Paradise

Benoit Sokal is een begrip voor adventure-liefhebbers. Zijn games spelen zich altijd af in prachtige werelden, bevolkt met mysterieuze dieren en vreemde planten. In het in 1998 verschenen Amerzone speel je een journalist die een oude man interviewt die beweert dat een ei van een witte vogel, ooit gestolen uit een Zuid-Amerikaans oerwoud, nog kan uitkomen mits het terug wordt gebracht naar de Amerzone. De lokale bevolking is afhankelijk van de witte vogels. Uiteraard krijg jij de taak het ei terug te brengen en een lange tocht door prachtige en bizarre locaties volgt.

De beide Syberia-delen vertellen het verhaal van de jonge advocate Kate Walker. In verband met de overname van een bedrijf moet ze met een excentrieke oude dame gaan praten, de eigenaresse van een speelgoedfabriek. Bij aankomst blijkt de dame in kwestie overleden te zijn en Kate moet op zoek naar de enige overgebleven erfgenaam: de broer van de eigenaresse. Bij je zoektocht word je bijgestaan (en gehinderd) door een automaton genaamd Oscar.



Syberia

Toen Microïds werd opgekocht door UbiSoft richtte Benoit zijn eigen studio White Birds Productions op. Het eerste spel dat door White Bird Productions gemaakt wordt is Paradise. White Birds Productions maakt naast games ook strips, films en audio-visuele producties. Tegelijkertijd met de game Paradise is er ook een stripverhaal uitgekomen dat zich afspeelt in dezelfde wereld. Er zijn inmiddels twee nieuwe games aangekondigd: Aquarica en Sinking Island. In Aquarica wonen mensen op de rug van gigantische walvissen die decennia-lang doodstil in een baai liggen. Eens per eeuw trekken de walvissen echter naar de NoordPool om te paren... Rond dit gegeven worden tegelijkertijd een film en een game ontwikkeld. Sinking Island is een detective-verhaal rond een moord op een eiland waar het stijgende waterpeil iedereen zorgen baart.

Toen Paradise aangekondigd werd keken veel fans reikhalzend uit naar de datum dat het spel eindelijk in de winkel zou liggen. Er kwam heel weinig informatie vrij vanuit White Birds en het duurde lang voor er een uitgever gevonden werd. Ook daarna bleef het relatief stil. Paradise zou over een meisje en een luipaard gaan, en zich afspelen in Afrika. Er verschenen achtereenvolgens een website over het (niet-bestaande) koninkrijk Mauranië en de website van het spel zelf maar ook die werden niet bijgewerkt.


Paradise

Fans van de Sokal-games, waaronder ik, wachtten ongeduldig af. Deze maand was het dan eindelijk zo ver. En uit de grond van mijn hart zeg ik nu dat ik veel liever nog een half jaar langer had willen wachten...