Dead Man Down

Een film met Colin Farrell en Noomi Rapace, van de regisseur van de eerste Millennium-film. Dat klinkt als het recept voor een leuke avond vermaak… Toch? Hoe is Dead Man Down geworden?

Het leven van Victor staat volledig op zijn kop als er geheel onverwachts een aanslag op zijn gezin plaatsvindt. Zijn vrouw en dochter overleven het niet en Victor jaagt vanaf die dag op de daders. Niet geheel door toeval komt Victor in contact met de criminele Alphonse (Terence Howard). Ondertussen komt Victor ook in contact met zijn mysterieuze Franse overbuurvrouw Beatrice (Noomi Rapace), een slachtoffer van een auto-ongeluk die haar woede hierover nog geen plek heeft kunnen geven. Het nieuwe criminele leven van Victor en de wraakzucht van zowel Victor als Beatrice, brengt de twee dichter bij elkaar. Hun relatie ontwikkelt zich tot een brute vergeldingsmissie waarbij niemand gespaard wordt.

Vrije val

De eerste minuten van de film zijn interessant. Victor legt iemand om en Beatrice heeft er een video van gemaakt. Zij bedreigt Victor hiermee en eist dat hij de destijds dronken bestuurder van haar ongeluk vermoordt, anders stapt ze naar de politie. Vanaf hier start een speciale band tussen Victor en Beatrice die een van de twee hoofdlijnen uitzet. De andere lijn is de solomissie van Victor die wraak zoekt voor de moord op zijn gezin.

Noomi Rapace laat weinig bijzonders zien met de film Män som hatar kvinnor (Millennium: Waarom mannen vrouwen haten) in het achterhoofd. Ook deze keer speelt ze een enigszins verknipte vrouw op een moordpad met een geschiedenis. Het is ook niet zo gek dat haar rol in Dead Man Down zoveel lijkt op de Zweedse film: beiden hebben namelijk dezelfde regisseur. Dit is ook te merken in de manier van filmen. Vele shots zijn duister, niet allemaal even recht en er wordt gespeeld met schaduwen van voorwerpen en personen.

Waar Dead Man Down op teert zijn de grote namen die allemaal een goede voorstelling weggeven. Zo is Colin Farrell overtuigend als de bijna suïcidale Victor, Noomi Rapace laat zien dat Beatrice van binnen en buiten is beschadigd door haar verleden en Dominic Cooper geeft Darcy een harde en duistere kant mee. Toch is dit het enige dat de film overeind weet te houden. Natuurlijk hoort een neo-noir thriller, hoe de film in de markt is gezet, langzaam op gang te komen en (vaak meerdere) twists te hebben.

In dit geval begint Dead Man Down interessant en het lijkt in de duistere sferen op te bouwen naar een sterke climax, maar niets is minder waar. Wat volgt zijn enkele zeer flauwe en soms veel te makkelijke plottwists waar je weinig van snapt of van wil snappen. Voeg deze twists toe aan een verhaal waar zelfs voor een neo-noir veel te weinig vaart in zit en je hebt een film die moeilijk te bekijken is. De sfeer waar de film zo sterk mee lijkt te beginnen wordt naarmate de film vordert afgebroken en eindigt in een typisch, actievol, Amerikaans einde waar je in alle eerlijkheid niet op zit te wachten.

Er mag dan wel weinig mis zijn met de acteurs, de actie en de sfeer maar wel met het totaalplaatje. De spanning is ver te zoeken en het zal je weinig interesseren of Victor en Beatrice het einddoel halen of niet. Zeer spijtig, dit hoort toch een van de drijfveren van Dead Man Down te zijn. Conclusie? Alleen kijken als je weinig te doen hebt en je graag naar de bioscoop wilt gaan. Meer ook niet.