FIFA 11

Gespeeld op de Xbox 360,
ook verkrijgbaar voor de PlayStation 3, PlayStation 2, Wii, Nintendo DS, PC en iPhone.

Dit jaar heeft Electronic Arts weer flink gesleuteld aan hun FIFA-serie. Met FIFA 11, het negentiende deel, zet de uitgever ons in de schoenen van de keeper en laat ons daardoor online potjes van elf tegen elf spelen; dat laatste is een primeur. Vorig jaar werd FIFA 10 neergezet door pers en gamers als het beste voetbalspel ooit. Eens zien of 11 daar overheen gaat.

Electronic Arts heeft in het afgelopen jaar meer tijd besteed aan uitbreidingen dan aan verbeteringen. Sommige uitbreidingen zijn op zichzelf staande verbeteringen. Neem bijvoorbeeld het Personalty+-systeem, dat precies de speciale vaardigheden van een aantal sterspelers simuleert. Zo wordt er gelet op het niveau van passen, schieten, verdedigen, aanvallen, dribbelen en onder andere nog keepen. Iedere speler heeft zo zijn eigen ‘ding' waar hij goed in is (EA heeft daarvoor een klein aantal sterspelers per lichaamsdeel opgebouwd om een zo realistisch mogelijk effect na te bootsen) en het doel van EA Games was dat zo nauwgezet mogelijk na te maken. En dat is haar gelukt. Je denkt wel twee keer na voordat je met je verdediger te ver naar voren loopt, opdat hij praktisch mee aanvalt. Zijn kwaliteiten liggen duidelijk niet bij het aanvallen, maar in strak verdedigen is hij standaard heer en meester (anders zou hij niet op die positie zijn opgesteld, natuurlijk).

Zoek de verschillen
Nu de spelers onderling merkbaar van elkaar verschillen, schudt de FIFA-serie zich los van het imago dat het vorig jaar heeft opgelopen. Het was namelijk erg gemakkelijk om zomaar wat heen en weer te passen, de aanval op te zetten en doelpunten te scoren. Met je ogen dicht kwam je waarschijnlijk even ver als met je ogen open en dat maakte 10 wel erg simpel. Nu verschillen de passes per speler, en ook de aannames, waardoor je constant moet nadenken en schakelen: laat ik deze speler langer aan de bal en pass ik pas als het veilig is, of kan ik hem zorgeloos afgeven? Het Personality+-systeem maakt FIFA 11 sowieso al een stuk dynamischer.

Wat ook voor extra dynamiek zorgt, is de verbeterde kunstmatige intelligentie. EA Sports wil hiermee een realistischere ervaring bewerkstelligen. En dat gaat dan om kleine dingen. Zo zal een keeper eerder naar een bal springen of rennen, en wacht hij niet af tot de bal op een bepaald punt aan komt rollen of vliegen. Spitsen zullen actiever meerennen naar voren en tijdens corners komt het wel eens voor dat ze bij de eerste paal gaan staan springen (om de keeper af te leiden bijvoorbeeld) wanneer de bal voorbij suist en op de tweede paal afgaat. De verdedigers doen actief mee op het middenveld en weten niet hoe gauw ze weer terugkomen wanneer de bal naar achter wordt geschoten. Zeker wanneer je op doel staat, kun je dit goed zien gebeuren.

Keepen
Want daar pronkt FIFA 11 mee: de Be a Goalkeeper-mode. Voor het eerst in de FIFA-serie is het mogelijk om de rol van Edwin van de Sar op je te nemen en de held van de wedstrijd te worden (of juist de sukkel). EA Sports heeft geprobeerd ook deze ervaring zo realistisch mogelijk neer te zetten en dat is gelukt. Je moet anticiperen op wat de bal gaat doen en dat is best moeilijk. Soms maakt een speler een schijnbeweging en ga je gigantisch de mist in, terwijl je een andere keer de bal van mijlenver ziet aankomen. Je rol als keeper is zo belangrijk dat je een wedstrijd kan maken of breken. Helaas is het lang niet altijd zo spannend. Wel wanneer er veel actie bij jouw net is, maar anders sta je je stierlijk te vervelen. Maar dat hoort weer bij het realisme, natuurlijk. Om die saaie momenten te overbruggen, kun je naar je teamgenoten schreeuwen wanneer ze moeten passen of schieten. En net zoals in een echte wedstrijd luisteren ze niet altijd, waardoor je het gevoel hebt dat je voor niets die knopjes indrukt.

Met de toevoeging van de goal keeper als speelbare veldspeler kunnen we eindelijk met elf man tegen elf andere mensen online voetballen. Hoewel dat een fantastisch idee is op papier, iedereen heeft zijn rol, sta je in de praktijk ook hier vaak te niets te doen. Te wachten op de bal. Je rent wel mee, maar er wordt niet naar je gepasst. Het is geen slecht uitgewerkt onderdeel, het kan gewoon niet anders. Het is het logische vervolg van de vastgestelde voetbalregels. Maar het teamgevoel is wel aanwezig. Wanneer je maar op één positie staat, heb je een duidelijke verantwoordelijkheid die merkbaar is wanneer je wél de bal aangespeeld krijgt. Je houdt er een haat-liefde-relatie aan over.

Grafisch ziet FIFA 11 er weer beter uit dan zijn voorganger. Omdat een handvol spelers nu lichaamsdeel voor lichaamsdeel is opgebouwd, bewegen zij ook natuurlijker. Daarnaast zijn de spelers voorzien van extra animaties na het scoren. De bekendste is misschien wel Suarez' vingertjespistool, die je zelf kunt ‘activeren' na het scoren. De commentatoren leveren nog altijd kritiek en uiten hun lof en het lijkt goed op de acties op het veld aan te sluiten, met hier en daar een uitzondering op de regel. Wat enorm tof is qua muziek, is de mogelijk om je eigen liedjes in te laden. Zo kan je You Never Walk Alone bij Feyenoord plaatsen wanneer ze op het veld komen. Of je laat het publiek een specifiek nummer zingen. Zolang het op je harde schrijf staat, kan FIFA 11 het gebruiken.

Game Face
De Game Face-feature is verbeterd en, alhoewel nog in beta-vorm, dat is te merken aan het geleverde resultaat. Wanneer je je eigen foto uploadt en plakt over het digitale gezicht van de dummy, dan valt al snel op hoe eng de gelijkenissen zijn. Helaas vallen alle details weg als je hem op de Xbox 360 downloadt en op je zelfgemaakte speler plakt, want je ziet hem dan alleen nog van ver af. Ook moet je het doen met alleen mannen, dus vrouwen kunnen dat als een probleem ervaren.

Is FIFA 11 nou beter dan 10? Ja, hij is beter. De toevoeging van Personality+ en de Be a Goal Keeper mode zijn de meest noemenswaardige onderdelen die een nieuwe aankoop rechtvaardigen. Daarnaast worden de teams, mits aangesloten op het internet, constant opnieuw geüpdatet met eventuele veranderende opstellingen. Kenners zullen de gameplay-tweaks ongetwijfeld opmerken en nieuwkomers kunnen genieten van negentien jaar innovatie in het voetbalgenre. This one goes up to eleven. Nou ja, figuurlijk dan.

Cijfer
+ Zelf keepen
- Op één positie staan is soms saai