CD: Good Charlotte - The Chronicles of Life and Death

Het verhaal van Good Charlotte zou goed uit het sprookjesboek der rockbands kunnen komen. De tweelingbroers Benji en Joel Madden ontdekken na het bezoeken van een Beastie Boys concert dat muziek is wat ze willen doen. Hun 'high school buddies' Aaron en Paul besluiten ook mee te doen en als ze uiteindelijk Billy vragen om gitaar te komen spelen is Good Charlotte compleet.

Joel en Benji schrijven bijna alle nummers samen, vaak putten ze daarbij uit persoonlijke ervaringen. "Mijn broer op gitaar, hij heeft die punk-rock agressie, en ik zing. Alles komt uit het hart.".

Good Charlotte stort zich als een wervelwind op hun muziek. In 1998 trekken de bandleden naar Annapolis vanwege de daar bloeiende muziekwereld. Met allerlei slecht betalende baantjes komen ze nauwelijks rond en spelen overal. "We werden bekend in Annapolis omdat we overal speelden. Ieder feest, iedere bar. Mensen kenden ons als de spelende tweelingen."

Dan gaat het snel, Good Charlotte komt onder andere dankzij de promotie van hun geliefde radiostation WHFS aan een aantal optredens. Ze spelen uiteindelijk op een door dat station georganiseerd festival op het tweede podium met Eve 6 en Nine Days. Inmiddels heeft Good Charlotte gespeeld met Blink 182, Bad Religion en opende ooit voor Lit in hun uitverkochte oostkust tour.

In 2000 brengt Good Charlotte haar eerste album uit bij Epic (Sony BMG). De broertjes Madden krijgen een leuk bijbaantje als VJ's bij MTV en dat doet natuurlijk wonderen voor de bekendheid van hun band. Ondertussen schrijven ze songs voor hun nieuwe album, The Young And The Hopeless, dat eind 2002 verschijnt. Vooral de singles 'Lifestyles of the Rich and Famous' en 'Anthem' zorgen voor populariteit in het mainstream circuit. De band treedt regelmatig op met New Found Glory tijdens de derde Civic Tour, die een succes mag worden genoemd. Inmiddels is het nieuwe album, The Chronicles of Life and Death, dus net verschenen.