Final Fantasy XIV: Shadowbringers

Na mijn eerste playthrough in Final Fantasy XIV: Shadowbringers is het tijd voor de volgende keuze en natuurlijk wilde ik nieuwe jobs proberen. Een van de twee nieuwe jobs in de uitbreiding is de Dancer. In mijn preview vroeg ik me al af of ik deze niet ging mainen. Nu hebben de makers de White Mage eigenlijk zo goed aangepast dat die gedachte naar de achtergrond is verdwenen, maar wat is de Dancer leuk om te spelen. Deze werpt shakrams op afstand, je kunt gewoon blijven hollen tijdens je aanval en niet, zoals de White Mage, bij bijna elke spreuk stilstaan. Dat zou ook raar zijn, je bent bewegelijk als danser. Iets dat je niet moet vergeten: je bent support dps. Je bent dus geen ultieme damage dealer zoals de Samurai bijvoorbeeld. Je doet damage, je kunt aardig bursten, maar je bent er vooral om je team te voorzien van bufs.

De Dancer werkt als volgt. Je hebt sowieso allerlei dansaanvallen die 50% kans geven om de sterkere variant van die danspas tijdelijk te activeren. Elk van die aanvallen hebben weer 50% kans om de sterkste variant tijdelijk te activeren. Er zijn twee soorten danspassen: single- en multitarget aanvallen. Om de dertig seconden is Standard Step beschikbaar. Als je die activeert geeft het spel aan welke twee van de twee dans’pasjes’ je in welke volgorde moet doen. Deze doen geen damage, maar dat maakt de Standard Finisher wel goed met een sterke burst-aanval. Je team help je door om de twee minuten Technical Step uit te voeren. Dan moet je vier danspasjes in de juiste volgorde doen. Eindig je met de Technical Finisher, die nog meer damage doet, dan krijgt iedereen om je heen nog een tijdelijke attack-buf van 5%. Maar het sterkste is de mogelijkheid om iemand je danspartner te maken. Je danspartner krijgt bufs die jij ook vrij danst, dus in veel dungeons en bossfights krijg je als Dancer verzoekjes van teamgenoten om hen te kiezen. Dan is er je Esprit-meter nog. Die deel je ook met je danspartner. Als jouw partner een spreuk of aanval doet, dan vult de meter wat. Is die vol dan heb je een sterke AOE-aanval tot je beschikking.

Final Fantasy XIV: Shadowbringers - Dancer (Foto: Square Enix)

De Dancer is afhankelijk van RNG, dus de kans dat je skills de volgende sterke versie activeren. Soms zit het mee, soms zit het tegen, maar je moet blijven opletten en als er een sterke variant beschikbaar is, meteen je combo-rotatie aanpassen. Voor nu is het een geslaagde job, al moeten we nog afwachten wat er gebeurt als de lastiger content op ons losgelaten wordt. ‘Savage’ raid content is de lastigste, maar het zal nog even duren voordat deze in een content-patch beschikbaar komt.

Het Trust-systeem is een van de opmerkelijkste toevoegingen aan Final Fantasy XIV: Shadowbringers. In plaats van met andere spelers een verhaaldungeon te spelen kun je deze met de Scions en andere NPC’s doen. Het duurt wat langer, maar op zich is de AI slim genoeg om het je niet al te moeilijk te maken. Persoonlijk vind ik het leuker om samen te spelen, het geeft toch wat meer dynamiek dan solo met NPC’s. Het kan alleen handig zijn als je maar een uurtje hebt en je geen 30 minuten daarvan in een wachtrij wil staan totdat er genoeg spelers gevonden zijn om die ene dungeon te spelen. Als Healer heb ik nog geen 4 seconden hoeven wachten, maar als Dancer duurde het soms wat langer omdat er gewoonweg veel nieuwe Dancers waren, dus dan wacht iedereen op een tank maar vooral een healer.

Een MMO recenseren is altijd lastig. Final Fantasy XIV: Shadowbringers brengt weer zoveel content mee, daar kan ik zeker maanden mee zoet zijn. Ik wil de nieuwe job Gunbreaker nog proberen, ik wil de oude job Summoner nog uitproberen omdat zijn Summons niet meer te doden zijn, ik wil mijn gatherers en crafters allemaal van level 70 naar 80 brengen. En dan heb ik het nog niet over de nieuwe Raid ‘Eden’ van gastontwerper Tetsuya Nomura die volgende week uitkomt en YoRHa: Dark Apocalypse van NieR-makers Yosuke Saito en Yoko Taro weer iets later. Het leven van een MMO-speler is soms net werk.

Final Fantasy XIV: Shadowbringers heeft een ijzersterk verhaal, je leert veel over de personages met wie we nu al jaren aan het vechten zijn, eindelijk krijgen ze meer persoonlijkheid. Er is veel actie en veel knipogen naar andere delen in de franchise. Shadowbringers is de beste uitbreiding van de drie expansies die er nu uit zijn als we kijken naar het verhaal. Het donkere verhaal speelt met je, houdt je nieuwsgierig van wat er komen gaat en je krijgt zelfs begrip voor de bad guys. Voor mensen die Final Fantasy XIV spelen is dit simpelweg een must-have. Voor mensen die Final Fantasy XIV een kans willen geven: je hebt heel wat in te halen, maar je krijgt er een hele ervaring voor terug. Je ziet gaandeweg dat de makers zichzelf aan het ontdekken zijn, en met Shadowbringers komt dat allemaal bij elkaar. Er is voor iedereen wel een job om in te specialiseren, er is enorm veel content en de community is nog steeds vriendelijk, iedereen helpt elkaar wanneer nodig. Wil je geen hulp en wil je juist solo spelen: dan is er het Trust-systeem. Als jullie me zoeken: ik ben in The First, ik heb nog zo veel te doen.