CD: Norah Jones - Not Too Late

Na haar twee voorgaande cd's 'Come away with me' (2002) en 'Feels like home' (2004) is er nu eindelijk de langverwachte opvolger: 'Not too late'. Veel reviews over deze nieuwe Norah Jones-cd melden dat ze enkel een cd heeft gevuld met meer van hetzelfde. Nu ben ik het daar niet mee eens, want deze cd laat wel degelijk nieuwe dingen horen, maar al was het wel zo: Good! Want Norah Jones is geweldig.

Het eerste nummer Wish I could klinkt inderdaad als de ouderwetse Norah Jones, maar zodra het verukkelijke tweede nummer, Sinkin' soon, uit mijn luidsprekers schalt, leren we een nieuwe Norah Jones kennen. Het lijkt wel een nummer van Tom Waits, maar dat komt vast door die heerlijke trombone. Het is ook wat duisterder dan haar normale nummers. Eigenlijk lijken veel van de songteksten op deze cd wel wat duisterder. De teksten passen goed bij haar slepende stem, die op deze cd hier en daar zelfs een wat harder kantje heeft gekregen. Het hele zoete van Jones is vervangen door een rijker, volwassener geluid met meer lagen. Haar muziek maakt me nieuwsgierig naar de betekenis van die songteksten en dat gebeurt me niet vaak. Meestal boeit het me niet erg wat er exact gezongen wordt, als het maar klinkt.
Het nummer My dear country is een heerlijk pianostuk met een mysterieus klinkende Norah Jones. Het speelse Little room is een grappige afwisseling op het album, met een fluitende Daru Oda (een veelzijdig bandlid in Norahs vaste band).

Norah Jones is vanaf haar jongste jaren bezig geweest met muziek. Die lange aanloop en enorme toewijding betaalde zich uit toen haar eerste album 'Come away with me' alle acht Grammy-nominaties, die het had ontvangen, verzilverde. 'Not too late' is een voortreffelijke opvolger van Jones' eerste twee cd's. We hebben er drie jaar op moeten wachten, maar ik vind het absoluut de moeite waard. Het lijkt wel alsof Jones door haar voorgaande succes een stoot zelfvertrouwen heeft gekregen. Ze klinkt niet meer slechts als een lief meisje met een fluwelen stemmetje. De inmiddels bijna 28-jarige Jones klinkt spannend, speels en sexy. En dat bevalt mij wel.

Overigens komt er eind 2007 een film in de bioscopen terecht met Norah Jones in de hoofdrol en Jude Law als haar tegenspeler. De titel van de film is My blueberry nights. Dat moet een muzikaal spektakel worden.

Label: Blue Note Records Releasedatum: 23 januari 2007