Carola Schouten, voorzitter van het Offensief tegen Explosies, heeft deze week een werkbezoek aan de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen. Samen met justitie en politie wil Nederland de illegale handel in zwaar vuurwerk bij de oosterburen directer aanpakken. Hiermee moet de stroom explosieven die wekelijks voor aanslagen in Nederlandse steden wordt gebruikt, definitief worden ingedamd.
De intensivering van de samenwerking is een reactie op de aanhoudende golf van geweld waarbij zware knallers als wapen worden ingezet. Veel van dit illegale vuurwerk wordt elders in Europa geproduceerd, maar ligt opgeslagen in Duitse loodsen voordat het over de grens naar Nederland wordt gesmokkeld. Omdat de impact van deze aanslagen in beide landen voor grote onrust zorgt, kiezen de landen nu voor een gezamenlijk front in de opsporing en handhaving.
Grenzeloze aanpak van ondermijning
Volgens Carola Schouten stopt de dreiging van ondermijnende criminaliteit niet bij de landsgrenzen. "Nederland en Duitsland delen de verantwoordelijkheid om onze woonwijken veilig te houden", aldus de voorzitter tijdens haar bezoek aan het ministerie van Binnenlandse Zaken in Düsseldorf. Zij benadrukt dat alleen een vastberaden, gezamenlijke aanpak door middel van kennisdeling de veiligheid van inwoners op de lange termijn kan waarborgen.
In 2025 bereikte het aantal explosievenincidenten in Nederland een zorgwekkend niveau. Er vonden vorig jaar 1534 aanslagen of pogingen daartoe plaats, waarbij woningen en bedrijfspanden doelwit waren. In de meeste gevallen gebruikten daders zwaar vuurwerk dat uitsluitend voor professionele doeleinden is geproduceerd. Voor consumenten is het bezit en de handel van dit type vuurwerk strikt verboden, maar de online verkrijgbaarheid blijft een groot probleem.
Strengere Europese regels voor vuurwerk
Naast de operationele samenwerking met de Duitse politie, voert Nederland de druk in Brussel op. Het Offensief tegen Explosies pleit voor een snelle aanscherping van de Europese pyrorichtlijn. Door de regels rondom de productie van vuurwerk te verzwaren, moet het onmogelijk worden om extreem krachtige 'flashbangers' legaal te fabriceren.
Een belangrijk speerpunt in dit Europese overleg is het maximeren van de hoeveelheid kruit en flitspoeder in vuurwerkproducten. Nederland trekt hierin samen op met andere Europese lidstaten om de brede beschikbaarheid van deze gevaarlijke materialen aan de bron aan te pakken. Tot die tijd richten de opsporingsdiensten zich op het oprollen van de illegale transportlijnen en opslaglocaties in de grensregio.

Duits vuurwerk (@Gemini-AI-impressie)
De grote baas van Facebook, oftewel Mark Zuckerberg, heeft weer een geweldig idee. Hij wil zichzelf in AI stoppen, zodat medewerkers met hem kunnen chatten als ze vragen hebben. Handig natuurlijk, want met zo’n 70.000+ werknemers kan hij onmogelijk iedereen persoonlijk te woord staan.
Alleen lopen ze nog tegen wat problemen aan. Het AI-model moet namelijk zo realistisch mogelijk zijn, inclusief zijn manier van praten, reageren en beslissingen nemen. En ja, dat kost gewoon bakken met geld en vooral heel veel rekenkracht. Meta pompt sowieso al miljarden in AI om mee te blijven doen met de concurrentie, dus dit project past daar mooi tussen.
Het idee erachter is dat medewerkers sneller antwoorden krijgen en minder afhankelijk zijn van de “echte” Zuckerberg. In theorie kun je dus straks gewoon met een digitale versie van je baas praten alsof hij echt tegenover je zit.
Maar goed, straks meld je je gewoon ziek bij AI Zuckerberg, vraag je meteen je verlof aan én gooi je er even een salarisverhoging tegenaan. Misschien plan je er nog snel een promotie bij voordat de echte Zuckerberg het doorheeft.

Mark die graag AI wil worden (Foto: Professionele-Idioot & ChatGPT)
KLM annuleert de komende maand tachtig Europese retourvluchten vanwege de explosief gestegen kerosineprijzen. Door de onrust in het Midden-Oosten is de aanvoer van vliegtuigbrandstof naar Europa ernstig verstoord. Reizigers die in de meivakantie vliegen naar populaire steden zoals Londen en Düsseldorf moeten rekening houden met annuleringen.
Onrendabele vluchten door dure vliegtuigbrandstof
De luchtvaartmaatschappij stelt dat bepaalde vluchten binnen Europa momenteel niet meer rendabel zijn. De prijzen voor kerosine zijn in korte tijd fors gestegen, wat KLM dwingt tot ingrijpen. Om de kosten te dekken, voert het bedrijf bovendien een brandstoftoeslag in. Voor korte reizen binnen Europa betalen passagiers 10 euro extra, terwijl de toeslag voor intercontinentale vluchten oploopt tot 100 euro per retourticket.
De eerste vluchten worden in de laatste week van april geschrapt. KLM kiest bewust voor routes waar dagelijks meerdere vliegtuigen naartoe vertrekken. Volgens een woordvoerder gaat het om toestellen die niet volledig zijn volgeboekt. Hierdoor kunnen gedupeerde passagiers vaak nog op dezelfde dag worden omgeboekt naar een andere vlucht naar hun bestemming.
Dreigend kerosinetekort in Europa
Hoewel KLM momenteel nog over voldoende brandstof beschikt, waarschuwen internationale instanties voor grotere problemen. Het Internationaal Energieagentschap (IEA) meldt dat de Europese kerosinevoorraad bij aanhoudende blokkades in het Midden-Oosten nog slechts zes weken toereikend is. De koepelorganisatie ACI Europe voorziet zelfs dat er over drie weken al een structureel tekort kan ontstaan als de Straat van Hormuz gesloten blijft.
In het zogenaamde ARA-gebied (Amsterdam, Rotterdam, Antwerpen) zijn de gevolgen van de crisis al zichtbaar. Sinds begin maart is de voorraad in deze belangrijke opslaghubs met een kwart gekrompen. Volgens marktonderzoeksbureau Insights Global verloopt de afname veel sneller dan gebruikelijk. Dit komt mede doordat andere continenten, waar de prijzen tot wel 25 procent hoger liggen, de relatief goedkopere Europese voorraden opkopen.
Focus op Europese routes
Sectoreconoom Rico Luman van ING noemt het besluit van KLM logisch. Het schrappen van Europese vluchten is operationeel eenvoudiger dan bij verre bestemmingen. Bij langeafstandsvluchten zijn reizigers bij een annulering vaak dagenlang gestrand of missen zij cruciale aansluitingen. Voorlopig lijkt de hinder voor reizigers op deze routes beperkt te blijven tot de extra brandstoftoeslag, mits de aanvoerlijnen vanuit het Midden-Oosten op termijn herstellen.

KLM-vliegtuigen aan de grond (@Gemini-AI-impressie)
Vanaf september kunnen ongeveer 6,7 miljoen Franse vrouwen en meisjes onder de 26 jaar gratis menstruatiecups en herbruikbaar ondergoed krijgen. De Franse regering voert hiermee een wet uit die eind 2023 al werd aangenomen, maar waarvan de praktische uitrol lang op zich liet wachten.
Aanpak van menstruatie-armoede
De Franse minister van Volksgezondheid, Stéphanie Rist, benadrukt dat menstruatie-armoede geen onvermijdelijk lot is, maar een vorm van onrechtvaardigheid. Door het verstrekken van gratis producten wil de overheid de financiële last voor jongeren verlichten. Voor vrouwen die in extreme armoede leven, vervalt de leeftijdsgrens van 26 jaar volledig; zij hebben ongeacht hun leeftijd recht op de kosteloze hulpmiddelen.
De maatregel richt zich specifiek op duurzame alternatieven zoals menstruatiecups en speciaal ondergoed. Volgens minister van Gelijkheid Aurore Bergé is de toegang tot deze producten een fundamentele kwestie van menselijke waardigheid en volksgezondheid. Frankrijk volgt hiermee het voorbeeld van landen als Schotland, dat in 2022 als eerste land ter wereld een vergelijkbare wetgeving volledig implementeerde.
Uitvoering van de nieuwe wet
Hoewel het Franse parlement de plannen al eind 2023 goedkeurde, duurde de voorbereiding op de distributie enkele maanden. De focus op herbruikbare producten moet niet alleen de portemonnee sparen, maar ook de ecologische voetafdruk verkleinen. De overheid hoopt hiermee een structurele oplossing te bieden voor de duizenden studenten en minima die maandelijks moeite hebben om basisvoorzieningen te betalen.
In Frankrijk kampt naar schatting één op de drie studenten met onvoldoende budget voor hygiëneproducten. Met de brede uitrol in september zet de Franse overheid een grote stap om dit sociale gat te dichten en de ongelijkheid op basis van biologische factoren te verminderen.

Menstratiecups en menstruatieonderbroekjes (@Gemini-AI-impressie)
Opsporingsdiensten uit 21 landen hebben deze week een grote slag geslagen tegen aanbieders van DDoS-aanvallen. Tijdens de internationale operatie 'PowerOFF' zijn 53 websites offline gehaald en werden tientallen duizenden gebruikers wereldwijd opgespoord en aangepakt.
Internationale aanpak van cybercriminaliteit
De grootschalige actie richtte zich op zogenaamde 'booter-services'. Dit zijn platforms waar tegen betaling cyberaanvallen kunnen worden besteld om servers of websites plat te leggen. Naast het neerhalen van de infrastructuur zijn er wereldwijd vier verdachten aangehouden. De politie heeft bovendien de gegevens van ruim 75.000 gebruikers in handen gekregen, die nu direct worden geconfronteerd met hun acties.
In Nederland speelt de politie een coördinerende rol onder leiding van het Openbaar Ministerie. De Nederlandse resultaten zijn aanzienlijk: twee illegale websites zijn uit de lucht gehaald en meer dan tachtig Nederlandse gebruikers zijn inmiddels aangesproken op hun gedrag. Eén verdachte heeft een oproep ontvangen om zich te melden bij de autoriteiten.
Wat de impact van een DDoS-aanval is
Bij een DDoS-aanval (Distributed Denial of Service) bestoken criminelen een digitaal doelwit met een enorme hoeveelheid internetverkeer. Hierbij maken zij vaak gebruik van botnets: netwerken van duizenden gehackte computers of apparaten. De overbelasting zorgt ervoor dat websites, apps of vitale diensten zoals het betalingsverkeer en patiëntendossiers onbereikbaar worden.
Volgens de politie en Europol zijn de motieven divers. Het varieert van het dwarsbomen van concurrenten op gameplatforms tot politiek activisme of puur financieel gewin. De maatschappelijke schade is echter vaak groot, omdat essentiële diensten door deze aanvallen urenlang onbruikbaar kunnen blijven.
Focus op preventie en opsporing van daders
Een cruciaal onderdeel van Operation PowerOFF is het verzamelen van gebruikersdata. Europol voegt de informatie van alle in beslag genomen servers samen om daders te identificeren. In Nederland heeft het Team Cybercrime van de eenheid Midden-Nederland al meer dan dertig personen getraceerd.
De strategie van de politie rust op twee pijlers:
- Opsporing: Gebruikers worden uitgenodigd voor verhoor of vervolgd.
- Preventie: Potentiële daders ontvangen een waarschuwingsbrief, e-mail of krijgen een 'stopgesprek' aan de deur.
Met deze preventieve aanpak wil de politie voorkomen dat jongeren of incidentele gebruikers afglijden in de professionele cybercriminaliteit. De boodschap is duidelijk: online anonimiteit is een illusie en elke digitale handeling laat sporen na die naar de dader leiden.
Samenwerking tegen booters
De strijd tegen cybercrime wordt niet alleen door de politie gevoerd. Er is een nauwe samenwerking met private partners om de commerciële infrastructuur van criminelen aan te vallen. Door de 'booters' offline te halen en de drempel voor het plegen van een aanval te verhogen, hopen de autoriteiten de digitale veiligheid structureel te verbeteren.

Politieactie tegen cybercrime (@Gemini-AI-impressie)
De Israëlische premier Benjamin Netanyahu heeft donderdagavond een tijdelijk staakt-het-vuren van tien dagen met Libanon bevestigd. Het bestand, dat door de Amerikaanse president Donald Trump werd aangekondigd, moet ruimte bieden voor diplomatieke gesprekken over een definitief vredesakkoord. De wapenstilstand gaat donderdag om 23.00 uur Nederlandse tijd van start.
Netanyahu benadrukte in een videoboodschap dat de ontwapening van Hezbollah een absolute voorwaarde blijft voor een duurzame vrede. Hoewel de strijd tijdelijk wordt gestaakt, trekt Israël zijn troepen nog niet terug; het Israëlische leger blijft gedurende de komende tien dagen gestationeerd in Zuid-Libanon. De premier gaf aan dat Israël bereid is de kans op een diplomatieke doorbraak te onderzoeken, maar alert blijft op dreigingen.
Historische gesprekken in het Witte Huis
De aankondiging volgde op intensief overleg tussen president Trump, Netanyahu en de Libanese president Joseph Aoun. Trump heeft beide regeringsleiders uitgenodigd voor een top in het Witte Huis om de basis te leggen voor een permanent verdrag. Een dergelijke ontmoeting is historisch, aangezien Israël en Libanon officieel al sinds 1948 in staat van oorlog verkeren en directe diplomatieke contacten decennialang uitbleven.
Eerder deze week vonden in Washington al de eerste directe gesprekken in ruim dertig jaar plaats tussen delegaties van beide landen, onder toeziend oog van de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Marco Rubio. Trump heeft zijn vicepresident JD Vance aangesteld om het verdere proces te begeleiden. Volgens de Amerikaanse president is dit bestand een cruciale stap om een einde te maken aan het geweld dat de regio de afgelopen weken in zijn greep hield.
Positie van Hezbollah
Hezbollah is formeel geen partij bij de overeenkomst tussen de twee landen, maar de militante beweging lijkt zich vooralsnog neer te leggen bij de pauze. Vertegenwoordigers van de organisatie lieten weten het staakt-het-vuren te respecteren, mits zij niet zelf onder vuur worden genomen door Israëlische eenheden. De Libanese premier Nawaf Salam noemde het bestand een "essentiële stap" waar de Libanese regering al langer op aandrong.
Het bestand in Libanon staat niet op zichzelf; het is nauw verweven met bredere regionale spanningen. Er loopt momenteel ook een door Pakistan bemiddeld bestand van twee weken tussen de Verenigde Staten en Iran, dat op 22 april afloopt. De internationale gemeenschap hoopt dat de rust in Libanon bijdraagt aan een de-escalatie in het gehele Midden-Oosten, waaronder het heropenen van de strategische Straat van Hormuz.

Tiendaags bestand Israel en Libanon (@Gemini-AI-impressie l
Gamers wachten al jaren op een nieuw deel of een heruitgave van de nog immens populaire cultklassieker van een game Bloodborne. Helaas moeten we de fans hierin weer teleurstellen, ondanks de verwoede pogingen van de inmiddels opgeheven studio Blue Point of Sony Game Studios aan het adres van From Software's Hidetaka Miyazaki (bedenker van de Bloodborne-series) om dit te realiseren.
Een schrale troost is hierin misschien dat Sony Pictures nu wel akkoord heeft gekregen voor een animatieverfilming van Hidetaka Miyzaki, die naast de Bloodborne-serie nu ook een verfilming van Elden Ring goedgekeurd heeft. Dit is inmiddels bekendgemaakt tijdens CinemaCon
Opmerkelijk in deze is dat de populaire Game-Youtuber: Jacksepticeye (Sean Mcloughlin) de producer rol gaat opnemen van deze film. Jacksepticeye heeft al eerder aangeven dat hij een enorme fan is van de game, maar blijkbaar heeft hij nu ook filmambities gekregen. Hij krijgt hiervan veel steun vanuit zijn eigen achterban.
Er is verder nog niet veel bekend over de nieuwe Bloodborne-film, behalve dat de film een R-rated Animatie-film gaat worden gebaseerd op de populaire franchise. JackSepticeye heeft het volgende te zeggen over de productie van de film: ""Ik ga er alles aan doen om dit project zo goed mogelijk te maken. Ik zal er keihard voor vechten."
Verfilmingen van games lijken tegenwoordig weer een opmars te maken om weer terug op het witte doek te verschijnen of uit te komen op streamingdiensten zoals Netflix. Na de populaire en successvolle release van de reboot van de Mortal Kombat-film in 2021, kan natuurlijk Capcom's Live-Action Street Fighter niet uitblijven. Deze keer niet meer met de "Muscles from Brussels", Jean-Claude van Damme en Raul Julia, maar wel deels met dezelfde campiness van de film uit 1995.
Al je favoriete personages van de populaire fighting-game franchise passeren hierbij weer de revue. Zoals Ryu gespeeld door Andrew Koji, Chun-Li (gespeeld door Callina Liang) en Ken Masters (Noah Centineo). Daarnaast spelen nog een aantal andere prominente beroemdheden een rol zoals 50 Cent (Balrog) en Jason Mamoa (Blanka). Daarnaast is er ook nog een Nederlandse vertegenwoordiging aanwezig met onze eigen Nederlandse trots, Olivier "The Dutch Giant" Richters, die zijn opwachting maakt in deze film als de Russische reus Zangief.
Paramount Pictures heeft nu de vechters uit de kooi gelaten met een officiële trailer voor het grote publiek. En daarmee laten ze de roundhouse-kicks en Hadoukens weer van het scherm af spatten.
De politie in Amsterdam-Zuidoost ziet de laatste weken een opvallende reeks berovingen van pizzabezorgers, waarbij het de daders vooral om de pizza's te doen is. In die zaken zijn inmiddels zes minderjarige verdachten aangehouden, meldt de politie op Instagram.
Vier van de zes jongeren werden vorige week opgepakt, nadat agenten een melding kregen van een diefstal. Omstanders wezen de politie op een kelderbox waar de groep zou zitten "om rustig te genieten van hun buit". In de kelder troffen agenten het viertal inderdaad aan, waarna ze werden aangehouden.
Twee andere minderjarigen werden op een later moment gearresteerd in verband met soortgelijke berovingen. De politie denkt dat de jongeren in wisselende samenstellingen opereren. De telefoons van alle zes verdachten zijn in beslag genomen voor verder onderzoek.
Volgens de politie zijn er de afgelopen weken tientallen meldingen binnengekomen van gestolen pizza's in Zuidoost. Een woordvoerder zegt in Het Parool dat de daders het nadrukkelijk niet voorzien hebben op geld, maar op het eten zelf. De zaken vertonen onderling overeenkomsten, wat het onderzoek moet helpen.
De politie benadrukt dat de pizzaroven allesbehalve onschuldig zijn. "Hoewel het misschien relatief onschuldig klinkt, heeft elke beroving, ook die van pizza's, grote impact op slachtoffers", aldus de politie. Bezorgers voelen zich volgens de woordvoerder onveilig op straat en ondernemers blijven met de kosten zitten.
Agenten in Zuidoost zeggen daarom scherp te letten op dit soort incidenten en treden actief op bij nieuwe meldingen. Met de aanhoudingen hoopt de politie een einde te maken aan de golf van pizzaberovingen, maar het onderzoek naar mogelijke andere betrokkenen loopt nog door.

AI Impressie (Grok AI / FOK.nl)
Street Fighter krijgt in 2026 een nieuwe Amerikaanse speelfilm, geregisseerd door Kitao Sakurai en uitgebracht door Paramount Pictures. De actiefilm, gebaseerd op de populaire gamefranchise van Capcom, moet op 16 oktober 2026 in de Verenigde Staten in de bioscopen verschijnen en vormt een volledige reboot van de eerdere verfilmingen.
Het project wordt geproduceerd door Legendary Entertainment, dat in april 2023 de live-action film- en televisierechten van Street Fighter verwierf. Capcom is als co-producent bij de film betrokken. Broers Danny en Michael Philippou waren aanvankelijk aangekondigd als regisseurs, maar stapten in juni 2024 op. Sakurai nam begin 2025 het stokje over en werkte samen met T. J. Fixman aan het scenario, op basis van een verhaal van Dalan Musson en Gary Dauberman.
De cast bestaat uit een groot ensemble van bekende namen. Noah Centineo speelt Ken Masters, Andrew Koji vertolkt Ryu en Callina Liang neemt de rol van Chun-Li op zich. Verder zijn onder anderen Joe "Roman Reigns" Anoa'i als Akuma, David Dastmalchian als M. Bison, Cody Rhodes als Guile, Vidyut Jammwal als Dhalsim, Curtis "50 Cent" Jackson als Balrog en Jason Momoa als Blanka te zien. Ook verschijnen Orville Peck als Vega, Olivier Richters als Zangief, Hirooki Goto als E. Honda, Mel Jarnson als Cammy, Rayna Vallandingham als Juli, Alexander Volkanovski als Joe en Kyle Mooney in een kleinere rol als Martin.
De opnames gingen in augustus 2025 van start en duurden tot november van dat jaar. In de aanloop daarnaartoe begon de casting in mei 2025, toen Centineo, Koji, Momoa en Reigns in onderhandeling gingen. Een maand later werden onder meer Orville Peck, Callina Liang, Curtis Jackson en Andrew Schulz bevestigd, waarna in juli de resterende rollen werden ingevuld met Dastmalchian, Rhodes, Goto en Jammwal.
Street Fighter speelt zich af in 1993 en volgt de vechters Ryu en Ken Masters, die door Chun-Li worden gerekruteerd voor het World Warrior Tournament, een wereldwijd toernooi tussen de sterkste martial arts-strijders. Achter die ogenschijnlijk eerlijke competitie gaat een samenzwering schuil, waardoor ze het niet alleen tegen elkaar moeten opnemen, maar ook worden geconfronteerd met de demonen uit hun verleden.
Street Fighter | (2026 Movie)
FIGHT! Watch the Official Trailer for #StreetFighterMovie, hitting theaters everywhere October 16.
Vorig jaar raakte American Eagle en Sydney Sweeney in #fophef vanwege hun kloonadvertentie van een oude Brooke Shields reclame voor Levi's, waarin we Sydney Sweeney in strakke jeans zagen en de voiceover uiteindelijk zei "Sydney Sweeney has great jeans".
Ik bespaar je de zaken waar Sweeney allemaal voor is uitgemaakt naar aanleiding van die reclame, maar American Eagle is in ieder geval niet van plan Sweeney te laten vallen. Waarom zouden ze ook? De campagne met Sweeney leverde ze honderden miljoenen op.
En nu is er een nieuwe campagne: Syd for short.
Hieronder de eerste video.
Een medewerker van luchtvaartmaatschappij Emirates is gearresteerd en zit momenteel vast in Dubai. De politie heeft beelden van een Iraanse raket- of drone-inslag op zijn telefoon aangetroffen. De verdachte zou deze hebben verspreid in een whatsapp-groep.
Nadat de man, een steward van Emirates, zijn woning voelde schudden, keek hij naar buiten en zag dat dit kwam door de inslag van een Iraanse drone of raket. Daarop pakte de man zijn telefoon, maakte een foto en deelde deze via WhatsApp. Via elektronische surveillance kwam de politie van Dubai er achter dat hij deze beelden had verspreid. De man werd naar het politiebureau van Al Qusais gelokt en gearresteerd.
Dubai heeft strenge wetgeving met betrekking tot het online delen van beelden die het image van de stad aan kunnen tasten. De hoofdstad van het Emiraat staat bekend om zijn veiligheid. Beelden die dat tegenspreken mogen daarom niet gedeeld worden. Na de Iraanse aanvallen op Dubai International Airport (DXB) werden inwoners en ook toeristen meermaals gewaarschuwd dat het delen van foto’s en video’s tot boete's en zelfs arrestaties kan leiden.
Een Britse medewerker van Flydubai overkwam enige tijd geleden hetzelfde. Deze persoon maakte een video van een drone-inslag op het vliegveld van Dubai, en deelde deze online. Na diens arrestatie werd hij vrijgelaten toen de Britse overheid zich ermee bemoeide. De werknemers is daarop teruggestuurd naar Groot Brittanië.

Een 32-jarige Chinese man is onlangs met succes geopereerd waarbij chirurgen een kwikthermometer uit zijn twaalfvingerige darm verwijderden. Het medische instrument bleek daar al twintig jaar te zitten; de man slikte het voorwerp als twaalfjarig kind in en vertelde dit uit angst aan niemand. Pas na aanhoudende buikklachten bezocht hij een arts en werd de opmerkelijke vondst ontdekt.
Ontdekking door arts na twintig jaar buikpijn
De patiënt meldde zich bij het ziekenhuis van de Wenzhou Medical University vanwege hevige pijn in zijn onderbuik. Uit medische scans bleek dat er een langwerpig, vreemd voorwerp vastzat in zijn spijsverteringsstelsel. De man bekende daarop dat hij op jonge leeftijd een thermometer had ingeslikt, maar dit incident volledig was vergeten omdat hij destijds geen klachten ervoer.
De situatie was volgens de behandelend artsen riskant. De punt van de kwikthermometer drukte direct tegen de darmwand aan. Hierdoor ontstond een acuut risico op een perforatie of scheur, wat tot levensgevaarlijke interne bloedingen en kwikvergiftiging had kunnen leiden.
Operatieve ingreep en risico’s kwikthermometer
Ondanks de delicate positie van het object slaagden de chirurgen erin om de thermometer binnen twintig minuten te verwijderen. De ingreep was complex vanwege de breekbaarheid van het glas en de giftige inhoud, maar verliep zonder complicaties. Volgens medische experts is het inslikken van dergelijke objecten niet ongewoon, al blijven ze zelden zo lang onopgemerkt.
Cijfers van maag-lever-darm-specialisten tonen aan dat het per ongeluk inslikken van voorwerpen regelmatig voorkomt bij zowel kinderen als volwassenen. Waar kinderen vaak munten, batterijen of speelgoed inslikken, gaat het bij volwassenen vaker om visgraten of gebitselementen. Scherpe of giftige objecten, zoals deze oude kwikthermometer, vormen daarbij het grootste risico.

Chinese man loopt 20 jaar rond met een kwikthermometer in zijn dunne darm (@Gemini-AI-impressie)
De Tweede Kamer reageert woedend op het bekend worden van een datakluis met miljoenen documenten over het toeslagenschandaal, die jarenlang buiten beeld is gebleven bij onderzoeken. Staatssecretaris Sandra Palmen (partijloos) en haar D66-collega Eelco Eerenberg (Financiën) maakten woensdag bekend dat de verzameling stukken vorig jaar al is aangetroffen op het ministerie, maar pas deze week met de Kamer is gedeeld.
Volgens Palmen kan in de kluis informatie staan die van belang was voor eerdere onderzoeken naar de harde fraudeaanpak van de Belastingdienst. Een steekproef zou hebben uitgewezen dat er inderdaad documenten tussen zitten die mogelijk relevant waren voor de parlementaire enquête naar het toeslagenschandaal. Wat er precies in de kluis zit, is nog niet volledig in kaart gebracht.
Kamerleden reageren fel op het achterhouden van de informatie. VVD’er Wendy van Eijk noemde het onacceptabel dat "belangrijke informatie niet is meegenomen in parlementaire onderzoeken". CDA-Kamerlid Inge van Dijk benadrukte dat het bestaan van de kluis al langer bekend was en wil weten waarom de Kamer niet eerder is geïnformeerd: "Was het een bewuste keuze of was het falen?"
Oppositiepartijen spreken openlijk hun wantrouwen uit over de gang van zaken. DENK-Kamerlid Dogukan Ergin noemt de datakluis een "digitale doofpot", terwijl SP-leider Jimmy Dijk zegt dat de kwestie "riekt naar een doofpot". Zij vrezen dat cruciale informatie bewust buiten beeld is gehouden bij het afhandelen van het toeslagenschandaal.
Palmen zei donderdag in een reactie dat ze "goed begrijpt dat het vragen oproept" dat de Kamer pas na bijna een jaar is geïnformeerd. Een overtuigende verklaring voor die late melding kon zij tijdens het debat niet geven en verwees daarbij naar Eerenberg, die later uitgebreider met de Kamer in gesprek gaat. Over de herontdekking van de kluis zelf zei Palmen dat de vraag hoe deze zo lang uit beeld kon raken "een heel goede vraag" is.
De datakluis werd in 2019 ingericht, toen de Belastingdienst grote hoeveelheden documenten apart zette om te voldoen aan privacywetgeving. Volgens Palmen heeft de vondst geen gevolgen voor de compensatie van gedupeerden, ook niet als zou blijken dat sommige slachtoffers onterecht of te ruimhartig zijn gecompenseerd. De Kamer dringt intussen aan op snelle opheldering over de inhoud van de kluis en de manier waarop de overheid met deze informatie is omgegaan.

Datakluis toeslagenaffaire werd jaar onder de pet gehouden (Afbeelding: Grok AI / FOK.nl)
PostNL ligt onder vuur nadat aandeelhouders deze week instemden met een dividenduitkering van zo’n 20 miljoen euro, terwijl het bedrijf verlies draait en bij de overheid aanklopt voor financiële steun. Op de aandeelhoudersvergadering werd met ruim 99 procent van de stemmen ingestemd met een dividend van 4 cent per aandeel over 2025.
In 2025 behaalde PostNL een omzet van ongeveer 3,3 miljard euro, maar onder de streep bleef een nettoverlies van 17 miljoen euro over. Toch kiest het bedrijf voor een uitkering aan beleggers, gebaseerd op het zogenoemde genormaliseerde bedrijfsresultaat, dat vorig jaar uitkwam op 21 miljoen euro. Die keuze schuurt met het feit dat PostNL tegelijk met de overheid praat over subsidies voor de verlieslatende postactiviteiten.
Topman Pim Berendsen erkent dat de combinatie van dividend en steunverzoek gevoelig ligt. Hij wijst erop dat PostNL structureel verlies lijdt op de uitvoering van de wettelijke postverplichtingen, de universele postdienst. Daarbij moet een groot deel van de post binnen een afgesproken termijn bij consumenten en bedrijven worden bezorgd, ongeacht de kosten.
Volgens PostNL leed het bedrijf vorig jaar rond de 30 miljoen euro verlies op deze wettelijke taken. Om de kosten te drukken, wordt de bezorgtijd vanaf 1 juli verruimd van 24 naar 48 uur. Die aanpassing moet ongeveer 18 procent besparen op het aantal bezorguren, maar het bedrijf verwacht dat de posttak ondanks die maatregel verliesgevend blijft.
Berendsen zegt dat hogere prijzen en verdere kostenbesparingen het gat niet kunnen dichten. Voor 2026 rekent hij op een tekort van circa 36 miljoen euro binnen de postactiviteiten, waardoor de vraag om overheidssteun volgens hem urgent blijft. Tegelijkertijd nemen de zorgen toe over de bredere toekomst van PostNL, nu de jarenlange groei in e-commerce lijkt af te zwakken en de concurrentie in de pakketmarkt toeneemt.
De Vereniging van Effectenbezitters uitte stevige kritiek op de dividendkeuze. VEB-vertegenwoordiger Errol Keyner noemde het besluit om winst uit te keren terwijl het bedrijf steun zoekt bij de overheid "een lastig verhaal". Desondanks legden de aanwezige aandeelhouders het bezwaar naast zich neer en keurden zij het dividendvoorstel massaal goed.

Brievenbus van postnl
RDW heeft deze week toch een serie kentekens met de lettercombinatie KGB uitgegeven, terwijl die afkorting normaal wordt vermeden vanwege de associatie met de voormalige Sovjet-inlichtingendienst. Op Nederlandse wegen rijden nu meerdere personenauto’s rond met KGB in het kenteken, terwijl grijze kentekens met dezelfde combinatie juist ontbreken. De instantie probeert gevoelige combinaties doorgaans vooraf uit de roulatie te halen, maar deze reeks is door het filter geglipt.
De afkorting KGB staat voor "Komitet Gosoedarstvennoj Bezopasnosti", het Comité voor Staatsveiligheid van de vroegere Sovjet-Unie. Vanwege die beladen betekenis wil de RDW dit soort kentekens normaal niet uitgeven. Waarom dat nu toch is gebeurd, is nog onduidelijk. De RDW is om een reactie gevraagd, maar heeft vooralsnog geen antwoord gegeven.
Opvallend is dat de grijze kentekens V-01-KGB tot en met V-99-KGB niet zijn uitgedeeld, wat erop wijst dat de reeks aanvankelijk wél was tegengehouden. De eerste auto met de huidige kentekenreeks en de letters KGB is een Volvo XC90 uit 2022, een importauto die gisteren in Nederland op kenteken werd gezet. Kort daarna kwam daar een Audi A6 uit hetzelfde bouwjaar bij.
Inmiddels is de complete reeks vergeven. Na het vullen van de KGB-combinaties gaat de RDW verder met kentekens waarin de letters KGD voorkomen. Eerder kwamen al andere opvallende combinaties voorbij, zoals een Opel Corsa met het kenteken SH-111-T. Hoe de controle op gevoelige lettercombinaties precies werkt en waarom KGB niet overal is geblokkeerd, is nog niet door de RDW toegelicht.

Zo zou dat eruit moeten zien - AI Impressie (Grok AI / FOK.nl)
Het Britse stadje Epsom is dinsdagavond zwaar beveiligd geweest nadat honderden demonstranten de High Street blokkeerden uit woede over een groepsverkrachting bij een kerk in de stad. De politie zette rond de 100 agenten met helmen en schilden in om de spanningen in het normaal rustige stadje in Surrey te beheersen, terwijl omstanders riepen dat mogelijke verdachten "genoemd" en geïdentificeerd moeten worden.
De onrust volgt op een incident in de vroege uren van zaterdag 11 april, waarbij een vrouw van in de twintig volgens de politie door meerdere mannen is aangevallen. De vrouw zou de Labyrinth Nightclub hebben verlaten voordat zij rond 2.00 tot 4.00 uur door vier mannen werd vastgegrepen en meegesleurd naar de Epsom Methodist Church aan Ashley Road, waar de verkrachting plaatsvond. De ernst van de beschuldigingen en het uitblijven van aanhoudingen zorgen sindsdien voor grote ongerustheid in de buurt.
Lokale bewoners eisen dat de politie signalementen van de daders deelt en begrijpen niet waarom dat nog niet is gebeurd. "Als de politie het signalement had vrijgegeven, was dit niet gebeurd," zei de 34-jarige George Shine. Hij noemt het "onrustig" dat er volgens hem vier "predators" vrij rondlopen, terwijl anderen spreken van "waanzin" dat er vijf dagen na het incident nog geen arrestaties zijn verricht in een gebied waar "dit soort dingen niet gebeuren".
Voor veel inwoners raakt de zaak direct aan hun gevoel van veiligheid. Een particuliere verzorger, Emma, vertelt dat zij twintig jaar geleden vanuit Londen naar Epsom verhuisde omdat ze zich hier veiliger voelde, maar nu zegt dat de gebeurtenissen haar en haar buren "angst hebben aangejaagd". Volgens haar durven veel jonge vrouwen dit weekend niet uit te gaan zolang er geen duidelijkheid is over wie verantwoordelijk is en of zij nog in de buurt zijn.
Surrey Police benadrukt ondertussen dat het onderzoek in volle gang is en vraagt het publiek om geen eigen conclusies te trekken. In een verklaring zegt de politie ijverig te werken aan het reconstrueren van de gebeurtenissen en het vaststellen van de betrokkenen, maar dat er op dit moment "onvoldoende informatie" is om een betrouwbaar signalement te geven. East Surrey Chief Superintendent Mark Chapman zegt het "begripvol" te vinden dat de zaak voor "grote onrust" zorgt, maar waarschuwt dat speculatie de spanningen in de gemeenschap verder kan aanwakkeren.
De politie heeft extra patrouilles in het gebied aangekondigd en roept iedereen die tussen 2.00 en 4.00 uur in de omgeving van Ashley Road, de Epsom Methodist Church of de Labyrinth Nightclub was op om zich te melden. Getuigen die een geëmotioneerde vrouw hebben gezien of beschikken over camerabeelden, zoals CCTV, dashcam- of helmcamera, worden gevraagd contact op te nemen. Online werd de demonstratie eerder die dag aangekondigd door activist Danny Tommo, een bekende bondgenoot van Tommy Robinson, met de oproep om om 17.00 uur bij station Epsom samen te komen om "antwoorden te eisen".
Dertien Democratische afgevaardigden in het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden hebben woensdag zes officiële aanklachten ingediend voor een afzettingsprocedure tegen minister van Defensie Pete Hegseth. Ze beschuldigen hem onder meer van oorlogsmisdaden, meineed en het lekken van geheime militaire informatie.
Hegseth beschuldigd van aanval op meisjesschool in Minab
De aanklachten richten zich sterk op de Amerikaanse militaire operaties in Iran. Een van de zwaarste verwijten betreft een aanval op een meisjesschool in de Iraanse stad Minab op 18 maart 2026, waarbij 168 mensen om het leven kwamen.
De resolutie wordt ingediend door Rep. Yassamin Ansari (D-Arizona), de eerste Iraans-Amerikaanse Democraat die ooit in het Congres werd gekozen. Zij stelt dat Hegseth zijn grondwettelijke eed heeft gebroken en "onwettige militaire acties heeft uitgevoerd terwijl hij verplicht was die te weigeren."
Zes aanklachten: van Signalgate tot obstructie
De zes aanklachten bestrijken een breed scala aan beschuldigingen:
- Ongeoorloofde oorlogsvoering tegen Iran en het in gevaar brengen van Amerikaanse militairen
- Schendingen van het humanitair oorlogsrecht en het doelbewust aanvallen van burgers
- Grove nalatigheid bij het omgaan met geclassificeerde militaire informatie (Signalgate)
- Obstructie van parlementair toezicht
- Machtsmisbruik en politisering van de strijdkrachten
- Gedrag dat de reputatie van de VS en haar strijdkrachten schaadt
De Signalgate-affaire speelt een prominente rol: Hegseth zou via de Signal-app per ongeluk een journalist toegang hebben gegeven tot vertrouwelijk overleg over militaire aanslagen op Jemen in 2025.
Afzetting vrijwel kansloos door Republikeinse meerderheid
De procedure heeft weinig kans van slagen. De Republikeinen beschikken over een meerderheid in zowel het Huis van Afgevaardigden als de Senaat, waardoor een succesvolle impeachment nagenoeg uitgesloten is.
Toch zien politieke analisten de stap als strategisch: mochten de Democraten bij de tussentijdse verkiezingen in november de meerderheid heroveren, liggen de aanklachten al klaar.
Pentagon wijst aanklachten van de hand
Het Pentagon reageerde afwijzend. Woordvoerder Kingsley Wilson noemde de afzettingsprocedure een politiek schijnvertoning, bedoeld om de aandacht af te leiden van "de grote successen van het Ministerie van Oorlog in Iran."
Hegseth is inmiddels een van de minst populaire leden van het kabinet. Uit een recente CNN-peiling blijkt dat slechts 35 procent van de Amerikanen zijn functioneren goedkeurt, tegenover 65 procent dat hem afkeurt.
Aanvullende bronnen: Axios (15 april 2026), CBS News (15 april 2026), CNN-opiniepeiling (april 2026)

Secretary of War Pete Hegseth 10 maart 2026 (@Petty Officer 1st Class Eric Brann)
Het kabinet trekt 1 miljard euro uit voor een nieuw steunpakket om de economische gevolgen van de Iran-oorlog te verzachten voor huishoudens en ondernemers. Hoewel het pakket o.a. de reiskostenvergoeding en wegenbelasting aanpakt, klinkt er vanuit het bedrijfsleven en de wetenschap felle kritiek op de beperkte omvang van de plannen. Verwacht jij dat het steunpakket voldoende gaat zijn?

Is het aangekondigde steunpakket van 1 miljard euro voldoende? (@Gemini-AI-impressie)
Migranten in het Verenigd Koninkrijk misbruiken op grote schaal een speciale verblijfsregeling voor slachtoffers van huiselijk geweld om sneller een permanente verblijfsstatus te krijgen. Dat blijkt uit een onderzoek van de BBC, waarbij onder meer een undercoverjournalist werd geadviseerd om een valse mishandelingsclaim in te dienen. De regeling, bedoeld om echte slachtoffers snel in veiligheid te brengen, lijkt door gebrekkige controles van het Home Office gevoelig voor misbruik. Eerder onthulde de BBC al fraude met nepnieuwssites, nepaandoeningen en dergelijke, en ontdekten ze dat migranten actief werden aangemoedigd te doen alsof ze homoseksueel zijn om een verblijfsstatus te bemachtigen.
De zogenoemde Migrant Victims of Domestic Abuse Concession maakt het mogelijk dat partners van Britse burgers, die zeggen slachtoffer te zijn van huiselijk geweld, binnen drie maanden een aanvraag doen voor een permanente verblijfsvergunning. Die route is veel sneller dan bijvoorbeeld asielprocedures, waar doorgaans pas na minimaal vijf jaar werken en wonen in het VK een aanvraag kan worden gedaan. Juristen en betrokkenen waarschuwen dat sommige migranten relaties en huwelijken aangaan met een verborgen doel: een verblijfsstatus veiligstellen via een misbruikte regeling.
De BBC stuurde een undercoverjournalist naar immigratie-adviseur Eli Ciswaka, die opereert onder de naam Corporate Immigration UK. Tijdens een ontmoeting in een hotel in Londen bood hij aan voor 900 pond een compleet verzonnen verhaal over psychologisch huiselijk geweld te fabriceren, zodat de zogenaamd mishandelde man zijn verblijfsrecht kon veiligstellen en bij zijn minnares kon gaan wonen. Ciswaka is geen geregistreerde advocaat of erkend immigratie-adviseur, maar ontving desondanks officiële correspondentie van het Home Office over betaalde zaken. In een later telefoongesprek ontkende hij tegen de BBC bereid te zijn geweest een verhaal te verzinnen.
Volgens recent vrijgegeven cijfers dienden in de twaalf maanden tot september 2025 in totaal 5.596 migranten een aanvraag in voor een permanente verblijfsvergunning als vermeend slachtoffer van huiselijk geweld. Ongeveer een kwart daarvan, 1.424 aanvragen, kwam van mannen; dat is een stijging van 66 procent in twee jaar tijd, terwijl het aantal vrouwelijke aanvragers met 47 procent toenam. Deze scherpe groei voedt de vrees dat zowel mannen als vrouwen valse beschuldigingen inzetten om sneller een verblijfsstatus of toegang tot uitkeringen te krijgen.
De regeling voorziet in drie maanden tijdelijk verblijf en recht op uitkeringen voor wie aantoont dat de relatie door geweld of misbruik is stukgelopen. In die periode kan de migrant een aanvraag indienen voor onbepaalde tijd verblijf. Advocaten signaleren dat in de praktijk soms lichte of onbewezen aanwijzingen worden gebruikt, zoals een politierapport zonder vervolging, verklaringen van hulporganisaties die uitsluitend het verhaal van de aanvrager herhalen of een eenzijdig aangevraagde non-molestation order. Het Home Office stelt dat een enkel registratienummer van de politie niet op zichzelf als bewijs geldt, maar eerdere interne onderzoeken wezen al op het risico van misbruik en te veel vertrouwen op onbevestigde informatie.
Een schrijnend voorbeeld is dat van Aisha, een Britse vrouw uit de omgeving van Birmingham, die onder een schuilnaam haar verhaal doet. Zij ontmoette haar latere man via een islamitische datingapp en trouwde tijdens de coronaperiode na een korte, intense relatie. Pas na het huwelijk ontdekte zij dat hij geen Brits paspoort had, zoals hij beweerde, maar als Pakistaanse nationaliteit afhankelijk was van haar voor zijn visum. Volgens Aisha werd hij controlerend en gewelddadig, dwong hij haar tot seks om een kind te verwekken en pleegde hij verkrachting.
Toen zij de relatie verliet en zowel bij politie als Home Office melding maakte, kreeg hij bericht dat zijn visum zou verlopen zonder haar steun. Kort daarop draaide hij de rollen om en verklaarde bij de politie dat híj slachtoffer was van huiselijk geweld en dwang door Aisha en haar familie. Aisha werd later zelfs een keer gearresteerd na een nieuwe beschuldiging, terwijl zij op dat moment hun baby borstvoeding gaf en uren van haar kind gescheiden was. Hoewel het Openbaar Ministerie geen vervolging instelde, kende de Criminal Injuries Compensation Authority haar ruim 17.000 pond schadevergoeding toe, omdat de gestelde seksuele mishandeling volgens hen waarschijnlijk had plaatsgevonden.
Jess Phillips, Labour-parlementslid voor Birmingham Yardley en inmiddels minister voor safeguarding in het Home Office, raakte via Aisha nauw bij deze kwestie betrokken. Zij zegt zich "persoonlijk bewust" te zijn van de gevolgen van zulke valse aangiften voor Britse partners. Phillips noemt het misbruik van de regeling "utterly shameful" en kondigt harde maatregelen aan: aanvragen met fraude worden volgens haar geweigerd, betrokken migranten zouden uitgezet worden en malafide adviseurs moeten rekening houden met gevangenisstraf en inbeslagname van inkomsten die zij met dit soort praktijken verdienden.
Ook strafrechtadvocaat Jabran Hussain uit Bradford zegt meerdere Britse cliënten te hebben bijgestaan die naar eigen zeggen ten onrechte van huiselijk geweld werden beschuldigd door hun migrantenpartner. Hij spreekt van levens die "op hun kop zijn gezet", terwijl de beschuldigende partij alsnog uitzicht kan houden op een verblijfsvergunning omdat een strafrechtelijke veroordeling geen vereiste is onder deze regeling. Hussain benadrukt dat de regels oorspronkelijk zijn ingevoerd om zeer kwetsbare slachtoffers te helpen, maar vreest dat een deel van de aanvragers de route gebruikt als snelle weg naar verblijf.
De toezichthouder op immigratie-adviseurs, de Office of the Immigration Services Commissioner, heeft aangekondigd "krachtig op te treden" tegen illegale adviseurs en burgers opgeroepen alleen geregistreerde dienstverleners te gebruiken. In het Britse parlement klinken eveneens waarschuwingen. Conservatief parlementslid Robbie Moore uit West Yorkshire meldde in november 2024 dat hij in zijn kiesdistrict Keighley een "zorgwekkende" toename ziet van nieuw gearriveerde partners die binnen enkele weken na aankomst huiselijk geweld melden. Hij vreest dat sommige van deze meldingen vooral dienen om de kosten en voorwaarden van reguliere verblijfsaanvragen te omzeilen.

AI Impressie (Grok AI / FOK.nl) - Migranten faken huiselijk geweld VK om verblijfsstatus te waarborgen
De prefect van de regio Var in Zuid-Frankrijk heeft even een waarschuwing eruit gegooid, want daar lopen nu dwergvuurmieren rond. Dat zijn van die tropische krengen die bekendstaan om hun pijnlijke steken, niet voor niks dat ze ook wel “horrormieren” worden genoemd.
Die dwergvuurmier waar ze voor waarschuwen is trouwens niet zomaar een beestje. Als je gestoken wordt, kan dat echt flink branden. Sommige mensen zeggen zelfs dat het voelt als een elektrische schok. En daar stopt het niet, want daarna kun je ook nog een heftige ontstekingsreactie krijgen. Zo erg zelfs dat huisdieren er in sommige gevallen blind van kunnen worden.
Alsof dat nog niet genoeg is, vormen die mieren ook een probleem voor de natuur zelf. Ze pakken gewoon andere insecten en nemen hele ecosystemen over. Mieren zijn namelijk echte dominante beesten die zich overal doorheen vreten en de hele voedselketen in de war gooien.
Dus ja, niet zo gek dat de autoriteiten daar nu ingrijpen en een bestrijdingsplan starten. Kortom, dit zijn echt van die beestjes waar je liever met een grote boog omheen loopt.
Gelukkig hebben we nog één voordeel, ons typische wisselvallige weer. Deze beestjes houden van tropisch klimaat, dus buiten gaan ze het hier waarschijnlijk niet redden. Maar zet ze in een serre of warm huis en ze denken meteen dat ze weer op vakantie zijn.

Horror dwergvuurmier (Foto: Professionele-Idioot & ChatGPT voor FOK!)
De Nederlandse consument kiest bij de aankoop van rundvlees steeds vaker voor lokale herkomst en duurzaamheid. Uit recent onderzoek van Wageningen Social & Economic Research blijkt dat voor bijna de helft van de consumenten (48%) dierenwelzijn en milieu-impact een cruciale rol spelen in het keuzeproces.
Herkomst belangrijkste factor bij aankoop Nederlands rundvlees
Hoewel de supermarktschappen vol liggen met internationaal aanbod, heeft de Nederlander een sterke voorkeur voor vlees uit eigen land. Voor het onderzoek werden meer dan 3000 respondenten ondervraagd. De resultaten tonen aan dat de herkomst momenteel de belangrijkste factor is in het aankoopproces.
Consumenten hechten veel waarde aan Nederlands rundvlees vanwege de kwaliteitsbeleving, het dierenwelzijn en de lagere milieudruk die gepaard gaat met kortere transportketens. Daarnaast is de behoefte aan transparantie groot: door diverse bewustwordingscampagnes wil de consument exact weten waar het vlees vandaan komt en hoe het geproduceerd is.
Online slager speelt in op behoefte aan transparantie
Deze trend is duidelijk merkbaar bij gespecialiseerde aanbieders. Een woordvoerder van SlagerOnline, een partij die samenwerkt met meer dan 150 lokale Nederlandse boeren, bevestigt dat zij veel vragen krijgen over de exacte herkomst van hun producten:
- De specifieke boerderij van herkomst.
- De kwaliteitseisen waaraan het vlees voldoet.
- Gebruiksadviezen voor de verschillende stukken vlees.
Doordat de keten bij een online slager vaak korter is dan bij traditionele kanalen, wordt het voor de consument eenvoudiger om een bewuste keuze te maken. De online sector vormt hiermee een serieus alternatief voor minder transparante supermarkten.
Rol van de slager verandert naar adviseur
Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) eet driekwart van de Nederlanders nog vlees, al gebeurt dit minder vaak dan voorheen. Zo kiest 22 procent van de Nederlanders minstens drie dagen per week voor een maaltijd zonder vlees of vis. In totaal bestaat 63 procent van alle maaltijden nog uit een gerecht met vlees.
In dit veranderende landschap verschuift de rol van de slager van louter verkoper naar adviseur. Marktonderzoekers maken hierbij onderscheid tussen twee segmenten:
- Kwaliteitsconsumenten: Zij laten hun keuze primair leiden door de kwaliteit van het vlees.
- Diervriendelijke doeners: Voor deze groep weegt het welzijn van het dier zwaarder dan het eindproduct zelf.
- Strengere regels en bewustwording stimuleren Nederlands rundvlees
De bewuste keuze van de consument is mede het gevolg van jarenlange campagnes door organisaties als Wakker Dier, Dier & Recht en de introductie van het Beter Leven Keurmerk. Ook de overheid en de Europese Unie dragen bij door strengere regelgeving rondom herkomstlabels en kwaliteitseisen. Sommige gemeenten gaan zelfs over tot een verbod op vleesreclames in de openbare ruimte.
Deze combinatie van factoren zorgt voor een groeiende groep 'duurzame consumenten'. Maar liefst 26 procent van de markt koopt inmiddels bij voorkeur direct bij de boer of bij de slager. Men is hierbij bereid meer te betalen, mits er volledige transparantie is over de herkomst en het productieproces van het vlees.

Nederlands lokaal rundvlees (@Gemini-AI-impressie)
Rusland heeft Groot-Brittannië gewaarschuwd dat Britse locaties mogelijk doelwit worden van aanvallen, omdat ze volgens Moskou militaire apparatuur aan Oekraïne zouden leveren. Het Russische ministerie van Defensie publiceerde een lijst met vermeende productiefaciliteiten, waaronder drie adressen in Londen, Leicester en Mildenhall in Suffolk, en kondigde aan dat deze plaatsen als mogelijke doelen worden gezien.
Volgens Moskou gaat het om bedrijven die drones en andere systemen produceren die door Oekraïne zouden worden ingezet voor aanvallen op Russisch grondgebied. Het ministerie stelde dat Europese landen zich door extra wapenproductie en -leveringen "steeds verder in een oorlog met Rusland" laten trekken. De Britse locatie in Mildenhall wordt door Rusland in verband gebracht met het Oekraïense raketbedrijf Fire Point; in het dorp ligt ook een belangrijke luchtmachtbasis die door het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten wordt gebruikt.
De Russische politicus Dmitri Medvedev, voormalig president en nu vicevoorzitter van de Russische Veiligheidsraad, zei dat Westerse leiders de waarschuwing "letterlijk" moeten nemen. Hij noemde de genoemde Europese fabrieken "potentiële doelen voor de Russische strijdkrachten" en voegde daaraan toe dat het afhangt van "wat hierna gebeurt" of aanvallen daadwerkelijk worden uitgevoerd. Zijn afsluitende boodschap aan Europese landen was: "Slaap lekker, Europese partners!"
In een toelichting stelde het Russische ministerie van Defensie dat diverse Europese regeringen de productie en levering van onbemande vliegtuigen aan Oekraïne willen opschalen, omdat het Oekraïense leger kampt met "stijgende verliezen" en een tekort aan manschappen. Door extra financiering van Oekraïense en gezamenlijke ondernemingen in Europa zou de productie van aanvalsdrones en onderdelen "aanzienlijk" moeten toenemen. Moskou zegt deze keuze te zien als een "bewuste stap" die de militaire en politieke spanningen in Europa verder opdrijft.
De Russische autoriteiten spreken in hun verklaring over "terroristische aanvallen tegen Rusland" en waarschuwen voor "onvoorspelbare gevolgen" als de wapenleveringen doorgaan. Naast het Verenigd Koninkrijk worden in de lijst ook vermeende productieplaatsen genoemd in onder meer Duitsland, Denemarken, Nederland, Letland, Litouwen, Polen, Tsjechië, Spanje, Italië, Israël en Turkije. Een pro-Kremlincommentator, Vladimir Kornilov, prees de aankondiging als een "belangrijke en langverwachte waarschuwing" van het Russische ministerie van Defensie.

Afbeelding: Grok AI / FOK.nl
Het Amerikaanse ministerie van Justitie (DOJ) ontving woensdag in Washington een delegatie van de anti-abortusorganisatie Americans United for Life, enkele uren nadat de regering meerdere aanklagers had ontslagen vanwege nauwe samenwerking met pro-abortusgroepen onder president Biden. De bijeenkomst volgde op een kritisch rapport van een interne "weaponization working group" van het DOJ, waarin staat dat het departement tijdens de Biden-jaren te innig zou hebben opgetrokken met abortusrechtenorganisaties bij de handhaving van een federale wet rond toegang tot abortusklinieken.
John Mize, topman van Americans United for Life, meldde zich zichtbaar herkenbaar bij het hoofdkantoor van het ministerie, met een map van zijn organisatie onder zijn arm. Hij zei na afloop dat hij naar het DOJ was gekomen om de leiding te prijzen voor het rapport en de daaropvolgende stappen. Volgens Mize waren de onthullingen over de samenwerking tussen niet-gouvernementele organisaties en het ministerie "verontrustend" en "beangstigend".
Het rapport van de werkgroep richt zich op de manier waarop de Freedom of Access to Clinic Entrances (FACE) Act is toegepast onder Biden. Deze wet uit 1994 moet geweld en intimidatie bij abortusklinieken tegengaan. De werkgroep concludeert dat het ministerie "nauw samenwerkte" met organisaties als de National Abortion Federation, Planned Parenthood en de Feminist Majority Foundation bij het opsporen en vervolgen van vermeende overtreders van de wet.
Naar aanleiding van de bevindingen zijn volgens NBC News minstens vier medewerkers van het ministerie maandag ontslagen, omdat zij de wet zouden hebben "geïstrumentaliseerd". Waarnemend minister van Justitie Todd Blanche hekelde in een interview op Fox News aanklagers die "hand in hand" met ngo's en non-profits zouden hebben gewerkt om anti-abortusactivisten te vervolgen. Tegen NBC News zei Blanche dat het rapport laat zien dat het ministerie "erg nauw met externe organisaties samenwerkte" om "pro-life-individuen" aan te pakken.
Een woordvoerder van het DOJ benadrukte in een schriftelijke reactie dat de burgerrechtenafdeling geregeld spreekt met belangengroepen "van alle kanten", maar daarbij de prioriteiten van de zittende regering volgt. Volgens het ministerie heeft Mize niet rechtstreeks overleg gehad met Harmeet Dhillon, de prominente Trump-functionaris die de burgerrechtenafdeling leidt. Mize zelf zei dat het rapport over de handhaving van de FACE Act de aanleiding was voor het gesprek en stelde dat zijn organisatie geen ongelijke toepassing van de wet bepleit.
Mize maakte in zijn toelichting een onderscheid tussen zijn club en anti-abortusgroepen die volgens hem onder Biden op onjuiste wijze met het ministerie samenwerkten. Hij verklaarde dat Americans United for Life vervolging op basis van de FACE Act "absoluut" zou steunen als een "militante pro-lifer" bijvoorbeeld van plan zou zijn een abortusarts te doden. Het rapport van de weaponization-werkgroep is geen gebruikelijk product van het ministerie; het bevat interne communicatie en kritiek op vaste medewerkers, terwijl evaluaties van eerder werk doorgaans worden uitgevoerd door de onafhankelijke inspecteur-generaal.

Foetus in de baarmoeder bij 12 weken zwangerschap - AI Impressie (Grok AI / FOK.nl)
De Londense wijk Mile End vormt het decor van een illegale handel in valse asielverhalen, waarin advocaten en adviseurs migranten leren hoe zij de Britse immigratiedienst kunnen misleiden. Uit undercoverbeelden blijkt dat asielzoekers tegen betaling worden begeleid bij het aannemen van een verzonnen identiteit als homo, atheïst of politiek activist, compleet met nep-bewijs, ingestudeerde verklaringen en zelfs ingehuurde "partners". De praktijken werpen nieuw licht op de kwetsbaarheid van het Britse asielsysteem voor fraude. Eerder werd al bekend dat asielzoekers werden geïnstrueerd te doen alsof ze homoseksueel waren, om zo bijna gegarandeerd een verblijfsvergunning te krijgen.
In een kantoorpand bij Mile End Road sprak een undercoverjournalist, die zich voordeed als een Bangladeshi student, met jurist Zahid Hasan Akhand. Akhand presenteerde drie mogelijke routes naar asiel: vervolging vanwege seksuele geaardheid, religie of politieke overtuiging. Voor een honorarium van 1.500 pond zou hij de juridische kant regelen en de aanvrager trainen met herhaalde oefeninterviews, maar de journalist moest wel kiezen welke rol hij ging spelen: homo, atheïst of activist.
Volgens Akhand kost het creëren van overtuigend bewijs nog eens 2.000 tot 3.000 pond extra, via contacten die hij desnoods zelf zou aanboren. Wie als atheïst asiel wil aanvragen, moest volgens hem beginnen met provocerende posts op sociale media waarin de islam of de profeet Mohammed worden beledigd, zodat religieuze leiders met doodsbedreigingen zouden reageren. Daarnaast zou de aanvrager tegen betaling kunnen schrijven voor atheïstische blogs en online tijdschriften in het Verenigd Koninkrijk en Bangladesh, desnoods met behulp van AI-tools zoals ChatGPT.
Akhand benadrukte dat het belangrijk is om ook offline zichtbaar te zijn door bijeenkomsten van ex-moslims te bezoeken en daar openlijk te spreken, bij voorkeur in live video’s. Hij stelde zelfs een geloofwaardig verhaal voor de immigratiedienst voor, bijvoorbeeld dat iemand pas in het Verenigd Koninkrijk zijn geloof verloor. Tegelijk wees hij erop dat er volgens hem “geen systeem” bestaat om te controleren of iemand werkelijk atheïst is, en dat geloofsovertuiging daardoor lastig te verifiëren is.
De politieke route noemde Akhand ingewikkeld, omdat er dan aantoonbare rechtszaken of vervolging in het thuisland nodig zijn. Veel eenvoudiger, zei hij, is het om te doen alsof je homo bent, omdat dat minder makkelijk is te controleren. Hij stelde voor om de journalist in contact te brengen met mensen die “dit soort dingen doen”, zoals organisaties en clubs waar lidmaatschappen geregeld kunnen worden en een zogenoemde partner die in een brief kan bevestigen dat er een relatie was.
Volgens Akhand worden asielzoekers in deze constructies meegenomen naar homobars en -clubs, zodat zij tijdens het officiële interview geloofwaardig kunnen vertellen waar zij uitgaan. Hij beweerde dat in die kringen “de meeste mensen niet homo zijn”, waarmee hij suggereerde dat er meer mensen zijn die een rol spelen dan daadwerkelijk uit de kast komen. Op de vraag of hij eerder zaken had gedaan waarvan hij wist dat de aanvrager niet homo of atheïst was, antwoordde hij dat “iedereen succesvol is” als zij zijn aanwijzingen volgen en hun bewijs goed regelen.
Op papier is Akhand barrister sinds 2022, maar hij is niet geregistreerd om te mogen praktiseren en mag zich in dat verband niet als barrister presenteren. Toch stelde hij zich zo voor tijdens de ontmoeting. Op LinkedIn noemt hij zichzelf medewerker van Lextel Solicitors en tot voor kort stond zijn profiel ook op de website van dat kantoor. Lextel stelt dat hij al twee jaar niet meer voor hen werkt en dat hij alleen op de site bleef staan omdat hij nooit formeel ontslag zou hebben genomen. Het kantoor zegt niets te weten van het gesprek en wijst erop dat er meerdere bedrijven in hetzelfde gebouw gevestigd zijn. Akhand ontkent dat hij bewust illegaal of oneerlijk handelde en zegt dat het slechts om een kennismakingsgesprek ging, zonder gereguleerd migratie-advies.
De praktijken van Akhand blijken niet op zichzelf te staan: tussen 2018 en 2021 zijn meerdere valse asielaanvragen ontdekt waarbij een andere Bangladeshi advocaat betrokken zou zijn geweest. In die zaken deden aanvragers zich vaak zowel voor als atheïst als homo of biseksueel. Hun dossiers bevatten artikelen op ogenschijnlijk normale nieuwssites, waarin werd beweerd dat zij in Bangladesh in rechtszaken waren genoemd vanwege hun politieke of religieuze activiteiten, of dat hun homohuwelijk tot bedreigingen had geleid.
Onderzoek naar internetgegevens wijst erop dat een netwerk van zulke websites is opgezet door iemand uit de kring rond de asieladviseurs. Buiten enkele stukken over specifieke aanvragers bestaat de inhoud grotendeels uit gekopieerde berichten van grote internationale persbureaus en echte Bangladeshi media. De genoemde rechtszaken blijken vrijwel niet terug te vinden, mede doordat rechtbanken in Bangladesh vooral met papieren archieven werken. Eén site vermeldt zelfs een “editor-in-chief” van wie verder geen enkel online spoor bestaat.
Naast online nepnieuws werden er ook fysieke taferelen in scène gezet. Sommige asielzoekers gebruikten foto’s van politieke demonstraties die naar eigen zeggen speciaal waren georganiseerd om beeldmateriaal te creëren voor hun aanvraag. Anderen vertelden dat ze op advies van betaalde begeleiders naar de huisarts gingen om depressieve klachten te veinsen, zodat medische dossiers konden dienen als extra steunbewijs. Eén persoon deed zelfs alsof hij hiv-positief was.
Adviseurs bieden volgens betrokkenen ook intensieve coaching voor het cruciale gesprek met de immigratiedienst, op basis van voorbeeldvragen uit recente dossiers. Tijdens een bijeenkomst in Rochdale vertelde een asielzoeker aan een undercoverjournalist dat zijn advocaat hem had getraind in zijn gezichtsuitdrukking en emoties bij het interview. "Ze zei dat ik moest huilen," vertelde hij. "Ik zei: ‘Ik kan niet huilen. Ik ben niet in staat om zo te overacteren’."

AI impressie (Grok AI / FOK.nl) - Overacterende 'asielzoekers'
Een 14-jarige jongen uit Noorwegen heeft deze week een stadsbus gestolen en is ermee de grens met Zweden overgestoken, waarna hij ruim 180 kilometer door het land reed. De Zweedse politie kon de bus dinsdagochtend vroeg tot stilstand brengen in de regio Bohuslän, ten noorden van de plaats Stenungsund.
Rond 04.00 uur kregen de Zweedse autoriteiten een melding van hun Noorse collega’s dat een bus was ontvreemd in een dorp ten zuiden van Oslo. Via gps-signalen bleek het voertuig zich op Zweeds grondgebied te bevinden, in de buurt van de Uddevallabrug op de snelweg E6, waarna meerdere politiewagens werden ingezet om de bus te onderscheppen.
Agenten zagen de Noorse bus uiteindelijk rijden in zuidelijke richting en gaven de bestuurder een stopteken. Toen de bus tot stilstand was gebracht, bleek tot hun verbazing dat geen ervaren chauffeur, maar een 14-jarige jongen achter het stuur zat, die erin geslaagd was de grenscontroles te passeren en lange tijd onopgemerkt te blijven.
De tiener is na zijn aanhouding direct overgedragen aan de jeugdzorg. Er is aangifte gedaan van illegaal rijden, maar door zijn leeftijd wordt de zaak eerst behandeld door jeugdzorg en betrokken voogden, in overleg tussen de Zweedse en Noorse autoriteiten. De bus is in beslag genomen en inmiddels teruggegeven aan het Noorse busbedrijf.
Volgens de Noorse omroep NRK was de jongen eerder betrokken bij een soortgelijk incident in Stavanger, waar hij ook een stadsbus meenam en urenlang rondreed langs plaatsen als Sandnes en Ryfast, om het voertuig later weer terug te zetten. Toen volgden er geen juridische stappen vanwege zijn leeftijd. Hoe hij de bussen wist te starten en waar hij heeft leren rijden in zo’n groot voertuig, is nog niet duidelijk.

AI Impressie (Grok AI / FOK.nl) - Jongen achter het stuur van een stadsbus nabij Oslo
Het klinkt als het begin van een standaard extraction shooter: iedereen wantrouwt elkaar, iedereen schiet eerst en denkt nooit. Maar in ARC Raiders gebeurt dus precies het tegenovergestelde. In plaats van elkaar direct om te leggen voor loot, blijken verrassend veel spelers… gewoon een praatje te maken. Serieus. Volgens de developers richt slechts zo’n 30% zich echt op PvP, terwijl een even grote groep juist vooral samenwerkt en de rest ergens ertussen bungelt.
Het bizarre: ongeveer één op de vijf spelers heeft nog nooit iemand aangevallen. In een genre dat normaal draait om paranoia en verraad is dat bijna ketterij. De reden? Die zit vooral in proximity chat. Meer dan 95% van de spelers gebruikt voice, en dat verandert alles. Ineens hoor je geen anonieme vijand, maar iemand die vertelt over werkstress, familieproblemen of gewoon vraagt hoe jouw dag was. Dan wordt het toch lastiger om meteen een kogel door iemands kop te jagen.
Zelfs tijdens grote events, waar je zou verwachten dat squads elkaar uitmoorden voor de beste loot, kiezen spelers er vaak voor om samen te werken tegen AI-vijanden. Dat was totaal niet de bedoeling van de developers, die juist rekenden op backstabbing en opportunisme. Het zegt misschien meer over spelers dan over de game zelf. Blijkbaar is de behoefte aan contact groter dan de drang om te winnen. Of, cynischer: mensen willen best aardig doen, zolang het digitaal is en je er loot voor terugkrijgt.
Wil je erover meepraten? Praat dan mee in het Arc Raiders Forum Topic.
Europese Commissie trekt de teugels aan voor online leeftijdscontrole en presenteert een nieuwe techniek waarmee apps de leeftijd van gebruikers kunnen verifiëren. Met het systeem wil Brussel kinderen beter beschermen tegen schadelijke en illegale inhoud op internet en af van de bekende "Ik ben 18 jaar"-knop op pornowebsites en sociale media. Commissievoorzitter Ursula von der Leyen benadrukte bij de presentatie dat de verantwoordelijkheid bij ouders ligt, maar dat platforms hun rol serieuzer moeten nemen.
Het gaat niet om één Europese app, maar om een technische standaard die EU-landen en bedrijven kunnen gebruiken om eigen leeftijdsverificatie-apps te bouwen. Gebruikers zouden daarin eenmalig hun paspoort of ID-kaart scannen, waarna alleen wordt opgeslagen of iemand ouder is dan de vereiste minimumleeftijd. Bij een bezoek aan een site of app met leeftijdsgrens hoeft vervolgens alleen die ja/nee-informatie gedeeld te worden, zonder andere persoonlijke gegevens.
Volgens Von der Leyen voldoet de nieuwe techniek aan de hoogste privacyeisen. Websites en apps krijgen geen naam, adres of documentnummer te zien, maar alleen de bevestiging of iemand oud genoeg is. De Commissie ziet dit als een "ondergrens": platforms zijn niet verplicht deze oplossing te gebruiken, maar moeten dan wel met een aantoonbaar betere methode komen om minderjarigen te weren. Grote platforms die kinderen onvoldoende beschermen, riskeren hoge boetes.
Staatssecretaris Willemijn Aerdts (Digitale Zaken) reageert positief op de Brusselse stap, maar wil eerst precies bekijken wat het voorstel inhoudt voordat Nederland de techniek overneemt. Nederland werkt intussen zelf aan de NL ID-wallet, een nationale app waarmee burgers zich digitaal kunnen identificeren, maar die is nog niet beschikbaar. Wanneer een leeftijdsverificatie-app in Nederland te gebruiken is, is daarom nog onduidelijk. De Commissie verwacht dat de eerste apps met de nieuwe techniek in enkele landen nog voor het einde van dit jaar te downloaden zijn.
De Europese Commissie grijpt met het plan ook in na kritiek op grote pornosites, die nu vaak alleen met een klik laten bevestigen dat een bezoeker 18 jaar of ouder is. Eurocommissaris Virkkunen (Tech) stelt dat deze bedrijven daar niet langer mee weg mogen komen en dat de EU nu zelf een werkbare oplossing heeft ontwikkeld. Tegelijkertijd erkent de Commissie dat het systeem niet waterdicht is: via een VPN-verbinding kan een gebruiker zich voordoen alsof hij buiten de EU zit, en een minderjarige kan een volwassene vragen zich aan te melden.
De zorgen in Brussel zijn breed. Von der Leyen wijst op de toegenomen schermtijd van jongeren en de kans op verslavend gebruik, cyberpesten en confrontatie met schadelijke inhoud. Een op de zes kinderen wordt online gepest en een op de acht kinderen pest zelf anderen, aldus de Commissie. Daarom onderzoekt een expertpanel nu ook of er een Europese minimumleeftijd voor sociale media moet komen; de bevindingen worden in de zomer verwacht. Verschillende lidstaten, met Frankrijk voorop, verkennen al eigen leeftijdsgrenzen. Morgen praten meerdere EU-landen op initiatief van Frankrijk over een gezamenlijke aanpak, waarbij Aerdts namens Nederland aansluit via een videogesprek.
Volgens Jaap-Henk Hoepman, hoofddocent digitale veiligheid aan de Radboud Universiteit, betekent dit in de praktijk dat iedereen bij bezoek aan websites met een leeftijdsgrens zich zal moeten identificeren. Hij wijst erop dat dit verschilt van een fysieke winkel, waar personeel vaak al op het oog kan inschatten of iemand ouder dan 18 is. De digitale controle legt daarmee een extra drempel bij alle internetgebruikers, niet alleen bij jongeren.
Hoogleraar computerbeveiliging Bart Jacobs, eveneens verbonden aan de Radboud Universiteit, ziet daarnaast technische zwaktes. Hij wijst erop dat leeftijdscontrole eenvoudig is te omzeilen, bijvoorbeeld door de app van een 18-jarige broer of zus of kennis te gebruiken om online alcohol te bestellen of een website te bezoeken. Jacobs ontwikkelde zelf een leeftijdsverificatie-app, maar merkt dat weinig bedrijven die inzetten omdat ze bang zijn klanten kwijt te raken als die extra stappen moeten doorlopen. Volgens hem is stevige druk vanuit Brussel en het kabinet nodig om webwinkels mee te krijgen.
De Europese Commissie wil dat leeftijdsapps ook bij sociale media worden ingezet, zodat kinderen niet langer eenvoudig een account kunnen aanmaken terwijl ze daar te jong voor zijn. Maartje Knaap van digitale burgerrechtenorganisatie Bits of Freedom betwijfelt echter of dit kinderen echt beschermt: "Hier worden sociale media niet minder verslavend van." Ze verwijst naar Australië, waar kinderen na invoering van online leeftijdscontrole uitweken naar andere platforms of op andere manieren de controle omzeilden.
Naast de effectiviteit speelt ook privacy een rol in de discussie. Hoepman wijst erop dat de apps via de systemen van Apple en Google op smartphones moeten worden geïnstalleerd. Volgens hem vergroot dat de afhankelijkheid van grote technologiebedrijven in de VS, terwijl Europa juist meer grip wil krijgen op digitale infrastructuur en gegevens van burgers.

AI Impressie (Grok AI / FOK.nl) van een kind die met behulp van andermans telefoon een leeftijdscheck omzeilt
Het kabinet wil het eigen risico in de zorg vanaf 2027 verhogen naar 455 euro, maar heeft daar in de Tweede en Eerste Kamer nog geen meerderheid voor. Ondanks dat gebrek aan steun bereiden ministers het besluit voor, melden Haagse bronnen, zodat de verhoging binnenkort in de ministerraad kan worden vastgelegd.
De plannen komen neer op een stijging van 70 euro ten opzichte van het huidige bedrag en moeten volgens het kabinet een bezuiniging van zo’n 5 miljard euro per jaar opleveren. CDA-fractievoorzitter Henri Bontenbal waarschuwt dat er "een gat in de begroting" ontstaat als de maatregel niet doorgaat. Het vorige kabinet had nog het voornemen om het eigen risico juist flink te verlagen naar 165 euro.
In de Tweede Kamer steunen alleen coalitiepartijen D66, VVD en CDA samen met JA21 de verhoging, goed voor 75 van de 150 zetels. In de Eerste Kamer hebben deze vier partijen samen 24 van de 75 zetels, waardoor het kabinet oppositiepartijen nodig heeft om het plan door het parlement te krijgen. De tijd dringt, omdat zowel Tweede als Eerste Kamer uiterlijk rond de zomer moeten instemmen om invoering per 1 januari 2027 mogelijk te maken.
Oppositiepartijen laten voorlopig een duidelijk "nee" horen. GroenLinks-PvdA en BBB, die samen veel gewicht hebben in de senaat, kondigen aan niet mee te werken aan een hogere zorgdrempel. "Wij gaan een verhoging van het eigen risico niet steunen", zegt Julian Bushoff (GroenLinks-PvdA). BBB-Kamerlid Femke Wiersma stelt dat een hoger eigen risico mensen juist weerhoudt van tijdige zorg en zo de kosten op termijn kan opdrijven.
Minister van Volksgezondheid Sophie Hermans (VVD) verdedigde de verhoging eerder al met het argument dat die nodig is om de zorg "toegankelijk, van goede kwaliteit en betaalbaar" te houden. Tegelijk werkt het kabinet aan een maximumbedrag van 150 euro per behandeling, zodat patiënten niet in één keer hun volledige eigen risico betalen. Voor dit zogeheten spreiden van de kosten lijkt in het parlement meer draagvlak te zijn.
Toch willen sommige partijen beide voorstellen niet aan elkaar koppelen. ChristenUnie-Kamerlid Mirjam Bikker zegt de spreiding van het eigen risico op zichzelf te kunnen steunen, maar is tegen een verhoging van het totaalbedrag. GroenLinks-PvdA’er Bushoff geeft aan dat gesprekken met minister Hermans nog geen duidelijkheid hebben opgeleverd: volgens hem is nog ongewis hoe het kabinet een meerderheid voor de verhoging bij elkaar wil krijgen.

AI Impressie (Grok AI / FOK.nl)
Het Openbaar Ministerie heeft donderdag vier jaar cel geëist tegen een 37-jarige man en een 30-jarige vrouw die in Amsterdam-Zuidoost een 27-jarige Roemeense vrouw ruim een jaar lang zouden hebben uitgebuit in de prostitutie. De twee Roemeense verdachten zouden het slachtoffer naast seksuele uitbuiting ook hebben mishandeld en bedreigd, aldus justitie.
Volgens het OM kwam de vrouw in februari 2024 in handen van de verdachten. Ze zou zeven dagen per week hebben moeten werken, ook als ze ziek was. Per dag verdiende ze volgens justitie tussen de 600 en 1500 euro, maar bijna al dat geld zou direct naar de verdachten zijn gegaan.
De officier van justitie schetste in de rechtszaal hoe de vrouw volgens het OM onder volledige dwang leefde. "Ze kon nooit vrijuit bellen, niet vrijuit naar buiten gaan", zei de officier. Haar telefoon werd geregeld afgepakt en ze had geen controle over haar identiteitskaart en bankpas, waardoor ze volgens het OM geen enkele mogelijkheid had om weg te komen.
In januari vorig jaar wist het slachtoffer uit de woning in Zuidoost te vluchten. Ze meldde zich "in paniek en bezweet" bij het politiebureau en werd vervolgens opgevangen in een huis voor slachtoffers van mensenhandel. Ook daarna zou de druk zijn gebleven: mensen uit haar omgeving zouden zijn mishandeld en bedreigd, waardoor de vrouw zich volgens justitie min of meer gedwongen voelde om twee keer terug te keren naar de verdachten. Uiteindelijk trof de politie haar opnieuw aan tijdens een prostitutiecontrole in dezelfde woning.
Het OM stelt dat de verklaringen van de vrouw worden ondersteund door getuigen, onder wie haar vriend, die in Roemenië en later bij de rechter-commissaris in Nederland is gehoord. Ook berichten op de telefoons van de verdachten zouden het beeld van structurele uitbuiting bevestigen. De officier sprak van "pure uitbuiting" en benadrukte dat de psychische schade bij het slachtoffer groot is en mogelijk jarenlang zal doorwerken.
De twee verdachten werden op 7 april 2025 aangehouden en zitten sindsdien in voorlopige hechtenis. Justitie plaatst de zaak in een bredere ontwikkeling: in Amsterdam wordt de laatste jaren vaker melding gemaakt van seksuele uitbuiting, die vaak achter gesloten deuren in woningen plaatsvindt en daardoor lastig zichtbaar is. Dat maakt de opsporing volgens het OM intensief en ingewikkeld.

AI Impressie (Grok AI / FOK.nl)
Sushirestaurant Koi in Utrecht heeft een rechtszaak verloren van een 29-jarige voormalige serveerster uit Zuid-Korea, die op staande voet was ontslagen omdat ze volgens de leiding te vaak naar het toilet ging. De vrouw raakte daardoor haar verblijfsvergunning kwijt en moest eerder dan gepland Nederland verlaten, maar de rechter oordeelt nu dat het ontslag onterecht was en kent haar een forse schadevergoeding toe.
De vrouw werkte sinds de zomer van 2025 in de bediening bij Koi en draaide volgens de rechter structureel langere dagen dan in haar contract stond, voor een brutosalaris van bijna 3600 euro per maand. In het najaar verslechterde de relatie met de werkgever. De leiding stelde dat haar werkhouding te wensen overliet en dat ze te vaak en te lang naar de wc zou gaan, terwijl er binnen het bedrijf geen duidelijk beleid bestond over toiletbezoek door personeel.
Volgens haar advocaat David Oberman had de serveerster in die periode een medische reden: ze menstrueerde en moest daardoor vaker naar het toilet. De directie besloot desondanks haar wc-bezoekjes te laten observeren en registreren door een collega, zonder dat zij daarvan wist. Op 13 november werd ze na een toiletbezoek door de manager weggestuurd met de woorden "Go out today", waarna haar toegang tot het digitale kloksysteem nog diezelfde dag werd geblokkeerd. Een officiële schriftelijke bevestiging van het ontslag kreeg ze niet.
In paniek stuurde de vrouw die avond een bericht in de personeelsapp, waarin ze schreef dat ze vanwege polsklachten zou stoppen, maar volgens haar gebeurde dat onder druk en niet als instemming met ontslag. De directie verwijderde haar direct uit de WhatsAppgroep en voerde datzelfde bericht later in de rechtszaal aan als bewijs dat zij zelf had opgezegd. De rechter gaat daar echter niet in mee en benadrukt dat een werkgever bij een vermeende vrijwillige opzegging een zware plicht heeft om de werknemer te informeren over de gevolgen en te controleren of het besluit weloverwogen is. Koi heeft dat niet gedaan.
Ook het ontslag op staande voet houdt geen stand. Het meermaals gebruiken van het toilet is volgens de rechtbank geen dringende reden voor zo’n zwaar middel, zeker omdat uit het vonnis blijkt dat de vrouw haar toiletbezoeken alleen inlaste nadat directe werkzaamheden waren afgerond en dit steeds vooraf meldde bij haar manager of een collega. Advocaat Oberman noemt het handelen van de werkgever "ontzettend slordig" en wijst op de grote gevolgen: doordat haar verblijfsvergunning gekoppeld was aan dit contract, moest zijn cliënte Nederland een maand eerder verlaten dan gepland en speciaal vanuit Zuid-Korea terugvliegen om bij de zitting aanwezig te kunnen zijn.
De rechter veroordeelt Koi Utrecht tot het betalen van ruim 11.600 euro aan onder meer een billijke vergoeding, een vergoeding wegens onregelmatige opzegging en openstaande vakantiedagen. De vrouw voelt zich volgens haar advocaat opgelucht en erkend, al verandert de uitspraak niets aan het feit dat haar leven in Nederland abrupt is beëindigd. Het restaurant is inmiddels overgenomen en krijgt binnenkort een andere naam. De nieuwe eigenaar zegt telefonisch niets van de zaak te weten; de voormalige eigenaar was niet bereikbaar en verscheen niet met een advocaat in de rechtszaal.

Restaurant Sushi Koi in Utrecht
De BBC heeft met een undercoveronderzoek onthuld dat Britse juridisch adviseurs en bemiddelaars migranten helpen zich voor te doen als homo om asiel te krijgen in het Verenigd Koninkrijk. Voor duizenden ponden worden complete verzonnen verhalen, nepbewijs en een stappenplan aangeboden aan mensen van wie het studie-, werk- of toeristenvisum bijna afloopt. De Home Office spreekt van misbruik van het asielsysteem en waarschuwt dat fraudeurs kunnen worden vervolgd en het land uitgezet.
Volgens de BBC gaat het vaak om migranten uit Pakistan, Bangladesh en India die legaal zijn binnengekomen en na afloop van hun visum niet willen terugkeren. Zij krijgen van adviseurs een "gay case" aangereikt: een fictieve levensgeschiedenis, instructies voor gesprekken met de immigratiedienst en advies over hoe zogenaamd bewijs te verzamelen. Dat bewijs bestaat uit onder meer foto’s in homoclubs, brieven van organisaties en artsenverklaringen over psychische problemen.
Een van de centrale figuren in het onderzoek is Tanisa Khan, een adviseur verbonden aan de groep Worcester LGBT, die zegt homo-asielzoekers te steunen. In een heimelijk gefilmde afspraak in haar slaapkamer in Oost-Londen legt zij een undercoverreporter uit dat "er niemand echt is" en dat doen alsof je homo bent volgens haar de enige weg is om in het land te blijven. Voor 2.500 pond biedt zij een pakket aan met foto’s op lhbt-evenementen, brieven van organisaties en zelfs een verklaring van iemand die zou bevestigen met de klant een seksuele relatie te hebben gehad.
Khan zegt in de beelden dat zij al meer dan 17 jaar mensen helpt met valse claims en dat er "veel organisaties" zijn waar niet-homomigranten zich aansluiten om hun asieldossier te ondersteunen. Ze stelt dat er geen echte controle is op iemands geaardheid en dat het vooral draait om een geloofwaardig verhaal tijdens het urenlange inhoudelijke asielinterview. Ook stelt zij dat, als de asielaanvraag slaagt, de echtgenote uit Pakistan kan worden overgebracht en vervolgens zelf een lesbiënne-verhaal kan opvoeren.
De undercoverreporter duikt via Worcester LGBT ook in een bijeenkomst in Beckton, Oost-Londen, waar ruim 175 mannen uit heel Engeland samenkomen. Officieel is het een veilige plek voor lhbt-asielzoekers, maar meerdere aanwezigen zeggen onomwonden dat bijna niemand er echt homo is. "Niemand is een gay hier. Niet eens 0,01%," zegt een man die zich voorstelt als Zeeshan.
Naast Khan richt de BBC haar camera’s op andere juridische dienstverleners. Bij Connaught Law in het Londense juridische district zegt senior adviseur Aqeel Abbasi een bijna zekere kans op succes te zien voor een nep-homaanvraag, voor een tarief van 7.000 pond. Hij legt uit dat de klant naar homoclubs moet gaan, foto’s moet maken en een vermeende mannelijke partner moet opvoeren, ook als die in werkelijkheid een vrouw en gezin in Pakistan heeft. "We zullen een verklaring voor je opstellen, en zodra je die leest, begrijp je precies hoe het zit," zegt hij.
De rol van Worcester LGBT en de link met het advocatenkantoor Law & Justice Solicitors komt eveneens onder druk te staan. Khan ontvangt de BBC-reporter eerst thuis en daarna in het kantoor van Law & Justice in Ilford, waar paralegal Mazedul Hasan Shakil werkt. Op de website van Worcester LGBT wordt gesteld dat de organisatie door de Home Office is erkend als steunpunt voor lhbt-asielzoekers, en Khan belooft de reporter een sterke ondersteuningsbrief die hem als "genuine" lid neerzet. Na confrontatie door de BBC ontkent zij dat zij valse claims aanmoedigt of bewijs vervalst; Shakil zegt niet te hebben geweten dat zij dat deed en beide organisaties kondigen interne onderzoeken aan.
Het onderzoek maakt duidelijk hoe kwetsbaar asielprocedures op basis van seksuele oriëntatie zijn. Immigratie-advocaat Ana Gonzalez, al dertig jaar actief in het vak, noemt het gefilmde gedrag "fraude" en waarschuwt dat het echte vluchtelingen schaadt. Volgens officiële cijfers was in 2023 42% van de asielclaims op basis van seksuele oriëntatie afkomstig van Pakistaanse onderdanen, terwijl die groep slechts 6% van alle asielaanvragen vormde. Bijna twee derde van deze lhbt-claims werd bij de eerste beslissing toegekend.
BBC sprak ook met een Pakistaanse oud-student, schuilnaam Ali, die in 2011 naar het VK kwam en van zijn advocaat het advies kreeg om zich als homo voor te doen. Hij zegt dat hij op instructie van de advocaat antidepressiva moest halen om "depressie" aan te tonen, meer dan tien keer homoclubs bezocht en zelfs loog over een hiv-infectie om een ondersteuningsbrief te krijgen. Zijn aanvraag mislukte, zijn juridische kosten liepen op tot meer dan 10.000 pond en hij keerde in 2019 terug naar Pakistan, terwijl drie vrienden volgens hem wél asiel kregen met een vergelijkbare leugen.
De Home Office benadrukt dat het een strafbaar feit is om met misleiding asiel aan te vragen; daders riskeren een gevangenisstraf en daarna uitzetting. Een woordvoerder spreekt van "deplorabel" misbruik van bescherming die bedoeld is voor mensen die echt vervolgd worden vanwege hun geaardheid en zegt dat misbruik actief wordt opgespoord en procedures worden bijgesteld. Minister van Binnenlandse Zaken Shabana Mahmood heeft onlangs aangekondigd dat asielzoekers in de toekomst alleen nog tijdelijke bescherming krijgen, met herbeoordeling elke 30 maanden. In de opnames lijkt Tanisa Khan er echter van overtuigd dat ook onder die strengere regels genoeg ruimte blijft voor verzonnen verhalen – en vraagt ze de undercoverreporter haar in de toekomst "meer mensen die hulp nodig hebben" te sturen.

Homobijeenkomst voor asielzoekers waar niemand homo is (Screenshot: BBC)
Ongehoord dat de Eerste Kamer zich politiek gedraagt als de Tweede Kamer. Ze hebben alleen te controleren of de wet uitvoerbaar is en dat de juiste procedures zijn gevolgd. Maar nee, ze torpederen een wet, omdat het niet menselijk zou zijn!?
LET OP: Dit item kan NSFW plaatjes bevatten!
Elke dag (nou ja, zoveel mogelijk) een dosis plaatjes en memes. Random.
Grappig, mooi, bizar, interessant of compleet WTF?!?! Alles kun je hier tegenkomen.
En weet je een onderschrift bij een bepaalde foto? Zet het in de comments (die staan op de laatste pagina!)
Doen plaatjes het niet? Schakel dan je adblocker uit. Liever toch bannervrij FOK!ken? Neem een premium account en steun FOK!


