CD: Thunderdome 2005-1

Zeg hardcore en je zegt Thunderdome. Thunderdome stond aan de wieg van de hardcore, en is nog altijd immens populair. Jaren geleden verschenen er nog verschillende compilaties per jaar, in 2005 was dat anders. Slechts een enkele compilatie werd uitgebracht in november, onder de naam Thunderdome 2005-1 ligt deze dubbel-CD op dit moment in de winkels.

Altijd beginnen bij het begin, Thunderdome 2005-1 zit in een aantrekkelijk hoesje! Qua hoogte een beetje tussen een normaal CD hoesje en een DVD hoesje in. Aan de binnenkant klappen de beide CD's uit en bevindt zich een simpel boekje. Geen foto's, gewoon informatie over de tracks en wat artwork. Eenvoudig maar netjes.

CD 1
Een snelle blik op de tracklist en ik zie dat ik er nog niet zo lang uit ben. Catscan, Art of Fighters, Nosferatu, The Stunned Guys, DJ Korsakoff en Chosen Few zijn een aantal namen die langskomen. In totaal achttien tracks met een totale speelduur van bijna 80 minuten, Thunderdome 2005 staat in ieder geval lekker vol!

Voor een hardcore CD is dit eerste plaatje best gevarieerd. Het tempo loopt uiteen, en op, van zo'n 140 bpm tot 170 bpm. Niet superhard, maar de fans van het heel snelle werk zullen toch eerder voor een andere compilatie gaan. Je vindt er veel verschillende soorten hardcore terug. Nummers met een industrial-smaakje, zoals Catscans 'Clone 1', harde beukers met filmquotes (een stukje uit Constantine werd gebruikt voor 'The Demon Touch' van D-Spirit) of de wat modernere hardcore met veel synths en vocals, zoals 'Never Fall Asleep' van Evil Activities & DJ Panic ft. MC Alee. Deze laatste is ook wel één van de toppers van de CD, samen met 'System:Reload' van Art of Fighters en een verrassend goede remix van de klassieker 'Dominator' (oorspronkelijk natuurlijk van Human Resource) door Outblast & Angerfist.

CD 2
Op de tweede CD iets minder bekende namen, toch komt Catscan weer langs en zullen namen als Tommyknocker, Chaosbringer, Ophidian en Lenny Dee de meeste mensen toch wel wat zeggen. Wederom achttien tracks op deze tweede CD, zo'n 76 minuten lang hardcore dat in tempo oploopt van 145 tot 175 bpm.

Of het aan de namen ligt weet ik niet, maar qua muziek betreft is de tweede CD duidelijk van mindere kwaliteit, of is het mijn smaak? De tracks zijn veelal droog, en weinig origineel. Waar sommige mensen hardcore zelf al afdoen als ongeinspireerde herrie, moet ik dat ook zeggen van tracks als 'Children of Hell' van Zanthrax en '10.000 Needles' van Mute (hoe toepasselijk). Droog, saai, vervormd, duidelijk niet mijn ding. Gelukkig staan er wel wat aardige tracks later op de CD, 'The Mine' van Ophidian & Tapage bijvoorbeeld laat zien dat hard niet altijd saai hoeft te zijn. Toptrack van deze CD is duidelijk 'Stealing Yo Shit' van DJ Drokz himself.

Simpel gezegd zou ik Thunderdome 2005-1 het liefst doormidden breken en er vandoor gaan met CD 1. Dat gaat niet, dus moet ik een wat lagere score toekennen dan ik zou hebben gedaan als het alleen de eerste CD betrof. Drokz maakt wel wat goed, maar hardcore voor mij is niet alleen maar droog gebeuk en die klank overheerst wel de tweede CD.

Klik hier voor een uitgebreide preview van de CD op de Thunderdome site!

Label: ID&T Releasedatum: 18-11-2005 Waardering: