Russisch roulette bij Isle of Man TT en ManxGP

4. Crashsaldo

Uiteindelijk draait het allemaal om de praktijk, de race. Het is misschien eerlijker om de zware road race te vergelijken met de MotoGP. Vorig seizoen telde het kampioenschap 1077 crashes. Huidig wereldkampioen Marc Marquez nam 23 hiervan voor zijn rekening - het hoogste aantal in de koningsklasse. En met maar liefst 155 crashes in één weekend werd de Valenciaanse Grote Prijs de koploper van de racekalender.

De Manx race kent er veel minder, al is het alleen maar omdat een valpartij op Man veel ernstiger gevolgen kan hebben. Het ene na het andere dvd- en spelrondje eruit geknald; een keertje een oefenvakantie naar het eiland gepakt - alles om te voorkomen dat je hier door een probeerseltje op het asfalt belandt. Bij het WK Wegrace geven uitloopvakken, grindbakken en kussens ruimte voor fouten. De coureurs weten dit en je ziet het terug aan hun crashsaldo. Met die aantallen is het maar goed dat zij niet op het motorsporteilandje rijden. Het is niet zozeer de race zelf die het gevaarlijker maakt. Een foutje komt je simpelweg duurder te staan. En foutjes maken we helaas allemaal wel eens, GP-rijders blijkbaar vaker dan eens. Om te voorkomen dat een misstap op Man gelijk het einde van je leven betekent, houdt de organisatie zich aan meerdere veiligheidsregels.

Aanpassingen
Ieder jaar worden het afgelopen evenement en eventuele race-incidenten uitgebreid beoordeeld door de organisatie en het commité, aldus PR-man Crellin. Die eerste investeert aanzienlijk in de allernieuwste recticel kussens die speciaal zijn ontwikkeld voor het TT circuit. Deze 'bumpers' zie je op risicovolle plaatsen langs het hele circuit vastzitten aan onder andere muurtjes en lantaarnpalen. Mocht een bocht niet gehaald worden dan rijdt een coureur over het algemeen niet zomaar tegen een betonnen muur (hoewel dit zeker wel kan voorkomen). Races inkorten, verplaatsen of afblazen is ook geen uitzondering op het onstuimige autonome eiland. We zagen het dit jaar regelmatig gebeuren en ook in 2017 viel het feestje gedeeltelijk in het water door mist en regenval. De woordvoerder bevestigt dat er niet wordt getwijfeld. Als het nodig is wordt de stekker er uit veiligheidsoverwegingen uitgetrokken.

Mist op de Mountain tijdens Isle of Man TT (2017)
Mist op de Mountain tijdens Isle of Man TT (2017)

Naast de organisatie en het commité zijn er nog andere belangrijke experts: de coureurs. De feedback die zij geven over circuitconditie, of inzichten en tips over set up, materieel en infrastructuur zijn onmisbaar. TT rider liaisons vormen een belangrijke schakel tussen rijder en organisatie. Aanpassingen worden dan ook vaak gedaan, soms zelfs op race day.

Ziekenhuis
Fredriks zei nog dat er heus wel een externe invloed is die het altijd riskant maakt, maar dat het vooral skills zijn die je lot bepalen. Het gevaarlijkste zijn volgens hem trage rijders; niet alleen door het snelheidsverschil met de rest, maar vooral het feit dat een trage rijder vaak traag is door onervarenheid. En dat is een slechte voorbode. Hard gaan is naast de kick die het oplevert dus ook pure noodzaak. Bizarre snelheden in combinatie met een fout of simpelweg pech betekent dat de traumahelikopter van het lokale Nobles hospital zich richting het circuit moet verplaatsen.

Isle of Man TT 2016
Jochem van den Hoek tijdens de Isle of Man TT 2016

Crellin legt uit dat Nobles in direct contact staat met race control tijdens kwalificaties en races. Sterker nog, het hoofd van het ziekenhuis behoort die twee weken tot race control, samen met politie en andere spoedeisende hulpdiensten. Op elk van de 12 sectoren van het circuit staan medisch getrainde vertegenwoordigers. Daarbovenop komen nog 8 medisch gekwalificeerde travelling marshalls op motoren die direct worden ingezet bij een incident. Zij zijn onderdeel van het zogenoemde 'rapid response team'. Marshalls ter plaatse zijn door middel van Tetra Radio verbonden met race control en via deze connectie wordt elk ongeval direct bij de juiste mensen gemeld.

Vervolgens wordt een inschatting gemaakt van de situatie en in samenspraak met de hoofdarts wordt bepaald of een coureur op de plaats van het ongeluk wordt behandeld of wordt overgebracht naar Nobles. Het ziekenhuis wordt meteen op de hoogte gebracht - ook als is besloten een rijder niet (meteen) te vervoeren. Volgens Crellin wordt het algemeen erkend dat Isle of Man TT de snelst reagerende organisatie is van elk motorsportevenement: gemiddeld wordt een rijder binnen 5 minuten na het ontstaan van crash in het ziekenhuis(!) behandeld.