FOK!games kijkt terug op 2004
De derde plek is gereserveerd voor The Lord of the Rings: The Third Age (PS2). Een turn-based RPG die tot in de puntjes is verzorgd. Veel reviewers vonden deze game redelijk traag en dat is ook absoluut waar, maar tegelijk is dit ook heel lekker rustig. Deze game is geheel ontworpen voor consoles en is daardoor lekker bestuurbaar en is ondanks alles behoorlijk uitgebreid. De acteurs uit de films hebben stukken van het spel ingesproken en het spel volgt het beroemde verhaal op de voet. Afwisselend kijk je filmpjes en bevecht je monsters die het genootschap ook tegenkwam gedurende hun reis. De game staat garant voor tientallen uren verslaafd gamen en dat is iets waar veel games tegenwoordig nog iets van kunnen leren.
De tweede plek gaat voor mij naar Mashed (PS2). Complete chaos in een \'racegame\', waarbij voor het eerst fun en elkaar irriteren belangrijker is geworden dan winnen. Single player is deze car-shooter wellicht een van de saaiste spellen van het jaar, maar open een zak chips en ga met vrienden op de bank zitten en je hebt binnen
de kortste keren de grootste lol. Prachtig.
De absolute top game voor mij dit jaar was echter Burnout 3: Takedown (Xbox). Dankzij de sublieme graphics en geweldige online multiplayer-opties is deze game wat mij betreft de grote winnaar. Misschien wel de eerste racegame waarbij afwisseling door de developer belangrijk werd gevonden, en dat merk je. Het ene moment moet je zo lomp mogelijk met een vrachtauto op een kruispunt inrammen en het volgende moment probeer je je beste vrienden online weer van de weg in de berm te prakken. Prachtig! Action packed en een juweeltje voor het oog. Deze game is voor mij de topper van 2004.
De teleurstelling van het jaar is Deadly Skies III wat mij betreft. Hoewel deze arcade flight game grafisch goed in elkaar zit en de vliegtuigen prima bestuurbaar zijn is het spel niet leuk om te spelen. De personages van de piloten zijn belangrijker dan de gameplay en dat is misschien beter afgestemd op de Japanse cultuur dan op de Nederlandse nuchterheid. Missies die binnen een bepaalde fixed tijd moeten worden afgerond helpen niet. Een quote uit mijn review: \"Waarschijnlijk is deze tijdlimiet ingesteld om je te beschermen van de het gekakel van je collega vliegers. Vanaf het moment dat je in het vliegtuig zit wordt er namelijk gepraat. Gepraat door je luchtbasis, gepraat door je collega\'s, gepraat door je vijanden, gepraat wanneer een vliegtuig in je radar verschijnt, gepraat wanneer een vliegtuig in gun range is, en nog net niet gepraat wanneer je een scheet laat. Door deze kakofonie aan geouwehoer vanaf het moment dat je in de lucht zit ben je eigenlijk blij wanneer een missie abrupt wordt afgebroken omdat de \'tijd op is\'.\"