DVD: Een Ander Zijn Geluk

De Vlaams/Nederlandse coproductie Een Ander Zijn Geluk uit 2005 werd in de pers al de Belgische Magnolia genoemd, of in ieder geval een poging daartoe. Het debuut van regisseuse en scenarioschrijfster Fien Troch bestaat inderdaad uit verschillende verhaallijnen, maar zijn veel directer met elkaar verbonden dan in de film van Paul Thomas Anderson. Het heeft qua thematiek meer gemeen met een andere mozaïekfilm, Babel. Communicatie staat ook hier centraal. Over het banale wordt honderduit gepraat, maar wat echt belangrijk is durft niemand te zeggen.

De levens van een aantal gezinnen in het plaatsje Noville worden verbonden door de dood van een kind. Het jongetje wordt in een rivier aangetroffen door de gescheiden moeder Christine (Ina Geerts), maar als de politie arriveert is het lichaam verdwenen. Wanneer ze ontdekt dat er op die plek een kind is overreden zonder een spoor van de dader, begint ze zich schuldig te voelen. Dat wordt nog eens versterkt doordat haar huishoudster de moeder van het overleden kind blijkt te zijn. Om het drama compleet te maken blijft de ex-man van Christine haar stalken en dreigt zich van kant te maken. De buurman Francis heeft plotseling een deuk in zijn auto en de plaatselijke psychopaat gedraagt zicht vreemd als hij over het voorval in de krant leest.

Een Ander Zijn Geluk draait echter niet om wie het heeft gedaan, maar wat voor invloed de dood op een kleine gemeenschap heeft. Francis lijkt net als Christine met een schuldgevoel te zitten, waardoor zijn huwelijk met Ann (Johanna ter Steege) er niet beter op wordt. De meeste personages leven volkomen langs elkaar heen. Er wordt wel gepraat over wat er op de televisie is, geroddeld over dikke mensen, maar de echte emoties worden ingehouden. Vele scènes gaan voorbij zonder enige dialoog. Mede dankzij de wijde lange shots zonder beweging doet Een Ander Zijn Geluk vooral denken aan de Russische of Koreaanse cinema. De ijzingwekkende soundtrack van o.a. David Eugene Edwards (16 Horsepower) versterkt de sfeer van eenzaamheid.

Aan de esthetische kwaliteiten zal niemand twijfelen, helaas wordt het af en toe iets te veel. Het narratief lijdt in bepaalde scènes onder de stilistische kenmerken. Ook de klassieke fout om te veel onderwerpen in één film te proppen is aanwezig. Het is Fien Troch echter vergeven, want wat uiteindelijk bij blijft zijn een aantal ijzersterke momenten. De tweelingbroer van het overleden jongetje die zijn broertje in de spiegel ziet, Ann die meer aandacht aan haar hond besteedt dan haar man. Tel daarbij op de geweldige cast met grootheden als Ter Steege, Jan Declair en Josse de Pauw, en je hebt een prachtig geslaagd debuut. Zeker niet weggelegd voor iedereen, er gebeurt maar weinig en de emoties komen vaak enkel impliciet naar voren. Voor liefhebbers van trage kleinschalige films waar de esthetiek belangrijker is dan het verhaal is het echter een grote aanrader. Een Ander Zijn Geluk is de typische arthouse inema waar we in de lage landen eigenlijk naar zouden moeten streven.

Op de dvd staat ook nog commentaar van de makers en de korte film Wooww.

Label: Lumiere Releasedatum: 31 oktober 2006 Kijkwijzer: