Special: Duran Duran Collection

Na het verschrikkelijke wanproduct Arena is het nu tijd voor Sing Blue Silver: 1984 Tour Documentary, met een niet erg speciale titel.

Een tour van 79 dagen, 18.000 mijl gereisd door Canada en de Verenigde Staten, met 51 optredens in 43 steden voor ruim 554.000 mensen. Kijk, dat zijn nog eens cijfers. Dit soort informatie kun je onder in beeld lezen, waar af en toe leuke feitjes voorbij komen. Maar waar de documentaire voornamelijk om gaat, is het leven van Duran Duran in die 79 dagen op de weg. En als iets leuk is, is het wel te zien wat er backstage allemaal voor gedonder is.

Leuke gesprekken tussen de technici onderling, een pissige productiemanager, het onderlinge geklooi en de soundchecks zijn de gebeurtenissen van de dag. En door middel van deze camera kun je ook zien wat voor verschrikkelijke chaos het is voor en tijdens een concert. Fans worden tegen deuren verdrukt door de menigte, oorverdovend gegil van vrouwelijke fans die rennen, duwen, beuken en over elkaar heen springen om zo dichtbij vooraan te komen. De vriendjes van deze dames kijken regelmatig met een 'haal me hier vandaan'-blik rond.

De heren zelf blijven, naast de chaotische situaties, zeer kalm en rustig. Voor het optreden wordt er nog op een arcademachine gespeeld, de gebruikelijke grappen en grollen worden uitgehaald en dan is het eindelijk tijd om te spelen. Al tijdens het eerste nummer worden platgedrukte, flauwgevallen en half-bezwijkende fans weggetild door de beveiliging. Beelden die je zo goed als nooit ziet bij een andere concertregistratie.

Waar Hammersmith '82!' en Arena niet aan konden tippen qua beeld en montage, is het in Sing Blue Silver zeer strak gedaan. Scherpe beeldkwaliteit, goed geluid en top camerawerk, afgewisseld met 'rampzalige fanmomenten'. De documentaire laat zien dat Duran Duran ook gewone mensen zijn. Ze eten, drinken, grappen en leven ook als normale mensen, iets wat vele fans soms lijken te vergeten. Ik zou zeggen; gewoon een keertje de dvd kijken. Eindelijk een goed beeld van vóór en achter de schermen bij Duran Duran.

Tracklist:

1. Intro
2. Press Conference