System Shock (console edition)

System Shock is een first-person-action-adventure game die in 1994 voor het eerst uitkwam. System Shock is de grondlegger van 'immersive sims' zoals Bioshock en heeft alleen daardoor al een legendarische status binnen zijn genre. Dit is dus een remake van het originele spel, dat inmiddels dertig jaar oud is. Is System Shock nog steeds interessant genoeg voor het moderne publiek?

System Shock

System Shock speelt zich af in het jaar 2072. Jij bent als naamloze hacker gerekruteerd door TriOptimum om de beveiliging van een ruimtestation te kraken. Het Citadel ruimtestation wordt bestuurd door een A.I. genaamd 'S.H.O.D.A.N.'. Eenmaal op het ruimtestation aangekomen blijkt al snel dat enorme chaos is uitgebroken. Verschillende cyborgs, mutanten en robots zijn losgeslagen door een nog onbekend fenomeen. Gelukkig vind je al vrij snel een loden pijp om jezelf mee te kunnen verdedigen. Mondjesmaat zul je meer wapens tegenkomen die je kunt gebruiken tegen je vijanden en deze wapens maken het spel ook een stuk makkelijker. Gelukkig maar, want dit is een pittig spel.

S.H.O.D.A.N. is in System Shock volledig doorgedraaid doordat iemand haar humanitaire cortex heeft uitgeschakeld. Ze heeft het volledige personeel aan stuken gehakt en veranderd in allerlei soorten kwaadaardige cyborgs. Verder zorgt het virus ervoor dat mensen muteren in de vreselijkste wezens. S.H.O.D.A.N. is er van overtuigd dat ze een ware godin geworden en ze wil maar wat graag haar krachten nook naar Aarde exporteren. S.H.O.D.A.N. zal je bij elke kans die ze krijgt proberen uit te dagen en/of belachelijk te maken. Ook zal ze je vaak pesten door vijanden op je af te sturen of je bijvoorbeeld in een gat te laten vallen.

System Shock

De A.I. van de vijanden is vergeleken met het origineel behoorlijk verbeterd. Je zult dan ook geregeld slim gebruik moeten maken van de ruimte waar je je in bevindt en van de wapens die je voor handen hebt. Kogels zijn echter schaars, dus maak slim gebruik van alles wat je hebt en schiet je vijanden zo veel mogelijk in het hoofd. Gelukkig zijn er meerdere puzzels en codes in het spel die je moet zien op te lossen. Hierdoor kun je nieuwe ruimtes open maken die loot bevatten. Door bepaalde puzzels op te lossen kun je ook verder komen in het spel. Codes kun je vaak vinden in datapads die verspreidt liggen door citadel station. De datapads maken vaak ook duidelijker wat er nu precies gebeurd is op Citadel en wat er met S.H.O.D.A.N. aan de hand is. Het is dus aangeraden om goed om je heen te kijken als je een nieuwe ruimte betreedt.

System Shock

De ruimtes in System Shock zijn futuristisch vormgegeven, maar het is wel goed te zien dat het een ouder spel is. Persoonlijk vond ik dit niet storend, maar voor de echte graphics junkies zou dit een minpunt kunnen zijn. Ook de verschillende voorwerpen die je in het spel tegenkomt zijn niet altijd even goed vormgegeven. Ze zien er vrij 'grof' uit en een uitstekende pixel zal je zo nu en dan wel tegenkomen. Voorwerpen die je opraapt nemen ruimte in in je inventory. Het managen van je inventory is dan ook veel terugkerende taak. Gelukkig zijn er meerdere recycle stations te vinden op Citadel waar je je oude spullen en schroot kunt inleveren voor credits (geld). In System Shock zijn meerdere automaten te vinden waar je bijvoorbeeld medicijnen of kogels kunt kopen, maar ook wapen upgrades. Hier heb je meestal wel een hoop credits voor nodig.

Het leveldesign is voor de tijd waarin het uitgegeven is fenomenaal, hier is in de remake dan ook weinig aan veranderd. Overal zijn geheime gangen te vinden die ergens naartoe leiden. Schakelaars die je tegenkomt en omzet zorgen er bijvoorbeeld voor dat er een deur open gaat waar je voorheen niet door kon. Overal zul je naar sleutels moeten zoeken en de puzzels die je nu en dan moet doen om bijvoorbeeld de stroom om te leiden naar een deur zijn een goede afwisseling en kunnen best uitdagend zijn. Je zult ook vaak moeten backtracken om eerder gesloten delen te kunnen bezoeken. Over de vijanden is goed nagedacht, ze hebben allemaal hun eigen geluiden en tactieken. Alleen door de geluiden al zegt de stem in je hoofd: "Ga ik dit overleven als ik naar binnen loop?". Iets wat ik in een game al tijden niet meer heb gehad. Het horrorelement zit er voor een oud spel nog steeds goed in. De bazen die je tegenkomt in System Shock zijn behoorlijk pittig en je krijgt een opgelucht gevoel als je ze eenmaal weet te verslaan.

System Shock

System Shock is in moeilijkheidsgraad goed naar wens aan te passen. Wil je bijvoorbeeld sterke vijanden en moeilijke puzzels of andersom? Dan kun je dat in het menu gewoon veranderen. Vijanden krijgen meer levenspunten en puzzels zijn bijvoorbeeld in een aantal klikken op te lossen. Zo wordt het spel voor iedere speler wat toegankelijker. Het spel houdt je handje niet vast, alleen op een makkelijkere moeilijkheidsgraad zal het je vertellen waar je ongeveer heen moet.

Conclusie:
System Shock is een ouder spel dat vandaag de dag nog steeds verrassend goed uit de verf komt. Aan de grafische kant is het verbeterd, maar het voelt wel nog steeds enigszins gedateerd. Af en toe kan de besturing een beetje 'clunky' (onhandig) aanvoelen, maar ook dit is geen ramp. Het voelt in System Shock geweldig om dingen te zoeken en S.H.O.D.A.N. op haar donder te geven en daarom raad ik dan ook zeker aan om deze klassieker eens op te pakken.

Gespeeld op Xbox Series X. Ook verkrijgbaar voor PS5 en pc