CD: Mates of State - Bring It Back

Bring It Back=Wat krijg je als je al het goede, lieve en schattige op één hoop gooit. Cartoonfanaten zouden The Powerpuff Girls zeggen, maar op het muzikale vlak voldoet Mates of State behoorlijk aan de beschrijving. Al die te vrolijke poppy deuntjes die ze op hun vorige drie albums voortbrachten, kan haast niet goed zijn voor een mens. Vooral het laatste album van Kori Gardner (keyboards/zang) en Jason Hammel(drums/zang), Team Boo, was zo mierzoet dat een diabetespatiënt er maar beter uit de buurt van kon blijven. Liedjes over verliefdheid, blijdschap en alles dat maar rooskleurig is. Ik durf er eerlijk als man voor uit te komen, ik vind Mates of State geweldig.

Bring It Back begint verrassend met 'Think Long'. De herkenbare keyboardriedeltjes zijn aanwezig, maar het klinkt allemaal zo serieus. Zouden ze dan toch volwassen geworden zijn? Ik vreesde het ergste. Gelukkig barst het muzikale geweld bij het volgende nummer, 'Fraud In The 80's', weer los. Toch is er wel degelijk een verandering op te merken, maar dan in positieve zin. De stem van Hammel klinkt stukken voller, en af en toe komt er zelfs een (bass)gitaar om de hoek kijken. In principe moet een band altijd groeien, maar als je unieke prachtige popliedjes als Mates of State maakt, waarom zou je dan iets veranderen. De kleine ontwikkelingen zijn voor de fan al genoeg om weer een aankoop te rechtvaardigen.

'So Many Way's' is één van die nummers die zo kenmerkend is voor Mates of State. Een intro die doet denken aan The Postal Service en perfecte samenzang. De nodige nanana's en ohoho's maken het feest compleet, ook al is het niet zo catchy als het eerdere werk. De overdosis positiviteit is absoluut niet aan iedereen besteed. Kermispop, bubblegumpop, hoe je het ook wil omschrijven, Bring It Back is één van de beste albums binnen het genre

Gedurende de hele plaat schiet het heen en weer van energiek naar slowtempo. 'Nature and Wreck' had zo op de soundtrack van Eternal Sunshine of the Spotless Mind gepast, terwijl 'For The Actor' juist haast vermoeiend is, zo vrolijk en krachtig. 'Punchlines' wordt gedragen door het inmiddels fameuse orgelgejengel van Gardner. Allemaal unieke nummers, maar altijd meteen herkenbaar als Mates of State.

In 2001 gaven Gardner en Hammel elkaar het jawoord. Laten we hopen dat ze zich aan de huwelijksbeloften zullen houden, want ik zou niet meer zonder ze kunnen.

Op deze Europese uitgave staan twee geweldige bonus tracks, 'Goods' en 'How Hard'.

Label: Moshi Moshi Releasedatum: 18-09-2006 Waardering: