DVD: American Chopper The series Box 3

Deze 2 disc special edition bevat vier afleveringen uit het eerste seizoen. In deze afleveringen laten ze twee themamotoren zien.

Op dvd 1 staat de themamotor, die eigenlijk wel de meeste indruk heeft gemaakt. Namelijk de Fire Bike ter nagedachtenis gemaakt aan de 343 omgekomen brandweerlieden tijdens 11 september 2001. In de kleine werkplaats ontwerpt Paul Jr. samen met Vinnie en Mikey de motor. Alles wordt speciaal ontworpen en de nieuwste methoden komen ook om de hoek kijken. Paul Jr. laat zich inspireren door bezoekjes aan brandweerkazerne en onderdelenshops. Vader Paul Sr. heeft de leiding binnen het bedrijf en laat al schreeuwend van zich horen. Ze werken tegen een deadline aan en tussendoor moeten ze ook nog naar Daytona Bike Week. Het mooiste is als ze de motor daadwerkelijk aan een korps in de Bronx kunnen presenteren. Voor de presentatie is er nog één dingetje dat er opgezet moet worden, namelijk een onderdeel van het World Trade Centre.

Op dvd 2 staan de afleveringen van de Race Car Bike, een motor die ze in opdracht van een rijke klant mochten maken, gebaseerd op een Race Car van dat bedrijf. De nieuwe auto wordt tijdens een show in Daytona gepresenteerd. Dan moet ook de Race Car Bike klaar zijn. De tijd is weer eens beperkt, maar zelfs in beperkte tijd zet men mooie objecten neer. Alleen bij deze motor lopen ze tegen veel meer problemen aan dan verwacht. Zelfs op het laatste moment kan niet alles goed gaan. Een motelkamer wordt omgetoverd tot werkplaats en men gebruikt weer eens de nachtelijke uurtjes om de motor op tijd bij de klant te kunnen krijgen.

Paul Teutul Sr. heeft na jaren van werken binnen zijn eigen opgebouwde Orange County Ironworks, samen met zijn zoon Paul Jr. hun bedrijf Orange County Choppers opgezet. Ze zijn gestart in 1999 en hebben sindsdien al verschillende themamotoren en andere choppers gemaakt. Ze maken de mooiste handgemaakte motoren, uniek in hun soort.
De serie neemt je mee achter de schermen, je maakt kennis met de mensen in de werkplaats, maar ook met de naaste familie.

Jammer genoeg staan op de dvd 1 niet de opeenvolgende afleveringen van de Firebike. Een klein stukje mist er dat eigenlijk is uitgezonden in de aflevering die hier nog tussendoor kwam over de Daytona bikeweek. Deze staan op Box 2. Heel erg jammer vind ik het als trouwe kijker van de serie op Discovery Channel, dat hierdoor de dvd toch niet compleet is. De dvd is dan wel een special edition, maar extra's staan er jammer genoeg niet op.

Toch heb ik weer veel plezier beleefd met kijken. De humor, agressie en gewoonweg die prachtige motoren maken het toch altijd weer leuk. Als je de serie graag ieder moment wil kunnen zien is het echt een aanrader, zeker voor de fans van de serie.

Label: CNR entertainment Releasedatum: 17 oktober 2005 Kijkwijzer: Waardering: