CD: Sweet Coffee - Naked City

Het Belgische Sweet Coffee levert met Naked City inmiddels hun derde album. De groep bestaat uit Patrick Bruyndonx, Raffaele Brescia en Bibi Diabokua. Tussen het opnemen van albums staan ze veel op het podium en Sweet Coffee heeft dan ook een goede livereputatie. Dit album wordt geleverd in een prachtig digipack, inclusief songteksten. Kwik, Kwek en Kwak zouden hier erg blij van worden.

Sweet Coffee – Naked City

De intro van deze cd begint met een lichte 4/4 bas. Als snel komen de warme klanken je tegemoet. Een zuigende groove wordt opgebouwd uit een lage en repeterende synth, tikkende percussie en een pianoloopje. In combinatie met de woorden:

I want you to go deep
find your own belief
I want you to go deep
find your own relief

weet je dat dit een album vol klasse gaat worden. Niets is overhaast, geef je over en alles komt goed. Hierna volgt het titelnummer van het album, waarin de toon gelijk wordt gezet. Dit is onvervalste deephouse. Hoewel de sample van de akoestische gitaar in eerste instantie wat uit de toon valt, is het juist deze sample die het nummer zijn frisheid geeft. Het volgende nummer, Downtown, begint met een lekkere broken beat om later over te vloeien in deephouse.

Ghost in Your Heads is de vijfde track op dit album, en het is een heerlijk lounge-nummer. De vocals door Bibi, aangevuld met de subtiele raps van Mista geven dit nummer een heerlijke, donkere vibe. Things You Do heeft stevige latin-invloeden, in combinatie met de strings die er op het einde bij komen is dit een heerlijk nummer om een avondje clubben mee op te starten. What`s Up With That is een pleidooi voor house muziek en alles wat er cliché aan zou zijn. (Saxofoon, iemand?) Hier wordt een geweldig statement gemaakt! Na Never Better, een regelrechte house track, bouwt het album lekker af met nog een viertal lounge tracks. Hiervan is Dear God veruit de beste. Hoewel de rauwheid wat achterwege blijft is een vergelijking met Massive Attack hier zeer op zijn plaats!

Sweet Coffee

Dit album duurt iets meer dan een uur, maar het smaakt naar meer. Zeker in deze onstuimige herfstdagen. Sweet Coffee slaagt erin om een sound neer te zetten die het midden houdt tussen jazz, lounge en deephouse. Hun variant op het genre ligt bijzonder lekker in het gehoor en de muziek straalt een enorme hoeveelheid warmte uit. Deze cd is perfect geschikt voor in de huiskamer, maar ook in een chill-out. De ideale balans tussen deephouse en lounge.

Tracklist

1. Intro (Go Deep) (2:28)
2. Naked City (4:11)