CD: Two Lone Swordsmen - Wrong Meeting II

Wrong Meeting was een gelimiteerde LP boxed-set die alleen via mailorder te bestellen was. Nu is er Wrong Meeting II, het tweede album van Two Lone Swordsmen in 2007. Dit gewoon verkrijgbare cd'tje bevat negen nieuwe nummers van het duo Andrew Weatherall en Keith Tenniswood. Het is het twaalfde album van TLS sinds hun oprichting in 1996. De eerste jaren van hun bestaan gaven ze in eigen beheer uit bij Emissions Audio Output, een label dat gerund werd door Weatherall. Maar bij het grote Warp Records hadden ze veel meer kansen.

Tal van instrumenten
Weatherall startte zijn carrière in de underground house clubs, maakte naam met onder andere zijn werk met de band Primal Scream en vele andere artiesten. Ook was hij een aantal jaar actief in het techno Sabres of Paradise. Toen dat ter ziele ging, was er ruimte voor Two Lone Swordsmen. Keith Tenniswood valt wat minder op naast Weatherall, maar heeft een even groot aandeel in de muziek en is naast TLS ook aardig actief in het elektrowereldje onder de naam Radioactive Man. Weatherall en Tenniswood zijn beiden vocaal te horen op Wrong Meeting II en bespelen tal van instrumenten op de cd. Met behulp van een handjevol gastmuzikanten hebben ze negen leuke elektronische dansrocknummers geproduceerd.

Dansbare nummers
In een rijke combinatie van rockgitaren, een lekkere bas, funky elektronische geluidjes en sombere zang start 'Mountain Man'. Het heeft een hypnotiserend ritme, dat door de eentonige zang nog versterkt wordt. Het opzwepende 'Shack 54' is grotendeels instrumentaal en heeft een vette bas als rode lijn. Na het wat saaiere 'Glories Yesterday' is ook 'Blue Flames' niet zo spannend. Als in 'The Ghosts of Dragstrip Hollow' de blazers beginnen, waan je je even in 'A Little Less Conversation' van Elvis in de JXL-versie. De cd eindigt met een vrolijk en bijna country klinkend 'Hey Deborah Anne' en het lange, chaotische 'Lose Control of Yourself'. Wrong Meeting II is een leuk album, met erg dansbare nummers, die tussen de rock en elektro hangen. De cd krijgt drie sterren, maar als ik op de dansvloer stond, zouden dat er wellicht vier zijn. Als puur luistermuziek is het een tikje minder boeiend.

Label: Rotters Golf Club Releasedatum: 22 juni 2007