Boek: John Grisham - De Bekentenis

John Grisham heeft jaren bekend gestaan als één van de betere thrillerschrijvers. De laatste jaren is dat echter wat minder geworden. Met De Bekentenis probeert hij weer aan te sluiten bij de top. Is hem dit gelukt of blijkt dit boek een grote flop?

De Afro-Amerikaanse Donté Drumm is tot de dood veroordeeld voor de moord op een meisje. De bewijzen waren wat dunnetjes en er is nooit een lijk gevonden maar dat maakte de jury niet uit. Hij werd schuldig bevonden ondanks dat hij altijd ontkend heeft en er ook geen betrouwbare getuigen waren. Het is aan zijn advocaat Robbie Flak om de executie te voorkomen.

Aan de andere kant van het land bekent de veelvoudig veroordeelde verkrachter Travis Boyette aan een dominee dat hij de moord gepleegd heeft. Hij doet dit omdat hij een tumor in zijn hoofd heeft en niet meer lang zal leven. De dominee vertrouwt het niet helemaal maar besluit hem toch te geloven. Ze reizen af naar Texas waar Donté Drumm binnen een paar dagen onschuldig geëxecuteerd zal worden.

Met De Bekentenis doet Grisham een matige poging om er weer bovenop te komen. Helaas blijft het ook bij een matige poging. Er zitten meerdere saaie en langdradige stukken in waar je je echt doorheen moet slaan. Regelmatig heb je geen idee waarom iets verteld wordt terwijl op andere punten de informatie weer tekort schiet. Er zijn maar weinig plotwendingen te vinden wat alles behoorlijk voorspelbaar maakt. Eigenlijk leest het als een vrij slechte B-film.

Een ander groot negatief punt aan dit boek is het feit dat Grisham wel heel duidelijk zijn eigen mening over de Amerikaanse wetgeving naar voren laat komen. Ook blijft hij maar komen met voorbeelden over hoe krachtig de media wel niet zijn in dit soort gevallen. Beiden punten mogen best in een boek naar voren komen maar niet in de enorme hoeveelheid die in De Bekentenis gebeurt.

Al met al was dit een behoorlijke teleurstelling voor mij. Ik had meer van John Grisham verwacht en zal ook niet snel meer volgende boeken van hem kopen. Ook het feit dat hij in zijn nawoord aangeeft dat hij niet veel research heeft gedaan voor dit boek omdat hij daar geen zin in had betekent niet veel goeds.