De grote games canon - deel 6

<\/center>

Vanaf het moment dat games op de markt kwamen was er kritiek: het was onethisch, gevaarlijk en vooral slecht voor alles en iedereen die er mee in aanraking kwam. Het eerste echte grote kritieke punt was de release van Mortal Kombat. Nog nooit was er zo realistisch geweld in beeld gebracht bij videogames.

Begin jaren ’90 waren de arcadehallen overal ter wereld extreem populair, er verschenen allerlei kasten en de een was nog toffer dan de ander. Een game die vooral populair was, was Street Fighter II van Capcom. Midway zag dit en vond dat zij het beter konden, maar ze moesten wel iets verzinnen waarmee ze Street Fighter naar de kroon konden steken. Het eerste dat ze bij Midway verzonnen waren échte acteurs die het tegen elkaar op moesten nemen. Deze acteurs werden opgenomen en vervolgens gedigitaliseerd waardoor de personages in MK een erg realistisch voorkomen hadden.

<\/center>
Het meest opvallende waarmee Mortal Kombat moest scoren was echter het geweld. Waar je in Street Fighter geen enkel bloeddruppeltje ziet, vliegen de bloedspetters je in Mortal Kombat om de oren. Daarnaast was het mogelijk om, aan het einde van een gevecht, je tegenstander op een gruwelijke wijze te doden met behulp van een fatality. Zo kon je met bepaalde personages de tegenstander in de fik steken, maar was het ook mogelijk om het skelet uit een lichaam te trekken of om iemand te onthoofden met behulp van een uppercut.

Toen de game vanuit de arcades naar de thuisconsoles werd geport besloot Nintendo dat ze geen bloed in hun SNES-versie wilden zien. Het geweld an sich bleef, maar het bloed werd verwijderd. Vele gamers vonden de Mega Drive-versie daarom beter in die tijd omdat deze niet gecensureerd hoefde te worden van SEGA.

<\/center>
Sinds Mortal Kombat zijn er nog veel meer games geweest die flink kritiek kregen vanwege de inhoud van de game. Het meest recente voorbeeld is Manhunt 2, een game waarin je op een zo gruwelijk mogelijk wijze mensen moet omleggen om vervolgens te ontsnappen uit de inrichting waarin je zit. De game is verschillende keren uitgesteld om aangepast te worden en vooralsnog ligt hij nog steeds niet in de winkels. Overigens zal hij volgens de huidige planning eind deze maand alsnog verschijnen.

Andere noemenswaardige geweldshypes zijn onder andere het Nederlandse Amsterdoom, Grand Theft Auto en natuurlijk Carmageddon. Stuk voor stuk games die bij (en soms ook ver voor) hun release de hele politiek op stelten zetten. Er is echter tot op heden nog steeds geen overtuigend onafhankelijk onderzoek geweest naar het mogelijke verband van geweld in games en doorgedraaide kinderen die een school uitmoorden.