw. Rond 1240 was het een betaalde veerdienst getiteld het "Cothenveer." Zwolle werd in de vijftiende eeuw eigenaar van het veer en de bijbehorende stal. Het Katerveer werd omstreeks 1458 een gemeenteveer. Rond 1520 voerde Zwolle een korte oorlog met Kampen. Ze namen het vee mee dat bij het veer graasde. De Kampenaren waren op wraak uit en verbrandden de daaropvolgende nacht het waakhuis van het Katerveer en lieten de pont zinken. Enige tijd later voer de veerpont weer. De veerdienst stopte in 1930 toen de Oude IJsselbrug, die naast het veer is gebouwd, werd geopend.

We lopen verder richting het station en komen onderweg een heel mooi huis tegen. Ik zag mezelf er direct wonen; het torenkamertje zou mijn werkplek zijn als ik er zou wonen. (Foto 18). Tot slot komen we langs het Gymnasium Celeanum en Rozenboom  aan de Veerallee.  (Foto 19).  In de zomer van 1942 waren hier tientallen Joodse mannen uit Zwolle verplicht tewerkgesteld in werkkampen uit Friesland en Overijssel. Op vrijdag 2 oktober werd bekend dat de mannen rechtstreeks vanuit deze werkkampen naar het doorgangskamp Westerbork zouden worden overgebracht. Onder het voorwendsel van 'gezinshereniging' moesten hun familieleden zich op 2 oktober 1942 ook melden in het Gymnasium Celeanum aan de Veerallee. Op zaterdag 3 oktober vertrokken ook zij per trein naar Westerbork. In totaal arriveerden er 155 Zwollenaren in Westerbork. Zes personen wisten uit het Celeanum te ontkomen. 

Vermoeid en onder de indruk van alles wat vandaag gezien hebben, liepen we verder naar het station om huiswaarts te keren. 

Lengte van deze etappe: Volgens Wandelnet 7,8 kilometer, volgens mijn GPS 9,3 kilometer.

Westerborkpad - Etappe 19 (1) (Foto: FOK!)
Westerborkpad - Etappe 19 (1) (Foto: FOK!)Westerborkpad - Etappe 19 (2) (Foto: FOK!)
Westerborkpad - Etappe 19 (2) (Foto: FOK!)Westerborkpad - Etappe 19 (3) (Foto: FOK!)
Westerborkpad - Etappe 19 (3) (Foto: FOK!)Westerborkpad - Etappe 19 (4) (Foto: FOK!)
Westerborkpad - Etappe 19 (4) (Foto: FOK!)Westerborkpad - Etappe 19 (5) (Foto: FOK!)
Westerborkpad - Etappe 19 (5) (Foto: FOK!)Westerborkpad - Etappe 19 (6) (Foto: FOK!)
Westerborkpad - Etappe 19 (6) (Foto: FOK!)Westerborkpad - Etappe 19 (7) (Foto: FOK!)
Westerborkpad - Etappe 19 (7) (Foto: FOK!)Westerborkpad - Etappe 19 (8) (Foto: FOK!)
Westerborkpad - Etappe 19 (8) (Foto: FOK!)Westerborkpad - Etappe 19 (9) (Foto: FOK!)
Westerborkpad - Etappe 19 (9) (Foto: FOK!)Westerborkpad - Etappe 19 (10) (Foto: FOK!)
Westerborkpad - Etappe 19 (10) (Foto: FOK!)Westerborkpad - Etappe 19 (11) (Foto: FOK!)
Westerborkpad - Etappe 19 (11) (Foto: FOK!)Westerborkpad - Etappe 19 (12) (Foto: FOK!)
Westerborkpad - Etappe 19 (12) (Foto: FOK!)Westerborkpad - Etappe 19 (13) (Foto: FOK!)
Westerborkpad - Etappe 19 (13) (Foto: FOK!)Westerborkpad - Etappe 19 (14) (Foto: FOK!)
Westerborkpad - Etappe 19 (14) (Foto: FOK!)Westerborkpad - Etappe 19 (15) (Foto: FOK!)
Westerborkpad - Etappe 19 (15) (Foto: FOK!)Westerborkpad - Etappe 19 (16) (Foto: FOK!)
Westerborkpad - Etappe 19 (16) (Foto: FOK!)Westerborkpad - Etappe 19 (17) (Foto: FOK!)
Westerborkpad - Etappe 19 (17) (Foto: FOK!)Westerborkpad - Etappe 19 (18) (Foto: FOK!)
Westerborkpad - Etappe 19 (18) (Foto: FOK!)Westerborkpad - Etappe 19 (19) (Foto: FOK!)
Westerborkpad - Etappe 19 (19) (Foto: FOK!)