Boek: Clare Longrigg - Capo di Capi

Bernardo Provenzano is één van de machtigste maffiabazen van de afgelopen decennia. Zo'n persoon nodigt enorm uit om een biografie over te schrijven. Dit dacht ook schrijfster Clare Longrigg. Zij schreef al eerder boeken over de maffia zoals Maffiavrouwen en No Questions Asked. Nu komt zij met haar biografie over 'Binnu', de bijnaam van Bernardo. In Capo di Capi zet zij een accuraat en duidelijk verhaal neer van het leven van deze maffiagangster. De maffia lijkt vaak iets te zijn dat je alleen in films tegenkomt, niets is echter minder waar. De maffia is een nog altijd levende 'levenswijze' die in Italië iedere dag zijn macht laat gelden.

Bernardo Provenzano is sinds de jaren '50 actief betrokken bij de maffia en weet zich uiteindelijk op te werken tot één van de machtigste bazen binnen de clan genaamd 'Cosa Nostra'. Toen hij in 2006 werd opgepakt door de Italiaanse politie was hij al ruim 43 jaar op de vlucht. Geruchten dat hij al jaren dood zou zijn, deden de afgelopen decennia de ronde, maar in april 2006 blijkt hij toch nog springlevend te zijn. Vanuit een klein, armoedig herdershutje leidde Bunni, zijn maffia-bijnaam, de Cosa Nostra met harde hand. Als jonge jongen werd hij niet slim genoeg geacht om een hoge functie binnen de organisatie te bekleden, maar hij bewees het tegendeel en volgde zeer succesvol zijn voorganger Riina op.

In Capo di Capi schetst Longrigg een zeer oprecht en open beeld van de maffia en één van zijn grootste en machtigste bazen. Wat voorop staat in haar biografie, en wat hem af doet wijken van menig ander boek over de maffia, is dat zij haar hoofdpersoon zeer serieus neemt. Niets Hollywood-achtige taferelen, maar een heel reëel beeld van een man die naast maffiabaas ook nog vader van twee zonen is. Waar boeken als 'The Godfather' vooral een romantisch beeld van de organisatie wegzetten, laat Longrigg zien hoe het échte maffialeven eruit ziet. Het boek is een aangename verrassing binnen het genre van de biografie en het subgenre van de maffia. Zeer de moeite waard om te lezen.

Fascinatie
Het is vooral de fascinatie die Clare Longrigg heeft gedreven om verschillende boeken over de maffia te schrijven. Deze interesse heeft zij opgedaan tijdens haar allereerste bezoek aan Sicilie, op 18-jarige leeftijd. Naast schrijfster werkt zij als verslaggeefster voor The Guardian. Uit al haar boeken is duidelijk op te maken dat zij inmiddels een deskundige is op het gebied van de maffia en dat het vooral haar goede contacten binnen de onderwereld zijn die haar helpen deze verhalen op te tekenen.

Uitgever: Meulenhoff ISBN: 9789029079631 Pagina's: 352