Boek: Philip Pullman - Ik was een rat

'Ik was een rat.' Dat is alles wat het jongetje zegt wanneer hij op een koude avond aanklopt bij het oude echtpaar Bert en Sjaan. Verbaasd, maar ook bezorgd, neemt het echtpaar hem in huis en geven ze hem te eten. Zo begint het spannende en grappige verhaal van meesterverteller Philip Pullman, die al veel succesvolle jeugdboeken op zijn naam heeft staan.

Bert en Sjaan, die zelf tot hun spijt nooit kinderen hebben gekregen, geven het jongetje de naam 'Kareltje' en leren hem zich netjes te gedragen. Kareltje weet niet waar hij vandaan komt, dus nemen Bert en Sjaan hem mee naar het weeshuis en het politiebureau. Maar niemand weet iets van een vermist jongetje af en stiekem toch wel een beetje blij besluiten Bert en Sjaan Kareltje op te voeden als hun eigen zoon. Maar het nieuws van een jongen die beweert een rat te zijn verspreidt zich al snel en op een dag wil de hoffilosoof van de koning Kareltje een paar vragen stellen in het paleis. Kareltje schrikt echter zo van de kat van de filosoof dat hij het raam uit springt en wegrent. Hij belandt zo in de ene belabberde situatie na de andere, waarbij er steeds misbruik van zijn onschuldige karakter gemaakt wordt. En net als Kareltjes situatie uitzichtloos lijkt, is daar de kersverse lieftallige prinses, die misschien wel meer met Kareltje te maken heeft dan men zou vermoeden.

Het verhaal van Ik was een rat vindt zijn oorsprong in een bekend sprookje, zo blijkt aan het eind van het boek. Op een onschuldige en grappige manier worden de belevenissen van Kareltje verteld, die tijdens zijn vluchtpoging heel wat excentrieke personen ontmoet. Een roddelblad dat de gebeurtenissen rondom de 'Ratjongen' op de voet volgt, voorziet in volslagen overdreven commentaar. Dit is te lezen in krantenknipsels die door het boek heen verweven zijn. Dit alles is voorzien van illustraties van Harmen van Straaten, die een mooi beeld geven van de groezelige en grappige sfeer van het verhaal. Gelukkig wordt het verhaal niet echt onderbroken door deze krantenknipsels en illustraties, ze zijn juist een verrassende aanvulling. Voor de doelgroep (vanaf 8 jaar) is dit boek een hele leuke aanrader.

Philip Pullman (1946) werd geboren in Norwich. Hij studeerde Engels in Oxford en werkte lange tijd als docent. Hij schreef een twintigtal boeken, voornamelijk voor de jeugd. Zijn werk werd met diverse prijzen bekroond, onder andere met de Guardian Children's Fiction Award en de prestigieuze Whitbread Award. Meer informatie over deze auteur is te vinden op zijn website.

Uitgever: Unieboek ISBN: 9789000037421 Pagina's: 160