CD: DeVotchKa - How It Ends

Het heeft iets heroïsch en passioneels in zich, de naam DeVotchKa. Vrij vertaald betekent het iets als "jonge vrouw" en stamt af van de Russische slangtaal die ondermeer door de Britse schrijver Anthony Burgess genuttigd werd. Het is tevens de naam van een viermansformatie die bijzonder snel aan de muzikale weg aan het timmeren is. Wereldwijde erkenning kreeg de band via de Grammy-nominatie voor "Best Compilation Soundtrack" bij de film 'Little Miss Sunshine' in 2006 en nu is in Nederland ook hun album How It Ends verschenen.

De leden van het kwartet zijn van vele markten thuis. Nick Urata zingt en speelt theremin, gitaar, bouzouki, piano en trompet. Tom Hagerman speelt viool, accordeon en piano; Jeanie Schroder verzorgt tevens de zang en is bedreven in het spelen van de sousafoon en bass; laatste is Shawn King, die de percussie en trompet voor zijn rekening neemt. Een groot arsenaal aan instrumenten zorgt voor een gevarieerd resultaat dat heen en weer zwenkt tussen mariachi, punk, tango, folk en muziek met Slavische en Griekse invloeden. Ook de sfeer is een mengelmoesje: uptempo feestmuziek zoals het mariachinummer 'We're Leaving', prachtig opgebouwde gypsytracks ('Such A Lovely Thing'), betoverende speeldoosnummers ('You Love Me' en titeltrack 'How It Ends') of krachtige Slavische punk van 'The Enemy Guns'. Arcade Fire meets Gogol Bordello.

Zelden is er zo'n veelzijdige cd in mijn stereo gekomen die tegelijkertijd zoveel eenheid uitstraalt. Momentopnamen van verscheidene sferen en invloeden worden omgesmolten tot een kunstig en zeer indrukwekkend geheel. Naast de roerende klanken is dit de drijvende kracht van het album. De makers verstaan hun vak uitstekend, de balans is perfect, zowel over de hele plaat als in de composities zelf. Het levert een zeer dynamisch, interessant en memorabel album op dat door zijn diversiteit niet zal vervelen en tot ver in de toekomst zijn waarde zal bewijzen. De vijf sterren dubbel en dwars waard!

Label Epitaph Datum: 6 augustus 2007 Waardering: