FOK!games kijkt terug op 2004
De terugblik
Eigenlijk is er op gamesgebied teveel gebeurd voor mij om er een goede terugblik over te maken. Ik heb dit jaar teveel spellen gekocht. Hoeveel wil ik geeneens zeggen eigenlijk, maar laten we het er op houden dat het er gewoon teveel zijn.
Ik heb redelijk wat MMORPG\\\'s geprobeerd dit jaar: de open-beta van World of WarCraft, City of Heroes, nog een vrij lange tijd EVE-Online gespeeld en Planetside geprobeerd. Gelukkig voor mij konden alleen de eerste twee heel erg boeien, anders had ik nu op zijn minst drie of vier abonnementen gehad.
Voor de consoles kwamen er gelukkig spellen uit zoals Halo 2, Tales of Symphonia, Star Ocean 3, Beyond Good & Evil, etc., waar ik me prima mee vermaakt heb. Je kan best zeggen, als je alle consoles hebt, dat het een te goed jaar is geweest, want sommige spellen heb ik nog geeneens kunnen kopen of spelen. Ik doel dan op spellen als PES4, Metroid Prime 2, Paper Mario 2 etc.
Kortom vond ik het een heel goed jaar voor pc- en consolegamers.
De Top 3
Door de enkele screenshots en de trailer die ik van het spel had gezien, moest ik het spel gewoon kopen. Ik wist helemaal niks van het verhaal en tot dit deel wist ik niet van het bestaan van deze serie af. Al met al een zeer goede RPG met een goed verhaal.
De tweede MMORPG in het lijstje die me ook compleet verrast had. Nog nooit heb ik zo\\\'n uitgebreide character creation gezien in een MMO. Echt alles is naar je eigen smaak aan te passen en alle characters die in de wereld rondlopen zijn zo verschillend. Dat het spel ook nog heel erg leuk is om te spelen is dan helemaal mooi meegenomen. Eigenlijk heeft dit spel recht op een gedeelde eerste plaats, maar persoonlijk houd ik meer van een fantasy-omgeving, dus vandaar deze keuze.
Voordat ik de open beta mocht spelen was ik heel erg sceptisch op dit project van Blizzard. Niet dat ik ooit eerder teleurgesteld was door een Blizzard game, maar meer omdat de MMORPG-wereld toch al behoorlijk vol is en het de eerste poging van Blizzard was. Door de lage leercurve was ik binnen een dag al verslaafd aan het spel en wist ik al zeker dat ik het gewoon moest gaan spelen op het moment dat het spel zou uitkomen in Europa.
De teleurstelling
Mijn grootste teleurstelling was toch wel de mate waarin mensen op Xbox Live verschenen. Nu heb ik het de laatste paar weken zelf ook druk, maar net na een \\\'grote\\\' release was het ontzettend druk met FOK!kers op Live en een week of twee later was het weer bijna uitgestorven. Nu is dit niet de enige teleurstelling dit jaar, want ik kan er nog wel meer bedenken, maar wel de grootste. Andere teleurstellingen in het kort: de stekker uit True Fantasy Live Online gehaald, het game-aanbod op de GameCube, Doom III, Fable, Final Fantasy Crystal Chronicles, nog steeds het online gebeuren van de PS2, etc.