Game: Joint Operations Typhoon Rising

In de game kun je kiezen uit 5 verschillende soorten personages: Rifleman, Gunner, Engineer, Sniper of Medic. Elke klasse heeft een specifieke functie en een team heeft van elke soort wel mensen nodig. Zo kunnen een paar medics zorgen dat je team veel langer stand houdt en kan een engineer lastige helikopters neerhalen met een Stinger raket.

Je zit in de game niet vast aan de gekozen klasse en wapens. Je kan gewoon naar een armory lopen en een nieuwe selectie maken, maar ook gewoon de ammunitie bijvullen. Zo kunnen tekorten aan een bepaalde klasse snel opgelost worden.




De kaarten in Joint Operations: Typhoon Rising zijn soms tot 50km² groot, hierdoor zijn voertuigen noodzakelijk als je je snel wil verplaatsen in de kolossale levels. Gelukkig is er in Joint Ops zeker geen gebrek aan voertuigen. Bijna alle voertuigen die je zou verwachten in jungle-oorlogsvoering zijn aanwezig, van lichte helikopters tot zware gepantserde patrouilleboten.

In tegenstelling tot andere games (zoals de Battlefield reeks) zijn in Joint Operations: Typhoon Rising de voertuigen geen pure wapenplatforms. In Joint Ops functioneren de meeste voertuigen meer als transportmiddel voor infanterie. Een groot deel van de voertuigen heeft meerdere plaatsen waar infanterie kan zitten voor transport (en vaak met hun eigen wapens naar buiten kan schieten door de ruiten).

De besturing van de voertuigen is over het algemeen best goed, op de helikopters na. Deze vliegen als een soort zweefauto’s welke gewoon vliegen als jeeps maar dan met hoogtecontrols. De besturing is hierdoor lang niet zo flexibel als in andere games zoals Battlefield: Vietnam.