FOK!games kijkt terug op 2004
In 2004 kocht ik dan eindelijk een Xbox, het grote logge bakbeest van Microsoft had me nooit echt kunnen interesseren totdat een groot aantal bekenden elke dag hun ervaringen postten over Rainbow Six 3 op Xbox live. Ik kocht een Xbox, nam een live abonnement en vermaakte me kostelijk met Rainbow Six 3. Er bleef echter iets knagen, waar waren de andere leuke games die zouden uitkomen? Kameo, Conker, Jade Empire, Sudeki, Fable... Allemaal kwamen ze pas in het najaar of zelfs pas volgend jaar. Buiten Rainbow Six 3, en later Burnout 3, was er voor mij op de Xbox gewoon niet zoveel bijzonders te beleven. En toch ben ik er blij mee
Voor de GameCube was 2004 een beetje een wisselend jaar. In maart kwam er eindelijk weer een Square game op een Nintendo homeconsole, maar deze was het toch net niet. Ook de zomer van de Cube was dramatisch met enkel Mario Golf als PAL release. Gelukkig kon ik deze zomer een backlog titel gamen (Viewtiful Joe) en een import titel (Tales of Symphonia). Deze twee games hebben er voor gezorgd dat ik de gehele zomer lekker kon gamen. Twee erg toffe games en ze behoren voor mij zeker in de top 10 games van GameCube titels.
Viewwwwwtiful Joe<\/center>
De Playstation 2 was er niet één titel die mij echt aansprak. De console die ik gekocht heb voor de Final Fantasy serie bracht dit jaar Final Fantasy X-2, maar daar ben ik nog steeds niet aan begonnen. Ik hoor er zoveel teleurgestelde gamers over dat ik andere games een hogere prioriteit heb gegeven en zal geven. Ondanks dat ik veel PS2 games gespeeld heb was ik nergens echt van onder de indruk.
Het beste dat er in 2004 gebeurde was natuurlijk de launch van FOK!games op 1 september. Na maandenlange voorbereidingen konden ook de users eindelijk een kijkje gaan nemen. Het begin was erg wisselend, er zaten nog wat bugs in en de views waren de ene dag extreem hoog om de dag erna weer omlaag te donderen. Nu kan ik zeggen dat we een stabiele userbase hebben die stabiel groeit en groeit. We hebben een enthousiaste crew die extreem gemotiveerd is en erg hard werkt. Zonder deze crew, en zonder jullie users was het nooit zo goed gegaan. Onze doelstellingen voor de komende tijd zijn simpel: nog groter, beter en leuker worden. Daarvoor hebben we jullie ook nodig, blijf nieuws submitten, blijf userreviews schrijven en blijf vooral komen naar FOK!games.
Top 3
Een top 3 bepalen over heel 2004 is best lastig, zeker met drie consoles, een PC en een GBA tot je beschikking. Toch is het me uiteindelijk gelukt en zoals de meeste van jullie wel verwacht hadden staat er een GameCube game op de eerste plek.
Laten we echter niet op de zaken vooruit lopen en beginnen met mijn nummer 3 van 2004, Burnout 3: Takedown. Normaal gesproken houd ik niet zo van racegames (de enige die ik speelde was Mario Kart), maar met Burnout 3 heb ik uren zitten racen, beuken, botsen en crashen. Ik ken maar weinig games waarbij je met zoveel adrenaline in je bloed zit te gamen. De game is snel, mooi en heeft een superstrakke besturing. Een leuke toevoeging aan de game was de live optie zodat je met anderen online kon spelen. Nu werkte het niet altijd even goed, maar na Rainbow Six 3 is dit voor mij de tofste live ervaring tot nu toe.
Burnout 3:Takedown<\/center>
De op één na beste game van afgelopen jaar is voor mij Prince of Persia: The Sands of Time. Deze game werd overal goed ontvangen maar heeft nooit echt goed verkocht. Het spel kende heerlijke platform actie waarbij je af en toe ook echt je hersens aan het werk moest zetten. De gevechten waren af en toe was saai, zeker vanwege de steeds respawnende vijanden, maar de game als totaalbeeld was een topper. De fantastische gameplay werd ondersteund door een ijzersterke soundtrack en een leveldesign zoals maar een paar games dat kennen. Absoluut een pareltje.
Prince Of Persia<\/center>
Mijn favoriete game van 2004 is ook meteen mijn favoriete game voor deze generatie: Tales of Symphonia. Deze RPG combineert al het goede van zo\\\'n beetje alle andere RPG\\\'s tot één groot RPG-spektakel waar alles klopt. De graphics zijn heerlijk, de soundtrack is goed, het speelt fantastisch en het verhaal is zo ongelofelijk mooi dat je alle uren dat je ermee bezig bent zit te genieten. Het verhaal heeft humor en verdriet, bedrog en loyaliteit, goed en kwaad. Een geweldig avontuur en een must voor iedereen met een Cube die ook maar een beetje van RPG\\\'s houdt.
Tales of Symphonia<\/center>
Teleurstelling
De grootste teleurstelling van 2004 op games gebied was een fout van mezelf. In het kort komt het erop neer dat ik niet had moeten kiezen voor GTA San Andreas en Halo 2, maar gewoon Nintendo trouw had moeten blijven door Pikmin 2 en Paper Mario 2 te kopen... De twee best verkochte console games van 2004 zijn gewoon niet aan mij besteed. In GTA is het enige dat ik doe een beetje rondrijden en luisteren naar Radio Los Santos. De missies vind ik totaal niet interessant en nutteloos. Bij Halo 2 ligt het iets anders. Ik kocht het spel voor de multiplayer, maar daar blijken toch minder mensen online te zijn dan ik had gehoopt. Rainbow Six 3 vond ik gewoon gezelliger op live. In Halo 2 mis ik een normale optie om te praten met elkaar (dus niet via de witte knop), ik mis een co-op mode (zoals bijvoorbeeld Terrorist Hunt) en ik mis de binnenlocaties. De singleplayer van Halo 2 heb ik wel even geprobeerd, maar het verhaal is me te chaotisch en de levels zijn me te eentonig.
Het stomme hieraan is dat ik dit eigenlijk van te voren al wel wist en dat ik gewoon eigenwijs ben geweest en me heb laten leiden door de hypes en de goede reviews die beide games kregen. Net als bij Metroid Prime het geval was. De vraag is nu of ik er iets van geleerd heb? Nee, waarschijnlijk niet. Het zal me echt nog wel vaker gebeuren dat ik games koop die ontzettend tegenvallen of totaal niet mijn type spel zijn. We zullen maar zeggen dat fouten maken hoort bij het leven.