CD: Backstreet Boys - This Is Us

Stonden ze in 1996 voor het eerst zelf nog als puber op het podium, ondertussen hebben een aantal van deze heren zelf kinderen. Na een flink aantal platina platen en solo projecten zijn bijna alle mannen van de Backstreet Boys weer bij elkaar gekomen voor hun zevende album This Is Us. Kevin heeft zich als enige niet bij de rest gevoegd en stapte in 2006 uit de boyband. Is het een gemis? Of kunnen ze het prima zonder de vijfde man?

Tussen Unbreakable en This Is Us zit bijna twee jaar. Is dat lang tussen albums in? Ja, voor een actieve boyband misschien wel, maar voor deze heren niet echt. Het is zelfs niet echt verrassend te noemen, want tussen Unbreakable uit 2007 en Never Gone zat ten slotte ook twee jaar ruimte. Genoeg over de historie van deze heren, laten we eens kijken of ze het niet ondertussen verleerd zijn.

Het album bestaat uit 12 nieuwe tracks waarvan de eerste track op de cd ‘Straight Through My Heart’ in augustus van dit jaar als single is uitgebracht. Heel veel geluk heeft dit nummer de mannen nog niet gebracht, want de track is nog in geen enkele hitlijst omhoog gekomen. Misschien toch niet zo’n goede keuze geweest om uit te brengen als eerste single. ‘Straight Through My Heart’ heeft wel de typische Backstreet Boys sound. Het ruwe stemgeluid van AJ en zwoele geluid van Nick komen zoals gewoonlijk weer boven de rest uit. Misschien was ‘Bye Bye Love’ een betere optie als eerste single geweest. Deze popachtige danstrack maakt het de luisteraar stiekem nog best heel moeilijk om stil te blijven zitten. ‘All of Your Life’, die er direct achteraan komt, lijkt wel heel erg op zijn voorganger. Naast de standaard sound die we van de mannen gewend zijn zitten er ook wel een aantal tracks bij die je je in eerste instantie niet verwacht van deze boyband. ‘If Knew Then’ en ‘She’s a Dream’ zijn R&B mummers. Zeer frisse en prettige tracks om naar te luisteren na al die boyband–achtige pop tracks. ‘PDA’ en “Masquerade’ vallen weer meer onder het mom van dance, met hun Lady GaGa-achtige intro’s vallen ze zeker wel op tussen de rest van de nummers. ‘Helpless’ mag als zeer waardige afsluiter ook zeker nog even genoemd worden. Dit nummer is een samenwerking met Pitbull, die op dit moment een grote hit heeft met ‘I’m in Miami Bitch’.

In de luxe editie van het album worden de fans nog even getrakteerd op een dvd met een aantal live nummers van een concert in Londen. Hier vinden we niet beeldmateriaal van de This is us-tour, maar oldies zoals ‘The Call’, ‘Everybody’ en ‘I Want It That Way’. Deze clips zijn goed voor 20 minuten kijkplezier.

Om eerlijk te zijn waren we nogal bang dat dit weer een typisch gevalletje boyband-cd zou zijn. Veel pop met zwoele stemmen met weinig inhoud. This Is Us is een zeer gevarieerd album geworden wat niet alleen bestaat uit de sappige boybandtracks. De heren doen ons verrassen met R&B en dance-achtige tracks. Missen we de vijfde man in het verhaal? Nee, totaal niet, deze vier mannen kunnen het prima af zonder Kevin als je het ons vraagt. Ook zijn ze zeker nog niet uitgerangeerd, er zit nog genoeg pit in om voor de zoveelste keer van een lading jonge meiden de harten te veroveren. Ondanks dat het best lekker klinkt zijn wij gestopt met zwijmelen om de mannen. Desalniettemin zeker 3,5 ster waard.

Tracklist

Disc 1
1. Straight Through My Heart