Special: Duran Duran Collection

Door met Arena. De film begint met een mysterieuze voice-over, die vertelt over een dokter die de Aarde wil overnemen. Na 3 'eons' zijn er vanuit de ruimte signalen gekomen dat deze dokter terug is. Het is zaterdag, 20:00 uur, Oakland, Californië. Na een schokkende montage met angstaanjagende beelden stort er een buitenaards schip neer. De bandleden van Duran Duran, verkleed als buitenaardse wezens, lopen door een 'technologisch hoogstaande' fabriekshal. Na deze volslagen idiote introductie begint het nummer 'Is There Something I Should Know'.

Onder leiding van regisseur Russel Mulcahy (director van de film Highlander) is de registratie in elkaar gezet. Het gehele concert is opgenomen met goede professionele camera's, wat de beeldkwaliteit zeer ten goede komt. Het optreden van Duran Duran in Oakland is zeer goed te noemen... Maar in vergelijking met voorganger Hammersmith '82! is de montage en de algehele uitwerking van deze registratie verschrikkelijk.

Ik kan niet anders zeggen dan dat de filmische introductie, tussenstukken en conversaties tussen de buitenaardse wezens ontzettend storend zijn. De meest idiote beelden schieten voorbij, het geluid van Duran Duran wordt vernacheld door ruimteschipeffecten, voice-overs en andere geluiden. Na enkele nummers luisteren doolde er een enkele zin door mijn hoofd. "Wat de FOK! is dit."

Volslagen absurdistisch, maar het optreden van Duran Duran is wel weer goed. Na enkele nummers wil je eigenlijk niet meer verder luisteren, want er is geen minuut dat je goed kunt luisteren naar het optreden of je wordt gestoord door iets of iemand. Het is voor die tijd misschien wel 'state of the art' of helemaal in om iets als dit te doen, maar nu zie je dat het verschrikkelijk gedateerd is en men er tegenwoordig moeilijker naar kan kijken. En ik ben niet de enige die zit met dit probleem. Als kleine test heb ik de dvd ook aan andere mensen laten zien. Zij kwamen echter niet verder dan drie of vier nummers, waarbij ik met veel moeite het wél tot het einde redde.

Ook de extra's zijn niet om over naar huis te schrijven. Zo kun je bijvoorbeeld kijken naar een 'Arena Video Mix'; je ziet de nummers zoals live gespeeld, maar toch hoor je een studionummer onder de montage. Wel grappig is het achter de schermen-materiaal van de tussenfilmpjes en andere stukken in Arena. Je kunt zien hoe de kostuums zijn gemaakt, de opnamesessies met O'Shea en het instuderen van de choreografie van de dansers in de desbetreffende tussenfilmpjes. Ook is er een stukje te zien waar de complete set aan gort wordt geblazen. Tenminste, dat is wat de bandleden zelf aankondigen. Een paar kleine ontploffinkjes later zie je eigenlijk weinig verschil met hoe het eerst was, naast enkele missende decorstukken. Er is ook een interview met Simon LeBon waar hij praat over de 'concertfilm', waarin hij zegt dat Duran Duran-video anders wilde zijn dan de meeste videoclips van die tijd. "De meeste artiesten maken clips die gelijk zijn aan de tekst die wordt gezongen." Och, anders is Arena zeker.

Naast een setlist van tien nummers zit er in de tussenstukken een kleine 'easter egg' verstopt. Acteur Milo O'Shea speelt zijn rol als dr. Durand Durand in deze concertregistratie nogmaals. Eerder deed hij dit in de film Barbarella, met onder andere Jane Fonda. Van deze film zien we ook af en toe beelden.

IMAGE

Mijns inziens is dit één van de verschrikkelijkste concerten waar ik ooit naar heb gekeken op dvd. Het mag dan gaan om de 'leuke' beelden of effecten, maar in mijn ogen is een goed gefilmd optreden volledig verknald door een hoop troep waardoor je niet goed en fijn naar een nummer kan luisteren. Misschien dat jij het leuk vindt om te zien en luisteren, maar het is zeker niet voor mij weggelegd.

Label: EMI Releasedatum:September 2009
Waardering: Waardering extra's:

De website van Duran Duran