Russisch roulette bij Isle of Man TT en ManxGP

3. Snaefell vs. Everest

Elk jaar solliciteren gemiddeld 120 aspirant-winnaars naar een plekje in de TT. Als geen ander weten zij dat fans je automatisch tot held bombarderen als je überhaupt mag starten in dit tweewekelijkse evenement.

TT-woordvoerder Simon Crellin laat weten dat slechts de helft van de inschrijvers dit gevoel zal ervaren, want maximaal 60 rijders mogen daadwerkelijk vanuit de Grandstand vertrekken. Het racecommité, bestaande uit onder meer de raceleider van ACU Events Ltd. en twee TT rider liaison officers - oud TT-coureurs aangesloten bij de organisatie -, beoordeelt alle aanvragen op onder andere ervaring. Van de zo'n 70 geaccepteerde verzoeken vallen er nog eens 10 af na de kwalificatieperiode. Crellin voegt toe dat geoefendheid in specifiek het straatracen een harde eis is en rijders dienen samen met een inschrijfformulier hun hele (race-)cv bij de organisatie in.

Huiswerk en voorbereiding
Een van de mooiere momenten tijdens het motorsportevenement is kijken hoe nieuwkomers het doen tijdens hun eerste rondjes Sneafell Mountain. Voor vrijwel allemaal is het bedwingen van 'de Mountain' al jaren een droom, en toch is de beslissing om theorie in praktijk te brengen niet eentje die lichtzinnig wordt genomen. Maar weten deze nieuwelingen echt waar ze aan beginnen? Een deel van de publieke opinie denkt van niet; waarom zou je anders nog mee doen? Zeker als je een partner, een gezin hebt.

Rookies krijgen echter een doos vol verrassingen van de organisatie thuisgestuurd. Volgens Crellin zit hierin vooral heel veel huiswerk in de vorm van on board dvd laps en de nieuwe TT simulatie game. Daarnaast worden debutanten continu beoordeelt en ondergaan ze een introductieprogramma met voormalig TT-coureurs (officers). Als onderdeel hiervan scheuren ze in een auto over het circuit voor een paar instructierondjes met een rider liaison officer die hun kennis en voorbereiding onderzoekt (test). Ook vindt er uitgebreid dialoog plaats over de risico's. Deelname wordt ingetrokken indien zij de voorbereiding onvoldoende achten.

Mount Everest
Fredriks vergelijkt deze strenge selectie wel eens met het (gebrek aan) schifting bij beklimmers van die andere mountain, de Mount Everest. Hij ervaart het als onterecht maar "vooral onbegrijpelijk" dat zij standaard worden gezien als mensen met passie en groot intellect, in tegenstelling tot TT-, en meer in het algemeen straatracers. "Ik vind het jammer dat zij die tijdens de TT omkomen voor idioot worden aangezien en die bij de Mount Everest niet. Dit terwijl het om hetzelfde idee gaat." In het eerdergenoemde Russisch roulette zit geen enkel talent verborgen. De 35-jarige Nederlander legt uit: "De vergelijking vind ik frustrerend omdat daar de willekeur het risico bepaalt. Bij TT en Mount Everest zijn het vooral de vaardigheden die het risico bepalen." Dus niks Russisch roulette, aldus Fredriks. "Mensen die relatief onvoorbereid aan een van die twee beginnen hebben naar mijn mening iets van zelfoverschatting of staan onverschilling tegenover hun lot. Of een combinatie van de twee." Bij de TT is het echter praktisch onmogelijk om zonder (genoeg) voorbereiding te starten.

Maar aan het beteugelen van de besneeuwde bergtop gaat geen strenge selectie vooraf. Afgelopen juni stond het gebrek aan ervaring onder vele Everestklimmers nog in de spotlight toen er online een foto verscheen van de wachtrij naar de top. Experts waarschuwden voor de onervarenheid van een deel van de Everest-klimvergunninghouders. Volgens Fredriks wordt deze gebrekkige voorbereiding vaak vergoeilijkt.

Over een periode van 97 jaar stierven er meer dan 300 mensen op Everest tegenover 259* in zo'n 110 jaar op Snaefell. Vooralsnog staat het dodental voor 2019 op 12 vs. 1. Na langdurige en steeds heviger wordende kritiek - zeker na de dodelijke lente dit jaar - wil de Nepalese Minister van Toerisme Yogesh Bhattarai de regels aanpassen voor 2020. ‘Je mag de Mount Everest niet zomaar beklimmen gewoon omdat je daar je zinnen op hebt gezet. Daarom gaan we klimvaardigheden en gezondheid testen voordat mensen een klimvergunning krijgen.'

 *Gecombineerd dodental van Isle of Man TT, Manx GP en Classic TT.