Boek: Luis Leante - Hoeveel ik van je hou

De oorspronkelijke titel klinkt een stuk warmer en zwoeler: Mira si yo te querré. Wij moeten het doen met de vertaling, Hoeveel ik van je hou. Zo zie je maar weer dat taal zo anders over kan komen, maar laten we dan maar vooral naar de inhoud van het boek van Luis Leante (1963) gaan kijken.

Hoe diep zit liefde?
Wanneer de Spaanse arts Montse Cambra een foto van haar allereerste grote liefde, Santiago San Roman, terugvindt, met wie ze in 1974 een relatie heeft gehad, komen de herinneringen aan die tijd boven. Herinneringen die ze terug wil halen en ze besluit op zoek te gaan naar deze liefde, van wie zij een dochter heeft die inmiddels is overleden. Een reis die niet zonder gevaar zal zijn, zoals al snel zal blijken. San Roman heeft zich destijds bij het vreemdelingenlegioen aangemeld en haar ouders hebben haar voorgehouden dat hij is overleden. Dit blijkt niet zo te zijn. Tijdens haar zoektocht komt ze terecht bij een vluchtelingenkamp in de Sahara. Montse wordt gekidnapt als ze op zoek gaat in het oorlogsgebied waar ze San Roman hoopt te vinden. Ze weet niet of ze hier levend uit zal komen.

Het verhaal rond San Roman kent zo zijn eigen problemen. Nadat hij is gedeserteerd uit het legioen wordt hij als landverrader gezien door zijn vermeende vriendschap met de locale Saharawi's. Dit levert zo zijn moeilijke en gevaarlijke momenten op. Ook hij vreest voor zijn leven. De grote terugkerende vraag in het verhaal is dan ook of de geliefden elkaar ooit zullen vinden, of dat zij voortijdig, door elk hun eigen omstandigheden, om het leven komen.

Bewezen talent
Voor dit boek won Leante één van de belangrijkste Spaanse prijzen in de literatuur, de Premio Alfaguara de Novela 2007. Eerder viel hij ook al in de prijzen met verschillende andere werken. Hij is niet alleen romanauteur, maar schreef tevens diverse verhalenbundels, theaterstukken, gedichten en essays. Daarnaast heeft hij twee kinderboeken uitgebracht, een opmerkelijk maar leuk uitstapje. Een veelzijdig schrijver dus.

Hoeveel ik van je hou is een mooi liefdesverhaal. Al is de basis niet bijster uniek en origineel (vrouw op zoek naar grote liefde), de uitwerking getuigt van talent. Het vermogen om beeldend te schrijven zit Leante in het bloed. Hij weet pakkend de omgeving en de personages over te brengen op de lezer. Hij maakt je onderdeel van het verhaal, weet betrokkenheid te genereren. Dit maakt het moeilijk het boek weg te leggen, en zorgt ervoor dat het een pageturner wordt, een term die we normaal vooral bij spannende boeken gebruiken. Het Spaanse temperament en de zuidelijke passie stralen van dit boek af. Een warm liefdesverhaal met opmerkelijke wendingen. Een goede opbouw zorgt voor de juiste spanningsboog. Deze opbouw wordt gekenmerkt door het steeds afwisselen van de verhalen rondom Montse en San Roman, met telkens weer de overkoepelende vraag of de twee ooit bij elkaar zullen komen. Hoeveel ik van je hou is zeker een aanrader en het is uitkijken naar een opvolger van dit boek, want deze Spaanse auteur mag zeker meer boeken laten vertalen naar het Nederlands.

Uitgever: Querido ISBN: 978 90 2143 521 3 Pagina's: 272

Kijk voor meer boeken in Boeken.