RIGS Mechanized Combat League
In de verre toekomst heeft de mensheid naar de Japanners geluisterd en zet nu overal robots in om het leven van de mensheid gemakkelijker te maken. Maar waarom zou je geen lol met die mechs beleven? Als je in een mech elkaar kan kapotschieten, dan is dat toch ook leuk? En dat is waar RIGS Mechanized Combat League een gat vult met heel veel robot-op-robotactie.
In RIGS draait het allemaal om schieten, rennen, springen, vallen, en tegen elkaar beuken. Je klimt als piloot in een van de vier soorten mechs, gaat naar een arena en probeert in een team van 3 man het andere team finaal aan gort te schieten. Elke robot heeft zo zijn voors en tegens. De een is wat sneller, de andere kan weer meer schade hebben, het bekende werk. Daarnaast zijn er nog zeven verschillende categorieën. De ene categorie heeft een schild op zijn achterkant en de andere ontploft zodra hij kapot gaat. Gelukkig kun je eerst offline oefenen voordat je het tegen je vrienden opneemt.
Om een beetje realisme na te bootsen zijn er allemaal verschillende arena's die in bekende steden staan zoals Rio de Janeiro en Dubai. Hoe beter je wordt, hoe meer fans je aantrekt. Zodra je meer fans hebt, dan krijg je sponsors en sponsors trekt weer geld aan. In de offline modus speel je met twee andere piloten tegen een computergestuurd team en hoe beter de piloot, hoe meer geld deze vraagt. Gelukkig is deze ook zijn geld wel waard, ik heb nergens het gevoel gehad dat mijn teammaten domme zeugen waren waaraan ik niets heb.
Los van de klasse mech die je kiest, heeft elke mech drie modi. Eentje om snel te bewegen, eentje waarbij je sneller schiet en eentje waarbij actief je mech wordt gerepareerd. Je moet dus kiezen welke modus je in welke situatie activeert. Nou kun je wel raden welke modus je wanneer moet activeren. Mocht het je lukken om meer dan drie kills achter elkaar te maken, dan kom je in de OverDrive modus. Dan zijn alle drie de modi geactiveerd en word je tijdelijk onoverwinnelijk. Deze modus is vooral belangrijk in sommige gamemodi.
Je hebt drie verschillende soorten varianten van wedstijden: Team Takedown (team deathmatch), Endzone (een capture-the-ball-meets-American-football variant) en Power Slam. Vooral dat laatste is de leukste van de drie. Je scoort dan punten als je, in de OverDrive modus, door een hoepel heen springt die in het midden van het veld hangt. Je moet dus actief op jacht en dan hopen dat je niet door anderen wordt tegenhouden of, zoals ik vaak deed, naast de hoepel wordt gebeukt.
De game is bloedsnel, maar hoe staat het dan met de misselijkheid die VR met zich mee kan brengen? De potjes duren vijf minuten met een tussenpauze. Mocht je aan gort worden geschoten of gebeukt tijdens zo’n potje, dan kun je kiezen wat er gebeurt. Of het beeld gaat op zwart of je wordt uit je robot geschoten om zo een volgend spawnpoint te kiezen. Dit zorgt even voor een rustmomentje waardoor je buik even tot rust kan komen. Ook kun je ervoor kiezen om de headtracking half uit te zetten. In plaats van met je hoofd te draaien (van links naar rechts) te mikken, kun je er dan voor kiezen om te mikken door middel van het rechterpookje en alleen met je hoofd omhoog en omlaag te gaan. Hierdoor is het wat beter uit te houden.
De single-playermodus biedt genoeg uitdaging om jezelf een flinke tijd te vermaken. Daar is helaas waar de game de bal laat vallen. Er is bijvoorbeeld geen mogelijkheid om een eigen competitie te maken, of om vrienden uit te nodigen in je team. Ook is het aantal arena’s op één hand te tellen. Voor de prijs die RIGS vraagt, mocht er wel wat meer content inzitten dan dat je nu krijgt. Echter, laat dit je niet afschrikken. Als je niet snel misselijk wordt van snelle games, dan is dit de game die moet halen als je van shooters houdt.
- Hier is VR voor gemaakt
- Genoeg uitdagingen
- Weinig content