Halo Wars

Dit betekent echter niet dat het spel helemaal geen diepgang kent. Units zijn namelijk meerdere keren te upgraden waardoor hun rol grondig kan veranderen. Zo zijn de standaard Marines niet zo heel sterk. Met de eerste upgrade komt er echter per unit een Marine bij, bij de tweede krijgen ze RPG\\\'s in plaats van granaten en bij een derde upgrade zit er een Medic in het team die na afloop van een veldslag de eenheid weer op sterkte brengt. Het jammere aan deze \\\"tech-tree\\\" is echter wel dat de updates na elkaar komen, er kan niet gekozen worden om een bepaalde richting op te gaan met een unit en een andere mogelijke kant van ontplooiing te negeren.

Maar ondanks al deze verhalen over de gameplay heb ik nog niets verteld over hoe het spel nu speelt! De missies zijn in ieder geval vrij gevarieerd, van getimede missies en standaard \\\"bouw-een-basis-en-maak-de-vijand-af\\\"-missies tot wat originelere, zoals een missie waarbij je continu op je hoede moet zijn of je wel uit het zichtveld van een super Scarab blijft. De game speelt zich, zoals al eerder genoemd, voornamelijk af in wat kleinere gevechten tegen vaak gemengde groepen vijanden. Er zijn in ieder level altijd secundaire doelen, evenals verstopte kratten met daarin informatie over de Halo-tijdslijn en de bekende Skulls zijn ook terug.

Maar als puntje bij paaltje komt is Halo Wars niet echt bijzonder leuk om te spelen. Gebrek aan defensie betekent dat je altijd op je hoede moet zijn dat je basis niet intussen kapotgelopen wordt, getimede missies gaan enorm frustreren door toch een relatief gebrek aan controle in vergelijking met de PC en de vijftien missies waar de game uit bestaat zijn niet alleen wat magertjes maar belichamen ook alleen maar de mensen, de Covenant zijn alleen in skirmish speelbaar.

Skirmish is tegen de bots eigenlijk niet zo heel erg leuk, het spel bezit te weinig mogelijkheden voor verschillende tactieken waardoor het vaak neerkomt op rushen tot je een ons weegt. De toevoeging van verschillende leiders is wel leuk, maar voorkomt het gebrek aan tactieken helaas niet. Het komt vaak neer op een verschil tussen veel niet-geupgrade units tegen weinig wel-geupgrade units.

Nu is het zeker geen slecht spel, ook qua presentatie zit het spel best ok in elkaar. De tussenfilmpjes zijn prachtig, het geluid met de bekende (maar toch weer anders klinkende) deuntjes is goed alleen stellen de graphics wat teleur. Animaties zien er prima uit, maar er kan zowel niet ver genoeg uitgezoomd worden naar mijn smaak als ingezoomd. Volledig uitgezoomd mis ik nog steeds wat overzicht dat ik graag zou willen hebben en volledig ingezoomd mis ik het gevoel om echt middenin de actie te zitten. Nu is de kwaliteit van de graphics er ook niet naar om echt tussen de eenheden rond te lopen, een gemiste kans.

<\/center>